Plus

Jan Boomhouwer uit Aalsmeer vecht luchtvaart aan

Waar het overleg van Alders faalt, grijpen individuele bewoners nu de macht rond Schiphol, met juridische acties.

Er komen meer dan 100.000 vluchten over Aalsmeer, terwijl is afgesproken dat het dorp zou worden ontzien. Beeld anp

Zijn garage staat in de 'sloopzone', het gebied pal onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan waar volgens de regels eigenlijk niet mag worden gewoond of gewerkt. Zijn huis staat weer net over die grens.

Jan Boomhouwer woont 1600 meter van de Aalsmeerbaan. Toestellen komen lager dan 300 meter over, meestal landend, maar steeds vaker ook startend, wat nog meer hinder geeft. "Toen ik hier kwam wonen, waren er momenten dat er veel vliegtuigen over kwamen. Nu komen er permanent veel vliegtuigen over."

Zo min mogelijk
Ruim honderdduizend waren het er vorig jaar over Aalsmeer. Tussen 2013 en 2018 is het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan 57 procent gegroeid. En dat terwijl de afspraak juist was dat het vliegverkeer van Schiphol juist zo min mogelijk over die baan zou worden afgewikkeld.

Dat verbijstert Boomhouwer, maar dat is niet de reden dat de 63-jarige jurist op eigen gezag naar de kortgedingrechter stapte, van wie begin volgende week een uitspraak werd verwacht.

Sinds drie jaar mogen op Schiphol in voorkomende gevallen vier banen tegelijkertijd in gebruik zijn. Als het superdruk is, kunnen zo toch alle vliegtuigen worden weggewerkt.

Strikte voorwaarden
Maar dat is wel onder strikte voorwaarden: per jaar mogen maximaal 14.000 vluchten zo worden afgewikkeld, omgerekend 80 per dag. "Die grens is in de afgelopen zomermaanden op vier plaatsen in de regio 76 dagen overschreden."

Er is een instantie die daarop zou moeten toezien en zelfs zou kunnen ingrijpen: de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT). Maar die ziet niet toe en grijpt niet in. Bewust. Want van verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen moet ILT 'anticiperend handhaven'.

Dat betekent dat er niets gebeurt tegen overschrijdingen van afspraken. Volgens Boomhouwer is bewust een schemergebied gecreëerd. ILT zou moeten ingrijpen op basis van de huidige wet, maar die ligt op apegapen omdat er wordt gewerkt aan een nieuwe versie, die nog tot zeker tot volgend jaar op zich laat wachten.

Bovendien blijken afspraken krachteloos, want onder het mom van 'weersomstandigheden' mag op Schiphol van alle afspraken worden afgeweken. En dat was volgens ILT vorig jaar op 64 van Boomhouwers 76 dagen het geval. Het resterende aantal overschrijdingen is volgens de inspectie 'nihil'. En dus hoeft er niet te worden gehandhaafd.

Minder vliegen
Boomhouwer wil simpelweg dat ILT zijn taak uitvoert op basis van de bestaande wet en de bestaande afspraken. "Een beetje overschrijden kan niet. Als ik een beetje te hard rijd, dan wordt er ook gehandhaafd."

"Als dat ertoe leidt dat minder kan worden gevlogen, is dat maar zo. Alleen door te handhaven bewijs je omwonenden dat afspraak ook echt afspraak is. Vertrouwen is goed, controle en ingrijpen is nog veel beter."

Het kort geding is nog maar het begin. Volgende maand wordt uitspraak verwacht in een bodemprocedure waar Boomhouwer ook aan meewerkte. "We hebben aan het verzet rond Lelystad Airport gezien dat je als omwonende succes kan hebben als je je niet laat meeslepen in een overlegcircus. Je ziet overal in het land nu het draagvlak voor individuele actie tegen de luchtvaart groeien. Ook rondom Schiphol."

Aldersoverleg

De rechtszaak is voor Boomhouwer ook een aanval op 'wangedrocht' ORS, de Omgevingsraad van Hans Alders. Die heeft ingestemd met de vierbaanregel en het falende toezicht onder het mom dat van unanimiteit, inclusief bewoners.

"Maar bewonersgroepen mogen alleen meedoen als ze tekenen dat ze alle voorstellen steunen en verdedigen." Boomhouwer kan dat weten, want hij weigerde tien jaar geleden als voorzitter van Geen Uitbreiding Schiphol (Geus).

Toen die later wel tekende, sloot hij zich aan bij bewonersgroep BWA. "Het wordt tijd dat de politiek de regie over de luchtvaart terugneemt van mensen die zeggen bewoners te vertegenwoordigen, maar akkoord gaan met zaken die alleen maar meer overlast veroorzaken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.