Jamie Oliver helpt Amsterdamse kok aan wereldfaam

De Amsterdammer Bart van Olphen was al razend populair door zijn internetfilmpjes, waarin hij visgerechten op de meest primitieve plekken ter wereld klaarmaakt. Nu kookgod Jamie Oliver hem heeft 'geadopteerd', komt daar een miljoenenpubliek bij.

Bart van Olphen en Jamie OliverBeeld Ashley Day

Net wakker, en met een schuin oog spiekend op zijn mobiel, ziet Bart van Olphen (43) eind mei een berichtje op zijn scherm oplichten. 'Jamie Oliver volgt je nu'. Wat? Topkok Oliver volgt hem, een doodnormale Amsterdammer, op Twitter?

Een uur later volgt nóg een bericht, nu van Olivers manager. Of hij naar Londen kan komen. 'Dat was niet zomaar voor een praatje, nee, Jamie wilde echt samenwerken. Hij bleek me al zes maanden te volgen,' vertelt Van Olphen.

Respect
Oliver blijkt onder de indruk te zijn van de filmpjes die Van Olphen geregeld op Instagram plaatst. Hier zie je de blonde kok steeds op een andere, gekke locatie neerstrijken, waar hij de kijker in vijftien seconden laat zien hoe je een geweldig visgerecht klaarmaakt. De ene keer kookt hij op een vissersbootje op de Malediven, de andere op een verlaten Waddeneiland of tussen de eskimo's op Alaska. Geen locatie is hem te gek, als er maar een duurzaam gevangen visje in zijn pan pruttelt. Want dat is de achterliggende boodschap van de reizende kok.

De filmpjes - bekend onder de naam Fish tales - zijn een hit op internet. Deze kortste kookshow ter wereld leverde Van Olphen al snel zeventigduizend volgers op. Plus één: Jamie Oliver.

Ludiek
Oliver is precies zoals we hem van televisie kennen, constateert Van Olphen geamuseerd. Een druk baasje. Overrompelend enthousiast. 'Van alle koks is hij al jaren mijn nummer 1. Dat is omdat we dezelfde missie delen. Hij wil net als ik dat we beter, duurzamer voedsel gaan eten. Hij is ontzettend gedreven en kan over niets anders praten.'

De topkok wil de ludieke reisfilmpjes voortaan op zijn site plaatsen. Van Olphen heeft meteen ingestemd. Zijn grote voorbeeld beheert namelijk een exploderend populair YouTubekanaal, genaamd Food tube. Hierop staan kookshows van de meesterkok zelf en van uitverkoren collega's die Oliver liefkozend zijn familie noemt. 'Door hem heb ik er een mondiaal platform bij. Hij heeft 1,1 miljoen abonnees, maar nog veel meer kijkers. Dit is te gek,' aldus een enthousiaste Van Olphen.


Lees vandaag (25-10) meer in Het Parool: Oliver helpt Amsterdammer aan wereldfaam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden