Plus

Jacht weer gewild na crisis

De jachtenbouw krabbelt op nu de crisis voorbij lijkt. Na een krimp in de watersportbranche van maar liefst vijftien procent sinds 2008. Maatwerk en innovatie zorgen voor nieuwe groei, zo toont de Hiswa te Water volgende week.

Tijdens de 'primeurparade' voeren gisteren achttien schepen van de Sixhaven naar de NDSM-werfBeeld Mats van Soolingen

In één glanzende 'primeurparade' voeren achttien, soms pas net te water gelaten schepen gisteren van de Sixhaven naar de Amsterdam Marina op de NDSM-werf. Daar begint dinsdag de Hiswa te Water met meer primeurs dan er in vijf jaar geweest zijn op de botenbeurs, de buitenvariant van de Hiswa in de Rai.

Babyboomers
Het tekent de weg omhoog die de watersport weer heeft gevonden, volgens directeur Geert Dijks van branchevereniging Hiswa. En nog steeds staat de verkoop van jachten tot twintig meter onder druk. "Het consumentenvertrouwen stijgt, maar wij merken dat altijd wat later. Je koopt eerst wat anders en dan pas een boot."

Zijn branche kan hoop putten uit de groei die al wel is ingezet in de meer laagdrempelige vormen van watersport, zoals de bootverhuur en de markt voor sloepen. Maar of in de jachtenbouw het peil van 2008 ooit weer wordt bereikt, is ook voor Dijks een vraag.
De Hiswa hoopt op nieuwe kopers onder de babyboomers. "Zij hebben meer tijd nu ze stoppen met werken en het is een groep waar veel vermogen zit. Momenteel kopen ze vaak een camper, maar vaak zijn ze ook in staat een jacht aan te schaffen."

De Hiswa te Water laat ook zien dat de crisis voor veel vernieuwing heeft gezorgd. "Vroeger was er meer uniformiteit. De bedrijven kiezen gerichter voor een doelgroep en een markt. En er is meer maatwerk. Dat was altijd al een sterk punt van de Nederlandse scheepsbouw. De crisis heeft dat versneld."

De noodzaak om te vernieuwen was er ook niet voor de crisis. Geen tijd ook: er waren steeds weer nieuwe orders, volgens Louis Jousma van jachtenbedrijf Super Lauwersmeer. In de crisis bleek eens te meer de noodzaak tot herbezinning. En dus kwam zijn scheepswerf met de Discovery. Met een 'flybridge', de mogelijkheid vanaf het dak te sturen - voor een jacht van niet meer dan veertien meter een zeldzaamheid, aldus Jousma.

Radicaler is het ontwerp van DutchCat, een nieuwkomer op de markt. Jan van Eck, risicomanager van beroep, ontwierp het jacht zelf uit verbazing dat er maar weinig gemotoriseerde catamarans zijn. De koper kan zelfs kiezen voor een volledig elektrische aandrijving. Van Eck: "Écht stil."

Varende lodge
Volgens de Hiswa past de stille catamaran in een trend van op zeilboten lijkende motorjachten, voor een doelgroep van oud-zeilers. Door de catamaranvorm is het energieverbruik toch al kleiner, volgens Van Eck. Tegelijk maakt die boegvorm het mogelijk een zeewaardig schip te maken dat toch niet al te breed is. "Daardoor kun je hiermee heel Europa door."

Echt wild is een andere primeur: de Havenlodge. De 'varende lodge' lijkt op een Amsterdamse woonark. Tot zes personen kunnen ermee van haven naar haven trekken, alsof het een camper is. De fabrikant, uit Almere, ziet het ook als oplossing voor de leeggelopen jachthavens. In Naarden heeft de fabrikant al drie van deze schepen in gebruik voor toeristenverhuur. "De jachthavens zijn recreatieparken aan het worden," zegt Jesse de Jong. "Maar we hebben ook al belangstelling gekregen van ouders die hiermee op IJburg hun studerende kinderen een eigen plekje willen geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden