Jacht op dealer dodelijke nepcoke geopend

De politie jaagt op de dealer die sinds enkele weken druggebruikers in Amsterdam witte heroïne verkoopt als cocaïne.

De GGD waarschuwt toeristen met matrixborden op het Leidsepleind en Rembrandtplein voor de gevaarlijke drugs. Beeld Eva de Vos

Nadat eind oktober een 22-jarige Brit was overleden na gebruik van deze 'chokecoke', werden vrijdagavond op de Vijzelstraat bij bioscoop Pathé De Munt opnieuw drie Britten onwel. In eerste instantie leek het erop dat ze gereanimeerd moesten worden, maar dat was toch niet nodig.

'Ze dachten dat ze coke hadden gesnoven, maar het was heroïne,' aldus politiewoordvoerder Marjolein Koek. 'We willen weten waar het spul vandaan komt. Bovendien moet het van straat, want het geeft enorme risico's.'

Afhankelijk van het land van herkomst varieert de kleur van heroïne, maar doorgaans is die bruin (vandaar de naam onder gebruikers: 'brown sugar'). De drie Engelse toeristen zijn met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Aan de hand van aanwijzingen van de Britten hoopt de politie de dealer te kunnen achterhalen.

Slechte ervaringen
De GGD waarschuwt op de uitgaanspleinen in de binnenstad via grote lichtborden voor 'extreem gevaarlijke cocaïne, die wordt verkocht aan toeristen'. Ook hangen in de stad in uitgaansgelegenheden posters waarin toeristen met slechte ervaringen wordt gevraagd naar de politie te stappen. Op de posters staat expliciet dat nuttigen van drugs niet strafbaar is en de gebruiker dus niet in een Amsterdamse cel belandt.

In Engeland wordt via de campagne 'Know before you go' gewaarschuwd voor overzees drugsgebruik. De GGD houdt het erop dat een stuk of tien toeristen de laatste tijd witte heroïne hebben gesnoven.

Ook de politie vermoedt dat er meer slachtoffers zijn dan nu bekend is. Koek: 'Niet iedereen die snuift en zich niet lekker voelt, heeft de neiging naar de politie te stappen. Maar als je toch drugs wilt gebruiken, probeer je dan goed te laten informeren.'

Wie heroïne snuift terwijl hij denkt dat het cocaïne is, loopt een groter risico op een overdosis, zegt verslavingskliniek Jellinek.

'Gebruikers weten niet dat ze met heroïne te maken hebben en nemen al snel een te grote dosis. Bij een overdosis krijg je geen hartkloppingen, zoals bij coke, maar ademhalingsproblemen. Het kan er zelfs voor zorgen dat de ademhaling helemaal stopt,' aldus de Jellinek.

De flyer die door de GGD wordt uitgedeeld aan toeristen. Beeld GGD
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden