Italiaans cultureel erfgoed brokkelt af

Brokstukken van de plafondschildering in de Zaal van de Wolvin in het Italiaanse Kamergebouw werden vorige week opgeveegd door het personeel. De Allegorie van Rome, door Ignazio Perricci in 1884 geschilderd op het 14-meter hoge gewelf van de ceremoniezaal, zou door de warmte zijn losgekomen. De werkelijke reden is een gebrek aan normaal onderhoud en controle en dat geldt voor het hele cultureel erfgoed van Italië.

Redactie
Herstelwerkzaamheden in Rome Beeld ap
Herstelwerkzaamheden in RomeBeeld ap

Toeristen zijn er in Rome al getuige van geweest: stukken travertijn vielen de afgelopen jaren al van het Colosseum, van de oude stadsmuur en laatst ook van de Trevifontein, bekend uit de film La Dolce Vita. Meer dan opvegen en de lokale plaats afzetten, gebeurt er niet echt. Italië kampt met een structureel geldgebrek om normaal onderhoud te plegen aan het enorme aantal historische gebouwen. Laat staan dat er geld is voor dure restauratiewerken.

De archeologische opgraving in Pompei is het symbool geworden van de verloedering van het cultureel erfgoed. Nadat twee jaar geleden het huis van de gladiatoren instortte en daarna nog een paar minder belangrijke gebouwen afbrokkelden, werd de alarmbel geluid. Vanuit de Europese Commissie kwam financiële steun, 105 miljoen, voor de nodige restauratie in Pompei en de technische regering van Mario Monti ontwikkelde een transparant aanbestedingsplan dat de maffia buiten moet houden.

Voor het Colosseum werd privégeld gevonden. De eigenaar van schoenenmerk Tod's, Diego Della Valle, betaalt 25 miljoen voor de restauratie. In ruil voor het recht het Colosseum te gebruiken voor reclamedoeleinden. De restauratie is overigens nog niet begonnen, want diverse organisaties verzetten zich tegen de sponsoring, zodat het nog wachten is op een juridische uitspraak.

Voor de restauratie van Pompei en het Colosseum, respectievelijk goed voor 2 en 5 miljoen bezoekers per jaar, is dus geld gevonden, maar voor veel andere gebouwen blijft het armoe troef. Voor de historische winkelgalerij Galleria Vittorio Emanuele II uit 1865, vlakbij de Dom in Milaan, is het nog zoeken naar financiering. Vorige maand werd de nodige restauratie geraamd op 200 tot 300 miljoen euro. Ook daar brokkelt regelmatig een stuk trap, plafond of muur af en moet het winkelend publiek zigzaggend om de afzettingen heen lopen.

Als Italië zijn cultureel erfgoed niet beter beschermt, riskeert het zelfs dat de Unesco een aantal plaatsen schrapt van de Werelderfgoedlijst, waar Italië (met 47 plaatsen) nu nog bovenaan prijkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden