It's a free world ****

Regie: Ken Loach
Met: Kierston Wareing, Juliet Ellis, Leslaw Zurek

Angie is de kampioene van de vrije markt. Een energieke, sexy meid die besloten heeft dat ze voortaan zelf de lakens uit gaat delen. Een motorfiets en een overdosis lef is alles wat ze nodig heeft. Voor je het weet staat ze op het pleintje achter haar stamkroeg werkzoekers uit Polen af te bekken en in de busjes te proppen die ze naar de klus van de dag moeten brengen.

De altijd geëngageerde Britse filmmaker Ken Loach had met Bread and roses al eens een film gemaakt over Mexicaanse arbeiders die in de Verenigde Staten hun geluk beproeven. Ook in It's a free world belicht hij, dichter bij huis nu, de schaduwzijden van de vrije arbeidsmarkt. Alleen is de invalshoek deze keer anders. Het gaat nu niet in de eerste plaats over de slachtoffers - dat verhaal is al vaker verteld - maar over degenen die aan de touwtjes trekken.

Loach had ons een blik kunnen gunnen in de wereld van de ongrijpbare criminelen die zich verschuilen achter het getinte glas van hun dure auto's, maar hij pakt het slimmer aan. Zijn hoofdpersoon Angie is een levenslustige, door de wol geverfde medewerkster van een Engels bureau dat in Polen arbeiders werft. Ze hoort bij de mensen die de dienst uitmaken, maar is als vrouw toch de underdog gebleven. Want als ze het op een dag niet meer pikt dat een mannelijke collega haar in haar kont knijpt, staat ze zomaar op straat.

Wanneer Angie vervolgens besluit om voor zichzelf te beginnen kan ze dus rekenen op onze sympathie. Zeker wanneer plotsklaps blijkt dat ze ook nog een alleenstaande moeder is die zich in bochten moet wringen om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat ze zich met zoveel overgave in die schimmige semi-legale wereld stort, doet ze natuurlijk alleen maar omdat ze zelf zo vaak getreiterd is. Dat ze de hand licht met de voorgeschreven premieafdracht is maar tijdelijk, zo verzekert ze haar bezorgde vriendin en compagnon Rose (Juliet Ellis). We zouden haar graag willen geloven.

Kortom, Angie heeft het hart op de goede plaats en vecht alleen maar voor een beter bestaan. Met de kersverse ontdekking Kierston Wareing heeft Loach de actrice gevonden die dat van top tot teen weet uit te stralen. Haar combinatie van cynisme en naïviteit overtuigt meer dan de deels voorspelbare, deels minder geloofwaardige plotwendingen die Loach en zijn vaste scenarist Paul Laverty nodig hebben om hun punt te maken. Namelijk dat een onafhankelijk opdondertje als Angie alleen maar kan meedraaien in een verrot systeem door net zo'n meedogenloze uitbuiter te worden als de rest.

De vrije wereld blijkt een slangenkuil te zijn en de overheid knijpt graag een oogje dicht. De teleurgestelde jonge Pool (Leslaw Zurek), op wie Angie een oogje heeft, kan altijd weer terug naar zijn land, maar als vluchteling uit Iran moet je maar zien hoe je overleeft. Geen misstand blijft onvermeld, zo lijkt het wel. Zoals wel vaker bij Loach heeft de boodschap prioriteit boven nuance en relativering. Desondanks laat het je niet onberoerd, want met zijn beproefde combinatie van hard, documentair getint realisme en herkenbare, menselijke personages weet hij het trefzeker voor ons uit te tekenen. Ook dat is Ken Loach. (LEO BANKERSEN)

Trailer
Website

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden