Israël bouwt spoorlijn naar Eilat

De Israëlische regering heeft zondag plannen goedgekeurd voor een spoorlijn die de badplaats en haven Eilat aan de Rode Zee met het achterland moet verbinden. Hoewel het kostenplaatje nog niet duidelijk is, staat volgens Israëlische media buiten kijf dat dit het grootste infrastructurele project uit de geschiedenis van het land wordt.

Het vliegveld van EilatBeeld reuters

De lijn moet tussen Beersheba en Eilat komen, een afstand van 260 kilometer. Er gaan treinen rijden met 220 tot 260 kilometer per uur, meldde The Jerusalem Post. Over ongeveer 10 jaar moeten de eerste treinen gaan rijden.

Critici vrezen schade aan de natuur en geldverspilling, maar volgens het ministerie van Transport is de spoorlijn van strategisch belang. Naast massa's toeristen moet ook veel vracht over de lijn vervoerd worden. De haven van Eilat zal daardoor flink kunnen groeien, denken de voorstanders. Natuurbeschermers zijn juist bezorgd over de consequenties die dat zal hebben voor het koraalrif. Minister van Milieu Amir Peretz stemde daarom als enige bewindspersoon tegen het project.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden