Plus Film

Isabelle Huppert is briljant in Greta

Neil Jordan's Greta wordt gedragen door een briljant acterende Isabelle Huppert die een naargeestig figuur in Brooklyn speelt.

Greta Beeld Jonathan Hession

Zes jaar na de weemoedige vampierfilm Byzantium levert de Ierse regisseur Neil Jordan opnieuw een bescheiden genrefilm af waarin vrouwen de dienst uitmaken en er voor mannen slechts een marginale rol is weggelegd.

De voorganger werd gedragen door fraai spel van Gemma ­Arterton en Saoirse Ronan, die zich als onsterfelijke moeder en dochter in mistroostige Britse badplaatsen met mannenbloed voedden.

Greta drijft volledig op een heerlijk ­vilein optreden van Isabelle Huppert, die als ontheemde moeder een compleet verknipte oplossing voor het legenestsyndroom heeft gevonden: ze laat in de metro van New York stijlvolle handtassen achter om jonge vrouwen naar haar huis te lokken.

Greta

Regie Neil Jordan
Met Isabelle Huppert, Chloë Grace Moretz, Maika Monroe
Te zien in Arena, De Munt

De knusse woning op een stille binnenplaats in Brooklyn oogt als een knibbel-knabbel-knuisjehuisje en dat zal geen toeval zijn. Madame Greta Hideg beweert er pianolessen te geven, maar dat kunnen we meteen met een korrel zout nemen.

Het scenario dat Jordan met Ray Wright schreef, laat de jonge serveerster Frances in Greta's val lopen, terwijl haar stadswijze huisgenote Erica haar bij elke stap probeert af te remmen.

Het is een op klassieke leest geschoeide rolverdeling, die in allerlei variaties werd benut voor de grootstedelijke Amerikaanse thrillers uit de jaren tachtig en negentig. Jordan vervangt de destijds gangbare seksuele motivatie door een gedeelde hunkering naar nestwarmte: Greta mist haar dochter, Frances rouwt om haar betreurde moeder.

Wie daar een psychologisch doorwrochte onderbouwing bij verwacht of naar diepgang zoekt, komt echter bedrogen uit.

Greta is een thriller waarin personages dingen doen die de plot of de spanning ten goede moeten komen, ook wanneer de geloofwaardigheid erdoor ondermijnd wordt.

Het zadelt de film met een weinig overtuigende heldin op: de door Chloë Grace Moretz vertolkte Frances is veel te naïef en impulsief voor een jonge vrouw die in een toprestaurant op Manhattan werkt. Moretz heeft in haar wisselvallige tienerfilmloopbaan voor hetere vuren gestaan en slaat zich er dapper doorheen, maar van Jordan zijn we beter gewend.

Dat Greta toch amuseert komt geheel op het conto van Huppert, die haar doortrapte stalker uit de Oude Wereld met finesse en een aanstekelijk gevoel voor inktzwarte humor inkleurt. Dat laatste luistert nauw in een thriller: wanneer booswichten karikaturen worden is de spanning ver te zoeken.

Huppert zoekt de randjes op zonder te ontsporen en dat verhoogt de spanning aanzienlijk. Haar kostelijke rol maakt Greta tot een fijne amuse-bouche voor het grote Huppertretrospectief dat ons in de zomermaanden naar Eye zal lokken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden