Schuim

Is mijn experience geschikt voor genoeg clicks?

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: De Mediajungle.

Spreker Nathan Coppens (Digitas) vertelt dat dwell time de primary goal is. Met collega Intan Pool. Beeld Schuim

De aankondiging is er weer een om van te smullen. Hoe word je koning van de mediajungle? Drie goeroes gaan vertellen over concepten binnen tal van mediakanalen, de beste, de nieuwe, en dan het liefst allemaal onder dezelfde paraplu.

Dit zijn citaten, hè.

Na afloop is er een borrel. Dan komen vast alle kikkers in de kar en neuzen in dezelfde richting - naar mijn camera. Ik verheug me.

In deze jungle wil ik als Schuimmeisje natuurlijk graag overeind blijven, het allerliefst als Schuimkoningin. Ik moet ook mijn pensioentje halen.

Ik schuif aan in Pakhuis de Zwijger en had weer eens ieders vader kunnen zijn. Niemand kijkt me raar aan, dat is dan weer winst.

Op een diascherm lees ik 'meesterklas #9'. Met zenuwachtig beeld. Van mij mogen we beginnen.

We trappen af met creatief Nathan Coppens. Eerst komt de out­line, aan de hand van enkele cases, en vooral connected en uniek zijn belangrijk in een experience dan wel journey.

Ik hoor het nu al: dit wordt cherry picking. Vertaald: ik worstel me door een stortvloed aan tips hoe je de vetste wordt in China en wacht geduldig op advies hoe mijn social presence toeneemt en mijn like­able content de moeite waard wordt.

Met Wechat heb je snel toegang tot open social, en de gouden regel bij pushberichten is: matigen is altijd het beste, maar ik zie zo snel geen haakje met spijs, drank en sfeer.

Dwell time is de primary goal, een banner mag nooit meer dan twee, drie MB zijn en zo'n target engine is super powerfull, maar dan moet je hem wel goed aanvliegen. Vooralsnog stel ik hier Hans 3.0 niet veilig, zoveel is zeker.

Er is pauze en drank. Op de trap zegt iemand: "Online marketing heeft zo weinig impact, daar zijn we mee gestopt."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Ja zeg, zo schiet dit helemaal niet op.

De volgende sprekers doen het, om onduidelijke redenen, helemaal in het Engels. Veel scheelt het ook weer niet.

Ook Geert Eichhorn en Rhys Davelaar zijn creatives. Ze hebben Into The Wild gebouwd, een virtueel regenwoud van 1000 vierkante meter in een museum in Singapore, en ze vertellen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een hoop woud staat in de fik, het gaat ook om aware­ness voor WWF.

Ja, nee, knap allemaal, maar ik ben hier om de toekomst te overleven. Heb ik de juiste content, is mijn experience geschikt voor genoeg clicks? Als narrative journey zijnde?

Kortom, ik ben hier vergeefs voor de learnings.

Eind mei is de volgende aflevering van Reclameridders. Die heet 'Van BN'er tot influencer'.

Ik twijfel nog.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat De Mediajungle
Waar Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade
Wie Nathan Coppens, Rhys Davelaar, Geert Eichhorn, Ivar de Jong, Chris Onsman en Justin van Creij
Wanneer dinsdag 20 maart, 20.00 tot 22.30 uur

Drank en spijs **
Sfeer **
Hans gaat vet pushen via Vision E

Rhys Davelaar en Geert Eichhorn van MediaMonks spreken over mixed en augmented reality. Machine learning wordt huge. Is het al eigenlijk. Beeld Schuim
Ivar de Jong, Chris Onsman en Justin van Creij organiseren Reclameridders, vier keer per jaar, en rond kerst eentje extra voor expats. Beeld Schuim
Mijn buren in de rij: reclamestrateeg Myrthe Willems en grafisch ontwerper Leonie de Kort. 'Ja, leuk. Wel veel over auto's.' Beeld Schuim
Studenten advertising Frits Neijzing en Léon Keizer. 'Tof, heel tof. We hebben station skills die we kunnen volgen en dit past helemaal in ons plaatje.' Beeld Schuim
Omar Kbiri (Maak Amsterdam): 'Door jonge mensen georganiseerd om kennis te delen. Altijd mooi. En jij succes met inkt!' Met Clarence Creebsburg (Becomingyou). Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden