Plus

Is het fileprobleem op de A1 echt blijvend opgelost?

Sinds de A1 er rijstroken heeft bijgekregen, lossen de files op het grootste knelpunt rond Amsterdam op als sneeuw voor de zon. Of dit zo blijft, is twijfelachtig, zeggen deskundigen.

De verbeterde A1-knooppunten zijn nu met 80 of zelfs 100 km/u te berijden, waar dat voorheen met 50 km/u moest. Beeld anp

Niets aan de hand op de A1. Ja, een auto. En daar nog eentje. Her en der wat verkeer. Daarmee is het wel gezegd. Rijdende auto's op de snelweg, alsof het nooit anders is geweest.

Terwijl het jarenlang op deze plek tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg wel degelijk anders is geweest. Eindeloos stond het hier bumper aan bumper. Waar nu wordt doorge­reden, stond het bijna gegarandeerd muurvast, zowel 's morgens als 's avonds.

Spectaculair verbeterd
Er is gewerkt aan de snelweg hier. En intensief ook. Wat eerst nog twee keer drie rijstroken waren, zijn er nu twee keer vijf. Tel daarbij twee wisselstroken op en je komt aan twaalf. Véél meer asfalt, voor relatief maar een beetje meer auto's. Resultaat: de doorstroming is spectaculair verbeterd en het stuk A1 kelderde op de ranglijst van een vaste eerste plek naar bijna de top10 uit.

Ja, meer asfalt helpt, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "In elk geval op deze plek. Maar we hebben meer gedaan dan alleen maar de weg verbreden. Er is een tweede Hollandse Brug gebouwd, er is een nieuwe spoorbrug bij Muiderberg en een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal."

De doorstroming is bovendien verbeterd doordat we knooppunten anders hebben ingericht, aldus de woordvoerder. "Ruimere verbindings­bogen met soms twee stroken dragen eraan bij dat het verkeer niet met 50 kilometer per uur van de knooppunten gebruik kan maken, maar 80 of soms wel 100. Dat helpt natuurlijk voor een vlotte doorstroming."

Huzarenstukje
Afgelopen week kwam ook minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bij de A1 langs. Zij noemde het een huzarenstukje. Jubelend: "Een van de drukste regio's van ons land heeft meer bewegingsruimte gekregen. Dat is belangrijk voor de mensen die hier iedere dag langs­rijden en voor de economische ontwikkeling van het gebied."

Daar denkt Milieudefensie anders over. Anne Knol van de organisatie ziet niet de minste heil in het aanleggen van nog meer en nog bredere wegen. "Meer asfalt is vooral een dure oplossing, want je komt daarmee alleen maar op voor de belangen van mensen die onverkort in hun auto blijven zitten. Als je meer investeert in openbaar vervoer, bereik je veel meer met minder geld."

Ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft plaatst vraagtekens. "Op de lange termijn heeft dit meestal geen zin. Er zijn situaties waarbij een weg op een bepaald punt te smal is, dan is verbreding nuttig. Wat je nu ziet, een rustiger wegbeeld met meer doorstroming, is vrijwel altijd een tijdelijk effect."

Alsnog vertragingen
Van Wee zegt dat mensen hun reisgedrag vrij snel aanpassen. "Eerst gingen ze wat vroeger van huis, om voor de file uit te rijden. Zodra de automobilisten zien dat het door de bredere weg lekker doorrijdt, vertrekken ze toch weer later en ontstaan er alsnog weer vertragingen."

"Hetzelfde geldt voor de plek waar mensen gaan wonen: als het doorrijdt, gaan mensen verder van hun werk wonen, of ze nemen een baan die verder weg is. Het gevolg is dat mensen dus blijven rijden. Dit houdt hoogstwaarschijnlijk geen stand."

Beeld Laura van der Bijl

Nieuwe fileranglijst

De A1 stond sinds jaar en dag bovenaan de regionale ranglijst van knelpunten. Na de verbreding van de weg af­gelopen jaar duikelde de weg bijna de top10 uit.

1 (3) A8 Zaandam (avondspits)
2 (2) A9 Velsen (avondspits)
3 (4) A10 Nieuwe Meer (avondspits)
4 (9) A10 Nieuwe Meer (ochtendspits)
5 (8) A4 Burgerveen (avondspits)
6 (11) A2 aansluiting Ouderkerk (ochtendspits)
7 (6) A9 Badhoevedorp (avondspits)
8 (7) A4 Badhoevedorp (ochtendspits)
9 (13) A10 Oost bij Amstel (ochtendspits)
10 (1) A1 Amsterdam Diemen (ochtendspits)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden