Is de Filipijnse trucker de nieuwe Pool?

Ze zeuren niet, grijpen niet naar de fles, spreken goed Engels en rijden aan één stuk door. En dat voor slechts 670 euro per maand: Filipijnse vrachtwagenchauffeurs. Daarvan zouden er al zo'n 100 op de Europese snelwegen rijden. Tot grote frustratie van de vakbonden en transportbedrijven, die vrezen weggeconcurreerd te worden.

Poolse vrachtwagenchauffeur zet koffie op een parkeerplaats Beeld ANP, Ed Oudenaarden
Poolse vrachtwagenchauffeur zet koffie op een parkeerplaatsBeeld ANP, Ed Oudenaarden

Nog geen twee jaar geleden waren het de Oost-Europeanen - en dan met name de Polen - die voor (oneerlijke) concurrentie op de snelwegen zorgden. Ze zouden maanden achtereen werken en min of meer in hun vrachtwagens leven. Dat niet alleen: ze namen genoegen met een minimumsalaris van drie euro per uur.

Is de Filipijnse trucker de nieuwe Pool? Voor het in Letland gevestigde bedrijf Dinotrans in ieder geval wel. Die hebben vorig jaar een Fillipijns arbeidsbureau in de arm genomen om goedkope vrachtwagenchauffeurs te werven. Inmiddels zijn er al 100 Filipijnen op de Europese snelwegen actief. Geen schrikbarend aantal, maar de angst voor een invasie van Filipijnse vrachtwagenchauffeurs is groot.

Dinotrans CEO, Staffan Resare, ontkent in een interview met het Zweedse vakblad Transport & Logistik dat hij chauffeurs naar Europa haalt om ze voor een schijntje aan het werk te zetten. Een salaris bij Dinotrans ligt volgens hem tussen de 1400 en 2500 euro per maand. 'Ook voor Duitse chauffeurs die voor ons werken en dus ook voor Filipijnen.'

Maar vrachtwagenchauffeurs in Europa geloven er niets van en verwijzen naar het schrale salaris van 670 euro dat op een Noorse website vermeld staat.

Ophef
Dinotrans, die chauffeurs levert aan DHL, Agility en Schenkeroorlopig, is voor zover bekend het eerst transportbedrijf in Europa dat Filipijnen in dienst neemt, maar dat maakt de ophef er niet minder om.

Afgelopen dinsdag is de Europese Transportfederatie bijeen gekomen om het nieuwe fenomeen te bespreken. Daar viel de term 'moderne slavernij'. De transportvakbonden stappen binnenkort naar de Europese Commissie om het probleem aan te kaarten.

Volgens Transport en Logistiek Nederland, belangenbehartiger in het goederenwegvervoer, ligt de aard van het probleem in de minimale controle op naleving van de CAO's.

'Als transportbedrijven met goedkope krachten zich aan de regels houden, dan is daar moeilijk een stokje voor te steken,' zegt woordvoerder Floris Liebrand. 'Maar het probleem is dat er een groot schimmig gebied is. Europa heeft 27 lidstaten met 27 verschillende CAO's. Dan zijn er altijd omweggetjes te bedenken om regels te omzeilen. In Nederland is het goed geregeld: daar wordt iedere werknemer bij een transportbedrijf, ongeacht de nationaliteit, volgens dezelfde voorwaarden betaald. Maar zo ver zijn veel landen nog niet.

Of hij al een Filipijnse vrachtwagenchauffeur is tegengekomen? Lachend: 'Nee, nog niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden