Plus

Irene van den Brekel: 'Elke vergelijking met DWDD is oneerlijk'

Margriet van der Linden begint maandag aan de talkshow M op NPO 1. De producent, Irene van den Brekel, waagt zich hiermee aan een nieuw genre, na het succes met Zondag met Lubach. Ze werkt ook aan iets nieuws met Sanne Wallis de Vries.

Irene van den Brekel Beeld Ivo van der Bent

'Wacht, ik moet heel even mijn zoon bellen. Hij heeft toetsweek en mag zich niet verslapen." Irene van den Brekel (52) kijkt op haar horloge en stopt midden in een antwoord met praten.

Met haar productiehuis Human Factor TV zit ze in een spannende tijd - maandag gaat talkshow M van Margriet van der Linden (KRO-NCRV) van start op de plek van De Wereld Draait Door en volgende week zaterdag gaat Sanne Wallis de show (BNNVara) in première op NPO 1 - maar af en toe moet je prioriteiten stellen. En het is onwaarschijnlijk dat Van den Brekels partner, minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren, tijd heeft voor de wake-upcall.

Gelukkig maar, haar zoon is zelfstandig opgestaan. Weer een zorg minder.

In 2001 richtte Van den Brekel haar productiehuis op. Met Koefnoen (AvroTros), dat maar liefst vijftien seizoenen liep, won ze in 2006 voor het eerst de Zilveren Nipkowschijf. Tien jaar later, in 2016, deed ze dat dunnetjes over met Zondag met Lubach. Daarna volgde ook nog de Gouden Televizierring voor ZML.

Dan kun je zeggen: het productiehuis heeft de wind in de zeilen. Dat recentelijk Padoem Patsss en Dwars door de Week (beide BNNVara) niet werden wat ervan werd gehoopt, mag de pret niet drukken. Van den Brekel is nuchter genoeg om te zien dat tv-succes soms een niet te duiden ­fenomeen is.

In de zeventien jaar dat Human Factor TV ­bestaat, heeft het productiehuis zich vooral gespecialiseerd in satire, maar met M bewandelt Van den Brekel, samen met KRO-NCRV, een nog onbekend pad. En ja, dat is ook een soort toets voor het productiehuis.

Hoe gaat M eruit zien?
"Het is heel flauw, maar we zitten tot de dag van vandaag in ontwikkeling. De afgelopen week heeft het programma smaak en kleur gekregen. Doordat Margriet het doet, zit er een bepaald gevoel in het programma. We hebben het Thijs Boontjes Dans- en Showorkest als vaste band."

"Er is een goeie energie tussen Thijs en Margriet. We hopen dat dat het programma een fijn gevoel geeft, maar ik vind het eng om van tevoren te zeggen wat dat gevoel precies zal zijn. Zo'n uitspraak kun je alleen maar hard terug krijgen. Daarbij: we hebben de beste voorganger ooit."

U doelt op De Wereld Draait Door?
"De vergelijking daarmee is vervelend en oneerlijk, bij voorbaat. We maken een nieuw programma, niet een DWDD-vervanger. DWDD heeft al zo'n 2200 afleveringen gemaakt, het is een ongelooflijk programma."

U heeft een korte voorbereidingstijd gehad. Pas half maart kwam het besluit van de NPO dat Human Factor met KRO-NCRV de nieuwe talkshow mocht ontwikkelen.

"Ja. Al in februari 2017 was ik in gesprek met Frans Klein, de programmadirecteur van de NPO. Ik had met Margriet een mooie serie gemaakt voor NPO2, How To Be Gay. Die wordt in september uitgezonden. In de fase dat ik daarmee bezig was, sprak ik Frans regelmatig. Hij vertelde toen dat Matthijs van Nieuwkerk minder uitzendingen wilde maken, en zo kwamen we op Margriet."

"Volgens mij zijn we er allemaal aan toe dat eens iemand anders de gesprekken voert. We hebben drie pilots gemaakt. KRO-NCRV was de logische keuze, omdat How To Be Gay daar ook terecht was gekomen. In januari hebben we nog twee M-pilots gemaakt om te laten zien hoe het straks gaat. Daarna heeft het lang geduurd."

Hoe komt dat?
"Door dat hele spel in Hilversum, denk ik. Ik weet ook niet precies hoe dat gaat. Toen bekend was dat wij het mochten gaan doen, moesten de deals met omroep en NPO nog worden gemaakt. Zo was het voor de NPO een voorwaarde dat wij vanuit de Westergasfabriek zouden uitzenden, omdat daar al voor betaald is. Dat vonden we in beginsel jammer, omdat we een eigen plek wilden creëren. Aan de andere kant: het is betaald met publiek geld en je weet dat de infrastructuur er werkt. De tijd die we hadden, konden we beter in de inhoud steken."

Het klinkt allemaal niet ideaal.
"Ik probeer daar zo min mogelijk mee bezig te zijn."

'Iedereen gaat eroverheen als een programma het minder doet. Onvermijdelijk' Beeld Ivo van der Bent

Jeroen Pauw zei eerder in deze krant dat hij weinig vertrouwen heeft in een nieuw programma op het tijdstip van DWDD. 'Als het langer licht is, zijn mensen veel moeilijker om 19.00 uur naar de tv te lokken.'
"Dat is een beetje flauw, vind ik. Je moet wat geluk hebben. Als je een bloedhete zomer krijgt, kan het inderdaad lastig worden, zo realistisch ben ik wel. We hebben nog een extra moeilijkheid: wij zijn vanaf maandag vier weken op ­zender, tot en met 13 juni. Dan begint het WK en zijn we vijf weken weg. Als we eind juli terugkomen, is het hartje zomer."

Dat is toch ongelooflijk zonde?
"Het is wel jammer, ja. Margriet is sport-­minded en er is een hoop te halen rond een WK. Ik heb nog geprobeerd het programma op tv te houden, bijvoorbeeld op NPO 2. Dat zat er ­helaas niet in. Laten we niet te negatief zijn: wij hebben er superveel zin in. Het wordt een hartstikke interessante periode."

Hoe begin je aan een programma als dit? ­Human Factor blinkt uit in gescripte satirische programma's. Dit is heel iets anders.
"Sinds de oprichting van Human Factor heb ik altijd vanuit talent gedacht. Bij die mensen, vaak de presentatoren, moet je een onverwoestbare drang voelen dat ze iets willen maken. Dat is bij Arjen Lubach zo, maar ook bij Owen Schumacher en Paul Groot van Koefnoen."

"Margriet heb ik ook zo leren kennen. Ze vraagt dingen altijd nét anders. Ik vind haar heel bijzonder en als maker val ik daarvoor. Ik ben nooit op zoek geweest naar een dagelijkse talkshow, maar na How To Be Gay kwam de mogelijkheid voorbij. De dynamiek is anders dan bij een wekelijks programma."

"We hebben goede mensen ingehuurd die daar ervaring in hebben. Zo is Nico Arends, die eerder RTL Late Night maakte, de eindredacteur. Hij heeft de redactie samengesteld. Los van ervaring hebben we gekozen voor een aantal frisse gezichten, soms onervaren. Ik wil juist niet horen: normaal doen we het altijd zo."

Wat is uw rol precies?
"Mijn belangrijkste rol bij Human Factor is het bedenken, mee-ontwikkelen en verkopen van programma's. Tijdens de opzet van een programma zit ik er kort op. Daarna ga ik naar de achtergrond. Bij Zondag met Lubach ben ik elke zaterdag bij de doorloop. Dan heb ik de hele week niks gehoord en kan ik de kijker spelen. De redactie kan in een bubbel zitten, weet vaak veel van een onderwerp, terwijl het voor mij als buitenstaander niet duidelijk is. Dat werkt goed."

Als klein productiebedrijf nemen jullie veel hooi op de vork. Sanne Wallis de Vries komt ­bijna tegelijk met M met een zaterdagavondprogramma op NPO1.
"Dat is spannend. Met Sanne maken we een satirisch programma, Sanne Wallis de Show, waarin haar helden voorbij komen. We maken vier afleveringen en ik hoop dat we daarna genoeg body hebben om door te gaan."

Het gaat dus goed met Human Factor.
"Het zit niet zo in mijn karakter om de polonaise te lopen, maar ik vind het hartstikke stoer en ben supertrots op hoe het gaat. We hebben wel fases gehad dat het minder voor de wind ging. Nu moeten we het gaan flikken. De druk is best hoog, maar ik kan het relativeren."

"Iedereen gaat eroverheen als een programma het minder doet. Dat is onvermijdelijk. Met al het commentaar op sociale media is de situatie onvergelijkbaar met het begin van Human Factor. Die kritiek is er ook op Tijd voor Max, terwijl de makers gewend zijn een praatprogramma voor 17.00 uur te maken en de NPO alleen tijdelijk uit de brand helpen."

Kunt u iets doen tegen druk op de makers?
"We proberen ze een beetje in de luwte te houden. Margriet geeft geen interviews. Het heeft zo weinig zin. Zij kan nog heel weinig zeggen en uiteindelijk wordt alles teruggehaald. Margriet is een week naar New York geweest om zich voor te bereiden en ze heeft Jimmy Fallon en Seth Meyers bezocht. Dat heb ik eerder ook met Arjen Lubach gedaan. Het is leuk en werkt motiverend. Inmiddels mag het wel beginnen."

In hoeverre heeft u de toewijzing van het programma aan Zondag met Lubach te danken?
"Het zal zeker meespelen. Als je als producent programma's maakt die het goed doen en je ­levert wat je belooft, en meer, dan zal dat zijn uitwerking hebben. Ik durf nu vol vuur te pitchen dat ik denk dat we weer iets goeds gaan maken. Als je een paar programma's maakt die het waardeloos doen en je komt weer bij de NPO met een 'geweldig' idee, dan is het lastiger."

Hoe kijkt u naar het succes van ZML? Het ­programma won de Nipkowschijf en de Gouden Televizierring.
"Na tien afleveringen is het team gesloopt. Er wordt ontzettend hard gewerkt, maar ook ­inhoudelijk droogt het dan op. Dan heb je het nieuws van die periode wel gehad. In september komen er weer tien afleveringen, maar het is goed mogelijk dat ZML volgend seizoen minder afleveringen maakt dan de twintig van nu."

De NPO zou waarschijnlijk juist liever dertig ­afleveringen hebben.
"Met Koefnoen hebben we het zo lang volgehouden, omdat we nooit voor die verleiding zijn bezweken. Doe je dat wel, dan kweek je moeheid. Die voel ik bij ZML totaal niet. Ik denk dat het heel goed voor het programma is om het wat rustiger aan te doen."

"Zoals iedereen weet, heeft Arjen ook andere ambities. Hij produceert muziek, geeft lezingen en schrijft. Het belangrijkste als je met talent werkt, is dat zij zich goed voelen. De redactie van ZML is echt bijzonder. Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld en slagen erin vanuit niks iets te laten ontstaan. Dat is iets anders dan ergens iets van vinden - dat kan iedereen."

Uw partner Kajsa Ollongren werd kritisch besproken in ZML. Was dat ongemakkelijk?
"Ik vond het vooral vervelend dat de suggestie werd gewekt dat er zou worden gecensureerd. De situatie is natuurlijk onhandig. Ik denk dat voor ieder mens geldt: privé en zakelijk houd je het liefst gescheiden."

Lubach zei in de Volkskrant: als er items zijn over Ollongren, is Irene niet bij vergaderingen.
"Als er onderwerpen zijn waar Kajsa bij betrokken is, zegt Arjen: deze week even niet, Irene. We zijn daar allemaal professioneel in. ZML behandelt politiek en als de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten behandeld wordt, moeten ze vrijuit kunnen maken wat ze willen. In die weken ga ik ook niet naar de repetities."

Kost dat nog moeite?
"Het is noodzakelijk. Misschien vind ik het in mijn hart niet leuk als Kajsa wordt aangepakt in ZML, maar dat doet er niet toe. Het programma maken we niet voor mij. Het enige wat ik kan doen, is er zo open mogelijk over zijn. Kajsa was nog secretaris-generaal onder Rutte toen ZML begon. Daarna werd ze wethouder van Amsterdam en later minister. Dat kun je niet bedenken. Laten we het ook niet groter maken dan het is: dit is een typisch ­gevalletje mediabubbel. Wie weet er nou wie of wat Human ­Factor is?"

CV

Geboren
18 juni 1965, Geldrop

Opleiding
Politicologie en ­communicatieweten­-schappen aan de UvA

Loopbaan
1993-1997: René Stokvis Producties, ­adjunct-directeur ­televisie
1997-2000: TéVé ­Holland, programmadirecteur
2001: Oprichting Human Factor TV, ­algemeen directeur en producent

Opgebiecht

Leermeester
"Paul Groot en Owen Schumacher, vanwege hun voort­durende energie om steeds weer nieuwe inhoud te creëren."

De beste uit het vak
"Ellen ­DeGeneres, om haar lef en haar talent om anders te zijn."

De slechtste uit het vak
"Mensen die alleen maar commentaar hebben."

Het beste advies ooit gekregen
"Ja moet je doen, voor jezelf beginnen!"

Het slechtste advies
"'Stuur je idee maar op, dan hoor je van ons.' Dat gebeurt in werkelijkheid bijna nooit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden