Plus

'Intertoys maakt mensen niet gek genoeg meer'

Intertoys heeft zijn teloorgang in Nederland helemaal aan zichzelf te wijten, zeggen kenners. "Er zijn in Nederland nog 85 videotheken. Die kant gaat de speelgoedzaak ook op."

Beeld anp

Achterhaald en overbodig. Speelgoedwinkels, decennia het walhalla voor kinderen en een gruwel voor ouders, beleven hun laatste stuiptrekkingen. Dinsdagmiddag vroeg Intertoys, met 400 vestigingen de grootste speelgoedwinkel van het land, uitstel van betaling aan. Het bedrijf beschermt zichzelf zo tegen schuldeisers om aan een 'stevige herstructurering' te werken.

Of het die nog in eigen hand heeft, is twijfelachtig. Negen op de tien surseances lopen uit op een faillissement. Intertoys - dat twee jaar geleden Bart Smit absorbeerde - heeft de teloorgang aan zichzelf te wijten. "Het koopgedrag van klanten is in recordtijd veranderd," zegt winkeldeskundige Cor Molenaar. "Mensen kopen niet alleen online, ze kijken daar ook naar wat ze willen kopen en hoe de prijs ligt. Dan delf je als fysieke winkel, met al je kosten, het onderspit."

Volgens Molenaar hebben Intertoys en Bart Smit onder de vlag van voormalig moeder Blokker veel te lang op hun handen gezeten. "Blokker was heel lang toch al niet van internet, dat begreep het bedrijf niet. En toen ze het in 2012 gingen doen was het online winkeltje spelen. Dat werkt dus niet als je daarmee moet opboksen tegen echte online spelers die al jaren hebben geoefend."

"Ze hadden veel eerder online moeten aanhaken niet alleen de verkopen maar ook inspelen op het online gedrag van mensen. Ze hadden games kunnen laten ontwikkelen, een online beleving toevoegen, dan pas speel je in op nieuwe koopgedrag."

Daardoor heeft Intertoys de pakjesboot gemist. 'Slechts 40 procent van alle uitgaven aan speelgoed in 2017 vond nog plaats in speelgoedwinkels,'aldus een rapport van ABN Amro vorige week. 'En dit is vorig jaar waarschijnlijk verder gedaald. Vooral de entree van Bol.com in speelgoedland heeft er in gehakt.'

Games
Waar het vooral mank loopt is de verkoop van games, jarenlang de kurk waarop Intertoys dreef. Nu spellen niet langer meer op schijf maar als download worden verkocht valt het doek - net zoals eerder bij de muziekwinkels en videotheken. "Games download je van internet en die speel je online. Daar past geen doos van Jumbo meer bij. Er blijft heel weinig basis over voor echte winkels."

"Intertoys maakt mensen niet gek genoeg meer," zegt retailkenner Paul Moers. "Ze hebben de concurrentie niet in de gaten gehouden. Ze zijn veel te laat met internet begonnen en hebben er onvoldoende geld er achter gezet. Bol.com pakt het veel beter aan. Dat schreeuwt zijn merk van de daken en kan zonder inspanning duizenden artikelen met één druk op de knop toevoegen."

Moers hekelt de nieuwe Britse eigenaar. "Voor Blokker was de verkoop van Intertoys hartstikke slim, wat moet je daar nog mee? De nieuwe eigenaar Alteri heeft zich er op verkeken. Die dacht wel eventjes te reorganiseren en daarna te kunnen cashen. Maar zonder gerichte investeringen of een verantwoord plan ben je nergens."

Nog steeds geen plan
"Deze mensen hebben het totaal onderschat," zegt Moers. "Die dachten iets te kopen en snelle winst te pakken Nu denken ze; met al die winkels geen kans. Nu gaan ze hard reorganiseren en zullen ze een aantal winkels overhouden. Maar er ligt nog steeds geen plan dat daar mensen heen trekt."

"Ik heb sinds de overname door Alteri helemaal niks gehoord over het merk Intertoys. Ik heb niet gezien dat er in de winkels of in de keten wordt geïnvesteerd. Waarom zou de klant dan nu wel komen? Als ik naar deze winkels kijk, dan word ik daar droef van. Het zijn alleen meer dozenschuivers, de sukkels."

"Deze partij hoort niet in de retail thuis. Vijftien jaar geleden kon je een winkelketen kopen en daaraan sleutelen, met drie stappen was je klaar. Nu zit het probleem in verkoop omdat de mensen niet meer naar je winkel komen. Dat redt je niet meer met kostenbesparingen. Dit zal meer partijen overkomen, kijk naar Hema. Ik hoop dat Marcel Boekhoorn dat oppikt."

In de afgelopen vijf jaar zijn volgens ABN al 148 speelgoedwinkels uit het straatbeeld verdwenen en verdampte bijna een derde van het verkoopvolume. In vergelijking met 2017 gingen de verkopen vorig jaar een vijfde achteruit en daalde de omzet met 13 procent. 'Minder omzet betekent voor een winkelier direct minder winst, omdat een groot deel van de kosten vastligt.'

Molenaar ziet geen soelaas meer. "Een paar winkels heeft nog een markt, dat zie je ook bij videotheken, daarvan zijn er nog 85 videotheken in Nederland. Dit is wereldwijd een trend. In de VS is Toys 'R Us ook net over de kop gegaan. Ik zie het somber in."

Altijd toekomst
Moers is positiever. "Ik denk dat er altijd toekomst voor fysieke winkels is. Maar alleen de grote winkels hebben nog overlevingskans. Daar moet je een belevingswereld organiseren, met kastelen van Lego, vliegtuigen die door de lucht vliegen; je moet spanning creëren een inspiratiebron zijn, gekoppeld aan online activiteiten. Maar dan praat je over tientallen zaken in het hele land en alleen op de plekken waar heel veel mensen zijn."

Hij heeft zowel compassie als kritiek voor het personeel en franchiseondernemers. "Het is verschrikkelijk dat dit nu duizenden mensen overkomt, maar het is helaas onvermijdelijk. Die mensen hadden van hun directie moeten eisen dat ze met een plan komen. Maar franchisers en werknemers weten het ook niet. Ze zijn als makke schapen met de kop omlaag gaan zitten wachten op het einde."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden