Internationale toppers naar Amsterdam Fashion Week

Connect, celebrate, grow zijn de drie kernwoorden waarmee de 31-jarige Deterink de Amsterdam Fashion Week verder wil uitbouwen. Foto ANP Beeld
Connect, celebrate, grow zijn de drie kernwoorden waarmee de 31-jarige Deterink de Amsterdam Fashion Week verder wil uitbouwen. Foto ANP

AMSTERDAM - Internationale modelabels als Badgley Mischka en Replay presenteren zich de komende week op de elfde editie van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW). Daarmee wordt het modefestival internationaler en commerciëler dan voorheen.

Directeur Merle Deterink: ''Het is een eer dat een groot merk als Replay ons platform serieus neemt en hier zijn show geeft. We hebben commerciële merken nodig om die te verbinden met jonge ontwerpers die hun weg nog moeten vinden.''

Connect, celebrate, grow zijn de drie kernwoorden waarmee de 31-jarige Deterink de Amsterdam Fashion Week verder wil uitbouwen. De bedrijfskundige is de opvolgster van James Veenhoff, die vijf jaar geleden de modeweek begon. Deterink: ''Met 'connect' bedoel ik dat we creatie en commercie met elkaar willen verbinden, met 'celebrate' dat het een feest moet zijn om te laten zien wat we als Nederlanders in huis hebben en met 'grow' dat we internationaal aansluiting willen vinden met andere partijen.''

De AIFW start zaterdag met het publieke deel van de modeweek, Downtown geheten. Om 10.00 uur staat de finale van de modellenjacht van House of Orange op het programma, om 12.00 uur is er op het station van Haarlem een catwalkshow van Edwin Oudshoorn en om 18.00 uur een show van twintig uitverkoren ontwerpers die een streetwear-item hebben gemaakt.

De fashion week voor professionals begint woensdag 22 juli met een openingssoirée die in het teken staat van jong ondernemerschap. Deterink: Veel jonge ontwerpers weten niet hoe ze aan geld en kennis moeten komen om een eigen productielijn op te zetten. Wij besteden extra aandacht aan ondernemerschap binnen de mode.''

Verder showen gevestigde namen als Claes Iversen, Blue Blood, Monique Collignon en Ilja Visser naast onbekende talenten als in Lichting 2009. Hierin worden de veertien beste studenten van de zeven modeacademies door een internationale jury beoordeeld.

Deterink: ''Ik ben er heel trots op dat buitenlanders als blogger Susie Bubble en illustratrice/schrijfster Garance Dore naar Amsterdam komen voor Lichting 2009. De winnaar krijgt een geldbedrag van 10.000 euro en kan met G-Star mee naar hun fashion show in New York voor een ministage. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden