Internationale studenten boos over slechte huisvesting UvA

Door een groter aantal Engelstalige bachelor- en masterprogramma's aan de UvA trekt de stad meer internationale studenten. Zij zijn ontevreden over de huisvestingsservice van de universiteit.

Studenten­woningen in containers op de NDSM-werf.Beeld Lex van Lieshout/ANP

'Van tevoren werden we gewaarschuwd dat we deze service wel moesten nemen, omdat de huisvestingssituatie in Amsterdam zo slecht is, daarom heb ik het geld maar betaald," zegt de Italiaanse Veronica Sarno. Vanaf september volgt ze een master internationale journalistiek aan de UvA.

Afgelopen week kreeg ze een kameraanbod in haar mailbox. De universiteit biedt een kamerservice, waardoor toekomstige internationale studenten tegen 450 euro bemiddelingskosten zich de stress van het zelf een kamer zoeken kunnen besparen. Althans, als alles goed gaat: toekomstige studenten hekelen het feit dat het aanbod aan woonruimte ondanks dit bemiddelingstarief minimaal is.

"Ik zocht een woning voor mij en mijn vriend," zegt de Deense Lena Lynge ­Rosing, die hetzelfde programma als Sarno gaat volgen. "Omdat het een tweepersoonshuis moet zijn, moesten we ook dubbele bemiddelingskosten betalen. Uiteindelijk kregen we één aanbod via DUWO Studentenhuisvesting, maar we konden de specificaties van de woning niet zien. Behoorlijk irritant als je bedenkt hoeveel geld we hebben betaald."

Woningschaarste
Studenten kunnen in het online aanmeldingssysteem voorkeuren aangeven: voor een bepaald budget, of voor een bepaald soort woning. "Daar proberen we zo veel mogelijk rekening mee te houden," zegt Friedo de Valk, directeur Studenten Services bij de UvA. "Maar door de woningschaarste is het nu eenmaal heel moeilijk om al die voorkeuren mee te nemen."

Dit jaar heeft de UvA een veel breder aanbod aan Engelstalige bachelor- en masteropleidingen, wat volgens De Valk de enorme toename van het aantal internationale studenten verklaart. "Ik had rekening gehouden met twintig procent meer kamers die we van de verschillende corporaties af moesten nemen. Tot nu toe kunnen we 25 procent extra bieden, maar ook dat is eigenlijk al te krap," aldus De Valk. "En dan maakt nog maar de helft van de internationale studenten gebruik van deze regeling. We streven ernaar iedereen via onze service een huis te bieden, maar nu gaat het nog niet goed."

Hoge borgen
Volgens Xandra Hoek van studentenbond Asva is het een bekend probleem. "Het model dat de UvA heeft voor de huisvesting van internationale studenten past niet helemaal, en zeker in deze periode is het spits." De administratieve rompslomp en irritaties die studenten hebben in afwachting van een woning uit de UvA-huisvestingsservice zijn volgens Hoek nog altijd beter dan internationale studenten zelfstandig een woning laten zoeken.

"Als internationale student heb je geen netwerk en minder kennis van huurrecht. Daarnaast is de nood veel hoger. We krijgen veel meldingen van internationale studenten die heel hoge borgen moeten betalen, of bemiddelingskosten. De UvA biedt wel garantie op een woning, als je gebruikmaakt van hun service."

De bemiddelingskosten waar de studenten zich over opwinden zijn volgens Friedo de Valk bedoeld om de maanden waarin de kamers leegstaan te overbruggen: "Studenten huren de kamers vaak maar tien maanden: van september tot juli." De UvA-service is trouwens maar voor een jaar. De Valk: "Na een jaar in Amsterdam moeten internationale studenten, net als Nederlandse studenten, zelf op zoek naar een kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden