Intercontinentale groei KLM begon 70 jaar geleden

KLM viert vandaag, met een roman van Ronald Giphart, een cocktail van Bols en een speciale vlucht naar New York, dat de maatschappij zeventig jaar geleden de eerste stap zette voor haar intercontinentale netwerk.

De DC-4 van KLM op 22 mei 1946 boven Manhattan Beeld KLM

Het was in mei 1946 nog een echte expeditie, naar New York vliegen. Maar KLM wilde koste wat kost de eerste maatschappij van het Europese vasteland zijn die na de Tweede Wereldoorlog de verbinding met Amerika herstelde.

KLM-oprichter Albert Plesman had, terwijl de oorlog nog niet eens was afgelopen, met een emotionele betoog in Washington de Amerikaanse regering zo ver gekregen de benodigde toestellen snel ter beschikking te stellen: de Douglas DC-4 Skymaster.

Lijndienst
Al in februari 1946 wordt de eerste vlucht uitgevoerd, op en neer naar New York. Dat gaat zo goed, dat in drie maanden een lijndienst wordt opgezet. KLM is daarmee andere Europese maatschappijen voor.

Op 21 mei 1946 vliegt DC-4 'Rotterdam' met 44 passagiers en zeven bemanningsleden van Schiphol. Het toestel, waarvoor 856.000 gulden (nu 4,3 miljoen euro) werd afgerekend, was net twee weken eerder afgeleverd aan de maatschappij.

Een poster uit 1947 waarmee KLM reizigers voor New York wil werven. Beeld KLM

In één keer vliegen lukt nog niet. Na een tankstop op Prestwick, bij Glasgow, vliegt de Skymaster 'twaalf uur lang over de onmetelijke oceaan', bestuurd door de pijprokende captain Evert van Dijk. Er wordt 's nachts over gevlogen, zodat de positie van het toestel aan de hand van de sterren kan worden bepaald.

Uiltje knappen
Alhoewel het meevliegende bioscoopjournaal het 'uiltje knappen' en de kopjes thee aan boord bezingt, is de vlucht een beproeving. De DC-4 heeft geen drukcabine en kan niet hoger vliegen dan drie kilometer, desnoods dwars door storm en wolken. De vier zuigermotoren maken zo'n kabaal dathet ook in de cabine lastig is om een gesprek te voeren.

Na een nieuwe stop in het Canadase Gander, wordt 'binnen een dag' New York bereikt. Dat klopt niet - de landing vindt 25 uur na de start plaats - maar het toestel was daarvan maar 21 uur in de lucht geweest.

Aanvankelijk voert KLM de vlucht twee keer per week uit. Maar de maatschappij ruilt de DC-4 snel in voor comfortabeler toestellen als de Lockheed Constellation en eind jaren vijftig het DC-8-straalvliegtuig, waarmee ook het aantal wekelijkse vluchten flink kan worden opgevoerd.

Netwerk
New York wordt de basis van het intercontinentale netwerk van de maatschappij. Inmiddels vliegt KLM twee keer per dag - in ongeveer acht uur - op en neer naar New York, de belangrijkste intercontinentale bestemming van de maatschappij.

Vorig jaar vervoerde KLM alleen al 400.000 reizigers naar New York, met de vier dagelijkse vluchten van partner Delta Air Lines waren dat er 700.000.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden