Instagram draait nieuwe gebruiksvoorwaarden terug

Nadat fotodienst Instagram eerder deze week al aangaf opnieuw te gaan kijken naar de voorgestelde gebruiksvoorwaarden, hebben ze nu alle plannen teruggedraaid. De advertentieinstellingen zijn weer precies zoals in 2010, toen de app op de markt kwam. Dat schrijft oprichter Kevin Systrom.

null Beeld ANP
Beeld ANP

In de beoogde gebruiksvoorwaarden stond te lezen dat foto's ongevraagd konden worden verkocht aan derden. Dat stuitte op veel kritiek van abonnees van de fotodienst. 'Je stemt ermee in dat derden ons mogen betalen om je gebruikersnaam en foto's te gebruiken in combinatie met betaalde of gesponsorde inhoud of promoties', stelden de privacyregels, die per 16 januari in zouden gaan.

Instagram liet eerder al weten dat er met de nieuwe voorwaarden niets ging veranderen aan de eigendomsrechten van foto's. 'Juridische documenten zijn gemakkelijk verkeerd te interpreteren. We luisteren naar onze gebruikers en zullen alle vragen beantwoorden, fouten oplossen en verwarring ophelderen.' Nu heeft het bedrijf dus besloten niets aan te passen.

Op de blog van Instagram schrijft Systrom: 'Door alle feedback die we hebben gehad, draaien we de voorwaarden rond adverteren terug naar de originele versie sinds we werden opgericht in oktober 2010.' Het bedrijf gaat de tijd nemen om met nieuwe voorwaarden te komen.

Instagram werd enkele maanden geleden overgenomen door Facebook, voor een miljard dollar. Het bedrijf heeft meer dan honderd miljoen gebruikers, met een database van meer dan vijf miljard foto's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden