Review

Insidious ***

Regie: James Wan
Met: Rose Byrne, Patrick Wilson, Lin Shaye, Barbara Hershey


Het enorme succes van zeven delen Saw en de populariteit van de diskwalificatie 'martelporno' maken duidelijk dat de Australiërs James Wan en Leigh Whannell met hun debuutfilm in 2004 een cultureel fenomeen lanceerden.

De beroerde kwaliteit van de zes vervolgfilms valt hun echter niet aan te rekenen: de formule werd overgenomen en uitgemolken door een Canadees bedrijf.

Dat regisseur Wan en scenarioschrijver en acteur Whannell zich liever door artistieke ambities laten leiden blijkt uit Insidious, dat net als hun debuut een verrassend hoog rendement uit een afgekloven genre haalt. Met Saw gaf het duo een subversieve draai aan de seriemoordfilm, in Insidious zetten de heren de spookhuisfilm naar hun hand.

Ze kennen hun klassiekers: het huis dat Josh en Renai Lambert met drie kinderen betrekken heeft geen gebrek aan krakend hout, duistere gangen en een onheilspellende zolder. Wan buit de locatie uitstekend uit en de atonale muziek werkt flink op de zenuwen.

Wanneer het gespook uit de hand loopt en één van de kinderen in coma raakt, doet het gezin voor de verandering precies wat je hun toe wilt schreeuwen: ze verhuizen naar een kleinere, lichtere en knusse woning.

Daarmee zetten de makers een streep door kunstgrepen, die de geloofwaardigheid doorgaans ondermijnen. Insidious verandert met de verrassende verhuizing echter ook van opzet en toon, want het aanhoudende onheil krijgt een frivool gepresenteerde verklaring, die de sterk opgebouwde spanning goeddeels teniet doet. Dat laatste valt vooral te betreuren omdat Wan in de meer traditionele eerste helft van de film herhaaldelijk aangenaam venijnig toeslaat.

Toch verdienen de regisseur en de schrijver lof voor de ambitie om van de platgetreden genrepaden af te wijken: als de zes vervolgen op hun debuut iets bewezen, was het dat slaafse navolging louter overbodige films oplevert. (Bart van der Put)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden