Column

Innovatie moet dood? Innovatie maakt doden.

Jeroen Wollaars, verslaggever bij NOS Nieuws, schrijft wekelijks op woensdag een column in Het Parool over media en de ontwikkelingen in de digitale wereld. Voor tips is hij te bereiken op j.wollaars@parool.nl.

Jeroen Wollaars Beeld Floris Lok

Toen ik laatst een kritisch item maakte over wifi-tracking, kreeg ik een appje van een vriend: 'Tuurlijk. Innovatie moet dood!' Hij investeert in bedrijven die die kastjes maken en liet zich van z'n beste Silicon Valleykant zien. Dus: je kunt wel zeuren over het feit dat winkeliers je via je smartphone volgen door een winkelstraat, maar je zou er ook blij mee kunnen zijn, de kansen kunnen zien, kunnen geloven dat alles en iedereen er beter van wordt.

Het zijn mensen die werken aan de nieuwe economie: als je niet betaalt voor het product, dan bén je het product. Vaak noemen ze Facebook als voorbeeld. Dat is gratis omdat ze alles van ons weten en dat verkopen aan adverteerders. Prima, maar ik vind dat die vlieger niet opgaat als ik op m'n dooie gemak door een winkelstraat loop. Dan ben je geen handelswaar, dan ben je koning klant.

Soeverein in je handelen. Of op z'n minst in de route die je loopt. En je wilt niet dat elke stap gevolgd wordt. Sommige winkels loop je niet voor niets voorbij.

Boekwinkels bijvoorbeeld. Het zal wel toeval zijn, maar ook Polare overwoog de inzet van wifi-tracking. De winkel die in realtime slow motion het einde van het concept fysieke-plek-waar-je-boeken-koopt inluidt, dacht eind vorig jaar nog iets te tellen te hebben. De managers omarmden elke innovatie die ze maar konden bedenken, in de hoop dat die tot een hogere omzet zou leiden. Nou zijn er mensen die beweren dat die managers zo de boekwinkels kapotmaakten, omdat die managers geen passie voor boeken hadden.

En de media staan vol met voorbeelden van winkels die het anders aanpakken. Maar in een dapper blog vertelden de eigenaren van het hippe kleine boekwinkeltje Books en Bubbles op de Jan Pieter Heije dat zelfs zij met boekverkoop geen droog brood verdienen.

Innovatie moet dood? Innovatie maakt doden.
Altijd al zo geweest. Kan ook niet anders.
Minder boeken, minder postzegels, minder bankfilialen, minder trekschuiten, minder privacy.

Maar laat die lui in Silicon Valley nou niet gaan piepen als de echte wereld even terugbijt. Als wij ons afvragen of het wel oké is om ook nog eens door de commercie te worden gevolgd bij elke stap die we zetten.

Voor straf koop ik m'n volgende boek in een echte winkel, hier om de hoek. Waar ze zeker weten geen wifi-tracker hebben.

 
Maar laat die lui in Silicon Valley nou niet gaan piepen als de echte wereld even terugbijt.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden