Plus Blikvangers

Inmiddels zijn buurtbewoners gehecht aan muurschildering The Mask

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: The Mask.

Vanwege de hoorntjes dachten mensen dat dit werk met de duivel te maken had. Beeld Tammy van Nerum

In de zomer van 2012 was ze op een hoog­werker aan het werk op de hoek van de Geschutswerf en de Hoogte Kadijk op de Oostelijke Eilanden - grote vlakken ontstonden op de grauwe zijkant van het pand van Liander: zwart, dieprood en wit.

Er kwamen hoorn­tjes bij, ogen en veren. De buurtbewoners volgden de voortgang van dit graffitiwerk met argusogen: wat was dit? Mocht dit allemaal zomaar? Maar de muurschildering van de Braziliaans-Mexicaanse graffitikunstenaar Fefe Talavera (38) bleek here tot stay.

Het werk wordt onderhouden door Liander, en ook tags worden verwijderd, vertelt Anouk Piket (42), initiatiefnemer van RUA (Reflexo on Urban Art), een internationaal platform voor straatkunstenaars.

De groene tweekoppige rups die er een paar jaar geleden onder verscheen - kennelijk een niet-gefiatteerd antwoord op The Mask - is eveneens weggehaald.

Murales
Piket had lang in Brazilië gewoond en er gewerkt met jongeren met veel talent voor graffiti. Kunst in de openbare ruimte is in Brazilië heel groot - je ziet er vooral veel murales: muurschilderingen zoals die van Talavera.

Het leek Piket leuk kunstenaars naar Nederland te halen. In 2004 gebeurde dat voor het eerst kleinschalig, in 2009 heel groot in Rotterdam, waar alles toen in het teken stond van Brazil Contemporary Art.

Fefe Talavera was in 2012 een van de zeven kunstenaars uit Brazilië die daarna in Amsterdam aan de slag mochten. Ze is afgestudeerd aan kunstacademie FAAP in São Paulo. Om haar werk te kunnen exposeren in galeries en musea had ze zichzelf te veel beperkingen moeten opleggen; vandaar dat ze voor de straat had gekozen om zich uit te drukken.

The Mask

Sinds 2012
Kunstenaar Fefe Talavera
Waar Geschutswerf/Hoogte Kadijk

Talavera ziet haar murales, vaak van monsters, als metaforen voor sterke, onbewuste mense­lijke emoties als woede, angst, dromen en verlangen, en laat zich beïnvloeden door haar Mexicaanse achtergrond: de Maya's en Az­teken. Die tribale achtergrond zien we terug in The Mask: twee Indianen die dierenmaskers dragen.

Feminist
Piket heeft Talavera destijds geselecteerd omdat ze een van de weinige vrouwen in de streetart was die in dit grote formaat schilderen. Ook heeft ze een stevige mening, als feminist in de goeddeels mannelijke graffitiscene.

"In 2012 was het best bijzonder, zo'n vrouw in een hoogwerker. En spannend: hoe zullen bewoners reageren? Zeker met Fefe, omdat veel mensen vanwege die hoorntjes dachten dat haar werk met de duivel te maken had. Buurtbewoners waren bezorgd of het wel mooi zou worden, maar ze zijn zich aan de werken gaan hechten; op de meeste plaatsen zijn ze nog intact."

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden