ING stopt als sponsor marathon

AMSTERDAM - Hoofdsponsor ING neemt afscheid van de Amsterdam marathon. Er werd prompt beweerd dat de kredietcrisis de oorzaak zou zijn. Maar de beslissing was al ver voor de beursmalaise genomen. De sponsor is, net als de organisatie, niet te spreken over de meewerking van de gemeente Amsterdam en de mogelijkheden om in de hoofdstad een internationaal topsportevenement te houden.

Om de internationale concurrentie te kunnen volhouden, wil de organisatie het parcours en tal van faciliteiten aanpassen. Dat stuit op bezwaren.

ING - het hoofdkantoor van het concern staat vrijwel naast het Olympisch Stadion - heeft de internationale loop in Amsterdam zes jaar gesteund. ING trekt zich volgend jaar ook terug als sponsor van de marathon van New York. Het concern blijft internationaal als sponsor actief in de autosport (Formule 1) en in Nederland als sponsor van het Nederlands voetbalelftal, in welke omgevingen het bedrijf relaties passender kan ontvangen.

ING stak jaarlijks een bedrag van bijna vijfhonderdduizend euro in de marathon. ''De marathon komt niet onmiddellijk in gevaar. Volgend jaar wordt er gewoon weer een gehouden,'' zegt voorzitter Joop Waterreus geruststellend. ''Maar we missen wel een substantieel bedrag van 500.000 euro om een topveld te kunnen samenstellen.''
Dat er nog geen nieuwe hoofdsponsor is gevonden, plaatst de organisatie voor grote problemen: welk bedrijf wil onder het huidig gesternte voor vijf ton instappen?

''We zijn in onderhandeling,'' weert voorzitter Joop Waterreus vragen beleefd af. Wedstrijddirecteur Jos Hermens, die met zijn atletenmanagementsbedrijf Global Sports elk jaar garant staat voor een sterk deelnemersveld, denkt dat het niet per se één grote sponsor hoeft te worden. ''Het mogen van mij ook vijf bedrijven zijn die voor een ton instappen. Je moet niet denken dat het slecht gaat, want we hebben onlangs een nieuwe sponsor binnengehaald met UPC.''
In de zoektocht naar een sponsor kwam het de organisatie slecht uit dat de NOS gisteren afzag van een rechtstreekse uitzending, vanwege de kosten. Er was deze zomer veel geld gestoken in het EK-voetbal en de Olympische Spelen, en dus werd 120.000 euro bespaard door de marathon niet rechtstreeks uit te zenden.

Vreemd genoeg werd een week geleden de marathon van Eindhoven wèl integraal uitgezonden door Omroep Brabant. De Brabanders hadden voor het verslaan van de looprace over de 42.195 meter niet veel middelen nodig: slechts twee motoren met cameramensen en enkele uitzendrelais op hoge gebouwen. ''Het was te kort dag om nog iets op te vangen,'' aldus Jos Hermens die zegt 'zeker te weten' dat er met of zonder nieuwe hoofdsponsor volgend jaar weer een marathon in Amsterdam wordt gehouden. ''Wij willen verder, wij blijven er in geloven en er voor vechten.'' (HET PAROOL)

De winnaar in 2007: Immanuel Mutai. Foto ANP/Olaf Kraak
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden