ING moet Foot Locker 300.000 euro betalen na fraude

ING Bank moet drie ton betalen aan winkelketen Foot Locker omdat de bank niet tijdig ingreep toen de schoenenzaak voor 1,8 miljoen euro werd bestolen.

Van Foot Locker had verwacht mogen worden dat adequate maatregelen tegen fraude waren getroffen, zegt de rechter.Beeld anp

De toen 25-jarige Amsterdammer F.E. richtte eind 2014 een eenmanszaakje op voor 'studiebegeleiding, vorming en onderwijs.' De naam: Ups Consultancy. Die naam was met zorg gekozen, want daardoor kon schoenenketen Foot Locker 1,8 miljoen euro afhandig worden gemaakt.

Dat ging zo: Foot Locker, met wereldwijd 2500 winkels, verstuurde online bestellingen in Nederland via het gerenommeerde postbedrijf UPS Parcel Services. In december 2014 plofte een factuur op de mat bij Foot Locker, ogenschijnlijk van het 'echte' UPS. Op de factuur zat een gele sticker: toekomstige betalingen dienden te worden gedaan op een nieuw rekeningnummer. Inderdaad, die nieuwe bankrekening hoorde bij Ups Consultancy van Amsterdammer E.

Alarmbellen
Het bedrog werd niet doorzien en zo ontving E. vanaf januari 2015 enorme bedragen op zijn ING-rekening, elke week oplopend tot enkele tonnen. Het geld werd razendsnel doorgesluisd naar Belgische en Duitse rekeningen.

ING Bank deed aanvankelijk niets, hoewel het toch opmerkelijk was dat E. zoveel geld ontving: bij het aanvragen van de rekening, verklaarde hij nog niet meer dan duizend euro per maand te zullen verdienen. Na anderhalve week van betalingen gingen weliswaar de eerste alarmbellen af bij de bank, maar toch duurde het daarna nog acht dagen voordat de ING onderzoek instelde. Toen was al een miljoen euro verdwenen via de rekening.

Zes ton buitgemaakt
Op 5 februari deed de bank een melding bij de FIU, waar financiële instellingen vermoedens van witwassen moeten melden. Toch werd de bankrekening van E. niet geblokkeerd en ook Foot Locker werd niet op de hoogte gesteld. E. werd per brief verzocht om meer informatie, maar hij zei in het buitenland te verblijven. In de tussentijd kon nog eens zes ton worden buitgemaakt.

Pas op 3 maart, ruim een maand nadat bij ING argwaan ontstond, werd de rekening geblokkeerd. De Amsterdamse rechter besloot dat ING onvoldoende voortvarend te werk is gegaan. Dat geldt niet voor de hele periode van de fraude, maar dat nog zes ton kon worden gestolen nadat ING onraad rook, is deels de verantwoordelijkheid van de bank.

Geld verdwenen
De bank had E. 'minder vrijblijvend' om opheldering moeten vragen en heeft haar zorgplicht tegenover Foot Locker geschaad. Dat ING een geheimhoudingsplicht heeft, zoals de bank had aangevoerd, doet daar niets aan af. Toch is de bank niet alleen aansprakelijk voor de schade.

Van Foot Locker had verwacht mogen worden dat adequate maatregelen tegen fraude waren getroffen. Daarom is de schoenenzaak ook zelf verantwoordelijk en hoeft ING slechts drie ton te betalen. F.E. werd al eerder door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot 322 dagen cel en terugbetaling van (een deel van) de buit. Waar het geld is gebleven, is onbekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden