Column

ING is in de ambtelijke jaren zeventig blijven hangen

Jeroen Wollaars, verslaggever bij NOS Nieuws, schrijft wekelijks op woensdag een column in Het Parool over media en de ontwikkelingen in de digitale wereld. Voor tips is hij te bereiken op j.wollaars@parool.nl.

Jeroen Wollaars. Beeld Floris Lok

Bedrijven praten over big data zoals pubers over seks praten: ze hebben het er allemaal over, maar niemand die het echt doet. Ondertussen denkt iedereen dat anderen het wél doen, dus beweren ze allemaal dat ze het ook doen...

De uitspraak is van een Amerikaanse professor die ook het Centrum voor de Wijsheid Achteraf heeft opgericht. En het lijkt me zinnig dat de directie van ING eens een dagje met hem op de hei gaat zitten, want dat plan om betaalgegevens te gebruiken om mensen gericht advertenties te kunnen aanbieden, is er toch wel één waar je met de wijsheid achteraf niet aan had moeten beginnen.

Het is een plan dat ze onder de noemer - natuurlijk - big data proberen toe te lichten. ING meldt trots dat ook zij HET regelmatig doen. Uiteraard allemaal in het belang van de klant. Wat volgt zijn teksten die staan tot klantvriendelijkheid zoals Beierse softporno uit de jaren tachtig zich verhoudt tot iets dat ook echt in de buurt van erotiek komt. Het gaat van operationele processen en beheersen van betalingen tot commerciële kansen.

Voelt u al iets? Als klant? Zijnde? Bij mijn eigen werkgever is van de ambtelijke jaren zeventig alleen blijven hangen dat de plek waar de tafeltennistafel staat, formeel de Centrale Ontspannings Ruimte heet.

Bij de ING zijn die dagen nooit helemaal voorbijgegaan. Bovendien is dat dwepen met hippe datatermen volgens mij onzin. Er is niets big data aan het bekijken van mijn pingegevens en een andere supermarkt of een andere kroeg of een andere avondwinkel mij een kortingsbon laten sturen. Het klinkt allemaal fancy, maar het gaat hier niet om databestanden die onwaarschijnlijk en onbegrijpelijk groot zijn. Sterker nog, dat programmeer je ongeveer zo, denk ik: if client(Wollaars) pintBij(Gamma) then sendCoupon(Praxis)

En omdat banken niet weten wát ik heb gekocht, zullen die persoonlijke aanbiedingen nergens op slaan. Knappe jongen die weet dat ik in de markt ben voor een raamkozijn als ze me 15,99 euro zien pinnen bij de bouwmarkt. Ik voorspel je dat dit plan een betrekkelijk zachte dood zal sterven. Wel laat het zien dat bedrijven naar hun datacenter kijken en denken: hoe kunnen we daar geld aan verdienen?

Pas dus maar op voor de telecombedrijven die onze locatie willen verkopen (Find Your Customer!) of het bedrijf dat onze kentekens overal scant (Tracking Your Sales!). Wij zouden de bedrijven waarmee we in zee gaan niet alleen op hun diensten maar ook op hun datamoraliteit moeten beoordelen. Want er komt een moment dat ze HET echt gaan doen. Totdat de klant nee zegt. Want dan is het dus echt NEE.

 
Knappe jongen die weet dat ik in de markt ben voor een raamkozijn als ze me 15,99 euro zien pinnen bij de bouwmarkt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden