Inferno ****

null Beeld

Regie: Serge Bromberg
Het is een merkwaardig feit dat je veel meer leert over film in documentaires en boeken over onmogelijke of mislukte filmprojecten, dan van duizend 'making ofs', waarin iedereen elkaar feliciteert met de sfeer op de set en de briljante regisseur. Bewijsmateriaal? Burden of dreams over Fitzcarraldo van Werner Herzog, Hearts of darkness over Apocalypse now van Francis Ford Coppola, Lost in La Mancha over de nooit-voltooide Don Quichottefilm van Terry Gilliam en het boek The devil's candy over de desastreuze verfilming van The bonfire of the vanities.
Nieuw bewijs van de stelling is Inferno van Serge Bromberg, een prachtige documentaire over het nooit voltooide L'enfer uit 1964 van Henri-Georges Clouzot. Clouzot wilde niet alleen een psychologische thriller maken over een man (Serge Reggiani) die ten onder gaat aan jaloezie, als hij zijn jonge bruid (Romy Schneider) niet meer vertrouwt; hij wou een nieuwe beeldtaal introduceren, die een afdaling in de waanzin moest suggereren.

Na drie verschrikkelijke weken kreeg de regisseur een hartaanval en werd de productie, waar Clouzot carte blanche voor had gekregen, gestaakt
Bromberg vond bij de weduwe op zolder blikken vol fascinerend materiaal en weet met behulp van deze beelden, het script en toenmalige medewerkers, de film en het verhaal op de set te reconstrueren. Clouzot bleek de draad volkomen kwijt te zijn. Het materiaal bestaat voor een groot deel uit prachtige en psychedelische close ups van Romy Schneider, die toen op haar allermooist (en gevaarlijkst) was.

En het was vrij duidelijk dat Clouzot hoofdrolspeler Reggiani diep haatte (hij liet hem kilometers hardlopen voor een draaiende camera) en dit gevoel was snel wederzijds.

Grote vraag is natuurlijk of deze film wat was geworden als Clouzot hem wel had kunnen afmaken - en hoofdrolspeler Reggiani er niet na twee weken vandoor was gegaan. Zeker is dat hij een aantal fascinerende, hallucinerende beelden schoot van Romy Schneider. Maar misschien arriveerde hij via zijn fascinatie voor haar wel in zijn eigen persoonlijke hel. (MARK MOORMAN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden