Lezersbrief

'Ineens maakt het nautische gezelschap zich druk over het IJ als waterplein'

Het Centraal Nautisch Beheer voert de schoonheid van een waterplein op om hun commerciële botenbelang door de strot te duwen, schrijft Ed van Leeuwen in een ingezonden brief.

'Dat uitgerekend de Raad van State en het Havenbedrijf, sorry Centraal Nautisch Beheer, het waterplein opvoeren, is de humor voorbij.'Beeld anp

Het is een klein onbeduidend stukje in Het Parool vrijdag: 'Tussen Centrum en Noord geen IJpleinbrug'. Een foute stoeptegel aan de andere kant van het IJ zou meer ruimte in de krant krijgen.

Naast onaanvaardbare risico's van aanvaringen en vertragingen (onderbouwing nul komma nul) vinden Rijkswaterstaat en het Centraal Nautisch Beheer (een eufemisme voor de havenpartij en dus belangenbehartiger van de cruisebusiness) dat de IJpleinbrug de 'openheid van het waterplein' aantast.

"Het is om te gieren," zou Gerard Joling uitroepen als het niet te treurig was voor woorden. Het havenbedrijf voert de schoonheid van een waterplein op om hun commerciële botenbelang door de strot te duwen.

Ineens maakt het nautische gezelschap zich druk over het IJ als waterplein, terwijl het voor hen tot voor kort niets meer was dan een doorvaart voor vrachtboten en cruiseschepen aan de achterkant van het Centraal Station, waarvandaan opvarenden zo snel mogelijk naar de Keukenhof, Volendam of de Zaanse schans worden vervoerd.

Het unieke waterplein ontgaat die mensen volledig. Dat uitgerekend de Raad van State en het Havenbedrijf, sorry Centraal Nautisch Beheer, het waterplein opvoeren, is de humor voorbij.
Ed van Leeuwen, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden