Schuim

Ineens is Lidl Instagrammable

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de pop-up van Lidl.

Presentator Jan Joost van Gangelen, Michiel van ­Eerden (Baut) en Peter de Roos (Lidl): 'De 0,0 komt eraan, nog even geduld' Beeld Schuim

Fascinerende winkel, de Lidl. Een supermarkt met kartonnen dozen, en opeens omarmd door drie keer modaal. Dan zat je bij vrienden en kreeg je een toastje met Noorse zalm.

Lekker? "Ja, lekker," zei ik dan.

Kort stilte. "Van de Lidl."

Met een witte wijn kon je ook indruk maken trouwens. Lekker?

"Van de Lidl. 4,75 euro."

De Lidl was het nieuwe geheim adresje. Een kale supermarkt waar je in Duitsland over struikelt. Dan is er op de pr-afdeling daar een heleboel goed gegaan.

Nu is het blijkbaar tijd voor de volgende stap: naar jong en hip. De Lidl in Baut - ik moest het twee keer lezen.

Bij binnenkomst krijg ik een muntje.

Deurmeisje: "Daar kunt u straks iets mee zoeken. Een verrassing."

Beide deurmeisjes: "Geniet ervan!"

Binnen staat het vol met jong & prachtig. Op het podium speelt een live trio. Nergens kartonnen dozen.

Wel een hoekbank van lege bierkratten en er zijn twee fotohoeken. Een met fraai verlichte planten en dan nog een grote, waar je een houthakkershemd of leren schort krijgt en kunt zwaaien met graan en een jute zak met, neem ik aan, hop.

Bijzonder Instagrammable allemaal.

Ik krijg een flesje Kordaat, een pils dat speciaal voor Lidl is gebrouwen, lees ik op het etiket. Eén en ander wordt langzaam duidelijk.

Die live synthesizer begint wat op mijn zenuwen te werken.

Jan Joost van Gangelen heet ons welkom. Gezellig en ook goed dat we er allemaal zijn.

Hij is blij met het nieuwe pilsje. "Niet weer een speciaalbier, dat is ook weleens lekker. Dan hoef je niet na te denken: past het bij mijn mood, zie ik er goed genoeg mee uit."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Nu drink ik best regelmatig een speciaalbier, maar al deze gedachten zijn volkomen nieuw voor me.

Peter de Roos van Lidl vertelt dat het hoog tijd werd het assortiment van alleen Duits blikbier uit te breiden met een lekker Hollands pilsje. "De naam Kordaat staat voor het karakter van het bier. Stoer, daadkrachtig, Hollands trots."

Het pils zit in oranje kratten, vandaag.

Willen we weten hoeveel het gaat kosten? 6,49 euro, voor een kratje van 24 flesjes.

Zaal: "Oooooooh?"

En vinden we het een beetje te hachelen?

Zaal: "Jaaaaaaa!"

Het is tijd voor mijn verrassing. Ik gooi mijn muntje in een oldschool kermisattractie, zo'n schuiver. Ik wil niet opscheppen of zo, maar meteen vallen tien (10) munten in de bak beneden. Om me heen joelende meisjes.

Die tien munten gaan er vervolgens geruisloos doorheen en de meisjes verliezen hun interesse, maar goed, zo gaat dat.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat pop-up Lidl
Waar Baut, Spaarndammerstraat
Wie Jan Joost van Gangelen, Michiel van Eerden, Emily van Tongeren, Erwin St. Martin, Zoë van Weert, Denzel von Deira
Wanneer donderdag 25 oktober, 17.00 tot 19.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ***
Hans was een kermisattractie

Nick Lengkeek: 'Wereldreiziger, ik ben net terug van twee jaar reizen. En model, bij Showpony.' Met Cheyenne Ciani, ook model Beeld Schuim
Sascha van der Helm, Christine Braun, Tim Schlangen en Wiebe Govers, het communicatieteam van Lidl. Braun: 'Die dozen in de winkel worden ook mooier!' Beeld Schuim
Producer Denise Valk, model/presentator Emily van Tongeren, presentator Erwin St. Martin en acteur/ presentator Robbert van den Bergh Beeld Schuim
Nog meer Lidl-doelgroep: student Floris van Raaijen, ­actrice Zoë van Weert, Denzel von Deira (RTL Boulevard) en acteur Tim Keizer Beeld Schuim
Sahra Driessen ('Zoveel, doe maar zangeres.'), model en hostess Felice Kuijntjes, actrice Shaima Boone en zanger Jermaine Fleur: 'Lekker! En ik hou niet eens van bier' Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden