Idfa-blog

Indiase filmmaker wint Idfa-award lange docu

Het Amsterdamse documentairefestival Idfa loopt van woensdag 14 november tot en met zondag 25 november. Dat betekent premières, Q&A's, lezingen en nog veel meer. Hier lees je alles over deze 31ste editie.

Still uit ReasonBeeld .

Op het Idfa is de film Reason van Anand Patwardhan uitgeroepen tot winnaar van de prijs voor beste lange documentaire. Volgens de jury is het een episch verhaal over de opkomst van extreemrechts in India. In het dichtbevolkte land zijn mensen die opstaan tegen het religieus-nationalistische fundamentalisme hun leven niet zeker. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro.

De juryprijs in dezelfde categorie (2500 euro) ging naar Los Reyes van Bettina Perut en Iván Osnovikoff. De film draait om het spel tussen twee honden. De film Giacinto Scelsi.

The First Motion of the Immovable van Sebastiano d'Ayala Valva werd bekroond als beste debuut (10.000 euro). De openingsfilm van het festival, Kabul, City in the Wind van regisseur Aboozar Amini, won de juryprijs in die categorie.

Beste Nederlandse documentaire was Now something is slowly changing van de Rotterdamse documentairemakers mint film office. De film geeft een beeld van de brede zoektocht naar zingeving, zoals mindfulness voor kinderen, omgaan met agressie en therapiesessies met dieren.

Gisteren werd al de Amsterdam Human Rights Award (25.000 euro) toegekend aan Island of the Hungry Ghosts van Gabrielle Brady. De film zet een zwaarbewaakt Australisch detentiecentrum voor migranten tegenover de krabbentrek.

Wie de publieksprijs wint, een bedrag van 5000 euro, wordt vrijdagavond bekendgemaakt tijdens de uitzending Best of Idfa van VPRO-tv op NPO2. Het documentairefestival loopt nog tot zondag.

Still uit Reason.Beeld .

Een film die zowel een zwaarbewaakt Australische detentiecentrum als een heel andere vorm van migratie, namelijk de krabbentrek, in beeld brengt, is op het Idfa bekroond met een mensenrechtenprijs. Island Of The Hungry Ghosts van Gabrielle Brady is de winnaar van de zogeheten Amsterdam Human Rights Award.

De Australische winnares "maakt op een krachtige wijze gebruik van metaforen in een filmische allegorie van hedendaagse migratieproblemen," oordeelt de jury die de prijs uitloofde. Het eiland uit de titel is Christmas Island, waar ver van het Australische vasteland migranten soms jarenlang worden vastgehouden. Brady filmde onder meer een traumatherapeut die mensen die er verblijven bijstaat.

"We kennen honderden films over vluchtelingen, maar deze film brengt ons iets bijzonders'', oordeelt de vakjury. "Deze film verklaart dat iedereen die betrokken is bij deze crisis lijdt.''

Wethouder Rutger Groot Wassink reikte de door de gemeente in het leven geroepen prijs dinsdag uit. De winnares krijgt 25.000 euro. Vorig jaar ontvingen de makers van Piripkura, over Indianen in de Amazone, de onderscheiding als eersten.

Een still uit de docu Island of the hungry gostBeeld -

Op vrijdagavond 23 november wordt de publieksprijs van het Idfa 2018 uitgereikt. Dit is de tussenstand na het eerste festivalweekend:
1. Don't Be a Dick About it (9,5)
2. Beloved (9,2)
3. Dark Corner (9,1)
4. Jonathan Agassi Saved My Life (9,1)
5. A Thousand Girls Like Me (9,1)
6. Bellingcat - Thruth in a Post-truth World ((,1)
7. América (9,0)
8. Butterfly (8,9)
9. Tungrus (8,9)
10. Unconditional Love (8,9)

De documentaire Sylvana: Demon of Diva is zondag in première gegaan op het Idfa. Sylvana Simons werd voor de documentaire gevolgd in drie maanden voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Bij deze verkiezingen behaalde Bij1 één zetel in Amsterdam.

"Behalve een spannend verslag van een verkiezingsstrijd, is dit het inspirerende verhaal van een bevlogen vrouw die uit de showbizz stapte en haar privéleven en gemoedsrust opofferde voor een gelijkwaardiger wereld," stelt de documentairemaker Ingeborg Jansen.

De film toont Sylvana tijdens televisiedebatten, interviews en discussies met tegenstanders, maar ook bij haar therapeut op de bank en thuis. Woensdag 21 november (20.25 uur) zendt de EO de documentaire uit op NPO 2.

Lees meer: Demon or Diva: Sylvana Simons in strijdbare nuances

Sylvana Simons.Beeld anp
Documentairemaker Ingeborg Jansen.Beeld anp

Regisseur Shamira Raphaëla heeft met haar filmplan Downfall of a Superwoman de Karen de Bok Talent Prijs 2018 gewonnen, ter waarde van €25.000. De prijs werd voor het tweede jaar uitgereikt aan de winnaar van de IDFAcademy & NPO-fonds workshop.

‘In het winnende filmplan koppelt de regisseur een grote persoonlijke urgentie aan een zoektocht naar een gedurfde vorm om de ontwikkeling van de hoofdpersonen en zichzelf te verbeelden. De maker weet daarbij een keihard persoonlijk verhaal in een universele en wellicht controversiële context te plaatsen. In elk geval zal de film tot nadenken stemmen en discussies aanzwengelen,' zei juryvoorzitter Emile Fallaux.

Helena Trestikova is hoofdgast op het documentairefestival Idfa. In haar films volgt ze mensen soms tientallen jaren. De kracht van haar films schuilt in het lang­durig volgen van mensen. Trestikova's films zijn geen snapshots van levens, maar tonen de lange ontwikkeling erin. Een geweldig voorbeeld is The Marriage Story, waarin ze een stel volgt vanaf hun huwelijk in 1980 tot 2015.

Lees verder: 'Mijn methode is een weddenschap op onzekerheid.'

Still uit René, waarvoor de regisseur twintig jaar een jonge intellectuele draaideurcrimineel volgtBeeld Still uit René

Op dinsdag 20 november worden in Eye vier films ingeleid door curatoren van het Rijksmuseum. Curatoren Gijs van der Ham en Stephanie Archangel (resp. senior en junior conservator geschiedenis van het Rijksmuseum) zijn samenstellers van de tentoonstelling '80 Jaar Oorlog. De Geboorte van Nederland'.

Zij geven een inleiding bij de documentaires Victory Day, When the War Comes, The Border Fence en The Greatest Sacrifice. Via thema’s als zelfbeschikkingsrecht, tolerantie, (nationale) identiteit en vrijheid leggen de conservatoren verbanden tussen de tentoonstelling over het conflict van toen en de films over de wereld van nu.

Een Idfa-ticket geeft tot en met 31 december ook €2,50 korting op de entreeprijs van het Rijksmuseum.

Minister Sigrid Kaag heeft vanavond de 31e editie van Idfa geopend. De minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking hield voorafgaande aan de openingsfilm Kabul, City in the Wind een toespraak.

In haar toespraak onderstreepte Kaag het belang van documentaires. "Creatieve documentaires kunnen ons laten nadenken, zien en ervaren zodat wij - als publiek - bereid zijn om voor anderen op te komen en betere samenlevingen te bouwen, met meer democratie, meer openheid en meer humaniteit," zei Kaag.

Deze editie van het Idfa is de eerste onder leiding van Orwa Nyrabia, de nieuwe artistiek directeur. Hij maakte een nieuwe samenwerking bekend van het Nederlandse Filmfonds met het Idfa Bertha Fund om de internationale coproductie te stimuleren tussen Nederlandse producenten en filmmakers uit niet-westerse landen.

Minister Sigrid Kaag.Beeld anp
Beeld anp
Nieuw artistiek directeur Orwa Nyrabia tijdens de openingsavondBeeld anp

Er zijn nogal wat films te bekijken tijdens het Idfa-festival. Maar welke mag je nou echt niet missen? Onze filmredactie tipt er vijf.

Het Idfa open woensdagavond met Kabul, City in the Wind van Aboozar Amini (32). 'Het had ook een speelfilm kunnen zijn.'

Amini vindt het spannend, de opening. Nóg spannender dan Cannes, waar hij eerder dit jaar was. "Dat was een kortfilm, dit is een groot project waar ik drie jaar aan heb gewerkt. En het is in Amsterdam, mijn stad. Ik vertel in een stad die dicht bij mijn hart ligt een verhaal over een stad die dicht bij mijn ziel ligt."

Voor Orwa Nyrabia (40) begint zijn eerste ­Idfa-festival als artistiek directeur. Na tussenpaus ­Barbara Visser (een jaar) en Ally Derks, die het festival ­bijna dertig jaar leidde, is hij de derde directeur in de ­geschiedenis van het festival.

Lees het interview met Nyrabia: 'Hopelijk staat het publiek open voor uitdagingen'

Beeld .

Met de film Kabul, City in the Wind van de jonge Afghaanse filmmaker Aboozar Amini opent vandaag in theater Carré de 31e editie van Idfa.

De komende twaalf dagen zijn op diverse plekken zo'n 300 documentaires te zien.

Deze editie van het Idfa is de eerste onder leiding van Orwa Nyrabia, de nieuwe artistiek directeur. Hij legt vooral de nadruk op de cinematografische kwaliteit van films. Vorig jaar nam Ally Derks, de oprichter van het festival, na dertig jaar afscheid.

Het evenement kent dit jaar meerdere nieuwe programmaonderdelen. Zo is er nu Idfa on Stage, waarbij films begeleiding krijgen van bijvoorbeeld livemuziek, dans of theater. Ook nieuw is Idfa Frontlight: twintig documentaires die 'urgente verhalen' vertellen door de ogen van de filmmakers. Voor het eerst zijn films meerdere keren te zien tijdens het festival.

De Tsjechische regisseur Helena Treštíková is hoofdgast op het festival. Zij heeft bijna vijftig documentaires gemaakt en veel prestigieuze prijzen gewonnen.

Wat bekent het om mens te zijn in een door technologie ontregelde wereld? Idfa DocLab zoekt het antwoord op deze vraag in het themaprogramma Humanoid Cookbook.

De DocLab Expo in de Brakke Grond is dit jaar ontworpen als restaurant voor digitale kunst. Op het menu staan meer dan 30 interactieve documentaires, VR-films, installaties en interactieve experimenten met menselijk gedrag en technologie.

Voor het eerst is er ook een culinair programma. Bij Leaked Recipes serveert kunstenaar Gabriela Ivens met chefkok Matthias van der Nagel (Fa. Peekelharing) een menu op basis van persoonlijke recepten die zijn opgedoken uit emailboxen van bedrijven als Sony en Enron. De gerechten worden geserveerd met het verhaal van hun herkomst en een discussie over internetprivacy.

DocLab Expo, 15 t/m 25 november in de Brakke Grond, gratis

NPO vertoont in samenwerking met Idfa vijf documentaires die tijdens het festival 2018 in première gaan. Doel is met de films zo een zo groot mogelijk publiek te bereiken. De films worden uitgezonden op NPO2.

Het gaat om de films Bellingcat - Truth in a Post-Truth World (20 november), Trapped in the City of a Thousand Mountains (20 november), O Amor é Unico (21 november), een documentaire over Sylvana Simons Sylvana, Demon or Diva (21 november) en But Now Is Perfect (22 november).

De 31ste editie van Idfa, het internationale documentairefestival in Amsterdam, wordt geopend met de film Kabul, City in the Wind van de jonge Afghaanse filmmaker Aboozar Amini.

In een langlopende serie waarbinnen Idfa de kunst van het documentaire filmmaken centraal stelt, wordt dit jaar de ruimte in de film onderzocht.

Voor het focusprogramma dat - hoe toepasselijk - Space heet, zijn tien films geselecteerd waarin de ruimte op verschillende manieren en niveaus een rol speelt.

Na de films praten vaste gespreksleiders Nicolas Rapold (Film Comment) en Eric Hynes (Museum of the Moving Image) na met de regisseurs, onder wie Sergei Loznitsa (Victory Day), Karim Aïnouz (Central Airport THF) en Gabrielle Brady (Island of the Hungy Ghosts).

De gehele selectie van Space is bekend op 24 oktober, wanneer ook alle films in de competities zijn aangekondigd.

Het Idfa presenteert dit jaar een focusprogramma met de titel Me, waarin de persoonlijke of autobiografische documentairefilm centraal staat.

Zoals Birth/Mother, een intieme en pijnlijke film waarin Naomi Kawase de moeilijke relatie met haar adoptiemoeder blootlegt. Of Chaos, waarin Sara Fattahi onderzoekt wat oorlog doet met je geest. En Bye Bye Africa, waarin regisseur Mahamat Saleh Haroun na vijftien jaar terugkeert in Tsjaad.

De drie filmmakers zijn ook bij het festival aanwezig om na te praten over hun film.

De Tsjechische filmmaker Helena Treštíková is dit jaar de hoofdgast van Idfa. De regisseur werd bekend met haar 'timelapse filmmaking' methode, waarin ze haar personages soms decennialang volgt. Treštíková heeft bijna vijftig documentaires gemaakt en veel prestigieuze prijzen gewonnen.

Op uitnodiging van het documentairefestival koos ze tien films die haar het meest hebben geïnspireerd, van twee niet eerder tijdens Idfa vertoonde films van Vera Chytilova, tot en met werken van bekende makers zoals Joris Ivens, Milos Forman en Krzysztof Kieslowski.

Op vrijdag 16 november licht Helena Treštíková tijdens een Filmmaker Talk in Tuschinski haar keuze en eigen werk toe.

De nieuwe artistiek directeur Orwa Nyrabia heeft aangekondigd de selectie enigszins terug te brengen naar driehonderd documentaires.

Vorig jaar waren er nog 312 films te zien. Ook dingen er minder docu's mee in de competitieprogramma's, twaalf in plaats van vijftien.

De Syrische producent, festivaldirecteur, curator Orwa Nyrabia (40) is de nieuwe artistiek directeur van het Amsterdamse documentairefilmfestival Idfa. "Ik heb een andere opdracht dan Ally Derks had."

"Het is een enorme uitdaging. In alle opzichten," zei Orwa Nyrabia nadat hij maandagmiddag landde op Schiphol. Idfa presenteert hem dinsdag 30 januari als artistiek directeur. 

Orwa NyrabiaBeeld Idfa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden