Plus Filmrecensie

In Three Billboards wordt iedere nuance voorgekauwd

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, dat afgelopen zondag vier Golden Globes won, is een heel degelijke film met personages die zijn uitgevoerd in meerdere tinten grijs.

Sheriff Willoughby (Woody Harrelson) en assistent Dixon (Sam Rockwell) bij een van de drie billboards die Mildred (Frances McDormand) in het dorp laat volplakken. Beeld Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Als ze een torretje ondersteboven in de vensterbank ziet liggen, zet Mildred Hayes (Frances McDormand) het beestje voorzichtig weer op zijn pootjes. Het is duidelijk wat we daaruit moeten afleiden: Mildred is een vrouw die niet tegen leed of onrecht kan.

Tegelijkertijd ziet ze in dat mensen feilbaar zijn. Zo doet haar ex het met een dom wicht van 19. Daar is Mildred niet blij mee, maar haar gevoel van eigenwaarde lijdt er nauwelijks onder. Ze snapt dat jong grut het hoofd van middelbare mannen op hol brengt. Ze accepteert het als natuurwet.

Wat Mildred onmógelijk kan accepteren, is dat er een jaar na de verkrachting van en moord op haar tienerdochter nog steeds niemand is gearresteerd.

Daarom huurt ze drie aftandse billboards langs een rustige weg. Ze laat er rode posters op plakken met dikke zwarte letters. 'Raped while dying', 'And still no arrests?', 'How come, Chief Willoughby?'

Dynamiek
Sheriff William 'Bill' Willoughby (Woody Harrelson) is niet blij met deze indirecte beschuldiging, maar de woede van de onnozele agent Jason Dixon (Sam Rockwell) blijkt nog veel groter. Hij kijkt tegen Willoughby op.

Willoughby is zijn mentor. 's Avonds in het café kost het Dixon moeite om Mildred niet tegen de vlakte te slaan.

Daar gaat dit verhaal uiteindelijk over: de dynamiek in een naar binnen gekeerd dorp, waar burgers en dienders elkaar persoonlijk kennen, waar de rollen die ieder mens speelt continu door elkaar lopen. Het levert sterke scènes op tussen Mildred en Willoughby.

Vier Golden Globes
De sheriff heeft begrip voor haar verdriet, maar geeft valide redenen waarom het onderzoek naar de moord op Mildreds dochter is vastgelopen. Ze kibbelen wat, de irritaties groeien. Tot één van de twee onwel wordt. Onmiddellijk schieten ze in een andere modus. De menselijke band overstijgt de professionele.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, dat afgelopen zondag vier Golden Globes won, is een heel degelijke film met personages die zijn uitgevoerd in meerdere tinten grijs.

Willoughby blijkt niet de incompetente klootzak die we door Mildreds ogen dachten te zien en Mildred zelf handelt vaak irrationeel. Dixon op zijn beurt blijkt een veel complexer mens dan we aanvankelijk denken.

Toch laat vooral het tweede uur een onbevredigend gevoel achter. Er zit geen ademruimte tussen de puzzelstukjes. Alle metaforen (zoals het torretje) schuiven precies in elkaar, iedere nuance wordt voorgekauwd.

Het punt dat schrijver-regisseur Martin McDonagh (In Bruges) op minstens drie momenten expliciet maakt - dat woede alleen tot meer woede leidt, en nooit tot een oplossing - ligt nogal voor de hand en wordt tegelijk tegengesproken door de ontwikkelingen.

Sullige boerenkinkels
Mildreds woede leidt namelijk wél ergens toe. De meeste personages zijn aan het einde van de film beter af dan aan het begin; of hebben in elk geval meer waardering voor elkaar gekregen.

Harrelson en Rockwell doen hier wat ze al vaker hebben gedaan: ze zetten ietwat sullige boerenkinkels neer die meer vanuit het hart dan vanuit het hoofd leven. Dat gaat ze prima af, maar erg verrassend zijn hun vertolkingen niet.

Frances McDormand heeft dit soort eigenzinnige vrouwen ook al eerder gespeeld, maar zij stijgt ver boven zichzelf uit door tegelijk begrip, woede, lach en ontroering op te roepen.

Mildred is een getroebleerde soldaat, iemand die door verdriet en blinde nijd een heel andere, veel hardere persoon is geworden. Omdat haar grootste angst al is uitgekomen, zal ze nooit meer echt ergens bang voor zijn.

Dus als de pastoor komt klagen over de billboards, die veel dorpelingen beschouwen als karaktermoord op Willoughby, geeft Mildred hem een flinke veeg uit de pan over seksueel misbruik binnen de kerk. Een zeer geestige scène trouwens, want scherpe dialogen schrijven kun je gerust aan McDonagh overlaten.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Regie Martin McDonagh
Met Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell
Te zien in Arena, Cinecenter, City, Filmhallen, Kriterion, The Movies, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden