Review

In the land of blood and honey **

Regie: Angelina Jolie
Met: Goran Kostic, Zana Marjanovic


Goede bedoelingen maken niet automatisch een goede film, bewijst Angelina Jolies regiedebuut In the land of blood and honey over de oorlog in Bosnië.

Het is makkelijk cynisch doen over beroemdheden die de wereld willen verbeteren - altijd goed voor een sympathiek imago - maar aan Angelina Jolies nobele intenties hoeft niet te worden getwijfeld.

Hollywoods grootste filmster is al ruim tien jaar ambassadeur voor de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN. Met In the land of blood and honey, waarvoor ze zelf het scenario schreef, wilde Jolie een film maken over de onmacht van de VN, seksueel oorlogsgeweld, misdaden tegen de menselijkheid en verzoening.

Dat zijn veel thema's, en ze worden allemaal aangeraakt, maar het hart van de film is een liefdesmelodrama. De Servische legerkapitein Daniel (Goran Kostic) en de Bosnische moslima Ayla (Zana Marjanovic), een schilderes, ontmoeten elkaar in 1992 in een discotheek in Sarajevo. Het is liefde op het eerste gezicht, maar voor zij in elkaars armen kunnen vallen, maakt een bomaanslag op de discotheek een einde aan hun prille romance.

De oorlog breekt uit en onder Daniels leiding worden moslims uit hun woningen verdreven. De mannen worden afgeknald en jonge vrouwen gevangengezet en seksueel misbruikt door Servische soldaten. Het levert beelden op van weerzinwekkend gedrag.

Als Daniel ontdekt dat Ayla één van de gevangenen is, beschermt hij haar tegen andere soldaten door haar als zijn privébezit op te eisen. Maar als zijn vader, een fanatieke legergeneraal, erachter komt dat hij een 'moslimhoer' beschermt, zal deze niet rusten voor de liefdesrelatie van zijn zoon is vernietigd.

In the land of blood and honey zwabbert tussen meedogenloos oorlogsdrama en -melodrama. Het eerste is het beste. De beelden van oorlogsgeweld tegen mannen, vrouwen en kinderen maken de gruwelijke Bosniëoorlog goed voelbaar. Waarbij de werkelijkheid wel is versimpeld: op Daniel na zijn alle Serviërs bad guys en alle moslims good guys.

Maar het zwakste punt is de melodramatische liefdesrelatie van Daniel en Ayla. Haat en liefde wisselen elkaar af, maar de belangrijkste vraag blijft liggen: kan er überhaupt sprake zijn van liefde als iemand voor haar leven volledig afhankelijk is van een ander? (Jos van der Burg)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden