In onbemand restaurant Foodsy moet klant zelf koken, tappen en afrekenen

Aan het Hugo de Grootplein opent 5 november een restaurant dat al bij voorbaat uniek is in zijn soort. Er werkt namelijk niemand. Geen koks, serveersters en ook geen barmannen. Bedenker en oprichter is topkok Edwin Sander.

De gevel van het nieuwe restaurant aan het Hugo de Grootplein Beeld Foodsy

'Ik geloof hier heel erg in', zegt Amsterdammer Sander die in het verleden bij sterrenrestaurants als Noma, Arzak en Ciel Blue werkte. 'Mensen creëren al zoveel zelf. Ze brouwen bier en rekenen zelf af bij de kassa. Waarom dan niet zelf voor restaurantje spelen?'

Sander liept al een tijd met het idee rond. 'Ik heb in het verleden verschillende restaurants opgezet en liep altijd tegen problemen aan bij het vinden van goed personeel. Die moet je scholen, inwerken. Allemaal gedoe. Toen ontstond langzaam dit idee.' Het resultaat is Foodsy, waar de klant kok, kelner en kastelein is.

'Ik laat ze niet helemaal aan hun lot over', zegt Sander. 'Ik heb een menu gemaakt. Maaltijden die een langere voorbereiding dan twintig minuten vragen, bijvoorbeeld soep, zet ik klaar. De gerechten zelf zijn voornamelijk eenpansgerechten, die heel goed te bereiden zijn. Binnen twintig minuten kun je met een bord eigengemaakt eten de keuken uitlopen.'

Geen talent voor koken
Bezoekers met weinig kooktalent hoeven niet bang te zijn, volgens Sander. 'Ze moeten een stuk vlees grillen, saus opwarmen of iets roosteren in de oven. Ook hangen verspreid door het pand receptkaarten en uitleg over hoe je een biertje tapt of koffie zet. Het gaat mij er om dat mensen samen dingen gaan maken.'

Een onbemand restaurant houdt ook in dat er niemand achter de kassa zit. Daarbij vertrouwt Sander op de goedheid van de mens. Foodsy is een cash free restaurant en werkt met een betalingssysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van een iPad app gekoppeld aan een pinautomaat. 'We hebben het zo uitgedacht dat bij een vol restaurant met vijftig gasten heus wel eens een stuk of twee mensen niet zullen betalen. Dat is dan maar zo, dat kunnen we dragen. Maar ik denk en hoop dat de mensen die komen eten ons een warm hart toedragen en gewoon meewerken.'

Bijkomend voordeel aan een restaurant waarbij de klant alles zelf moet doen: personeelskosten heeft ondernemer Sander niet. Die hoeft hij dus ook niet aan de klant te verrekenen. 'Dat klopt. Normaal bestaat eenderde van de prijs van een gerecht in een restaurant uit personeelskosten. Omdat ik die niet maak, betaal je voor een bord eten hier eerder 12,50,- euro, terwijl dat elders zomaar 25,- euro zou kunnen kosten.'

Donderdag 5 november gaat Foodsy voor het eerst open aan het Hugo de Grootplein in de pop-up locatie Ensuite van Razmataz. Sander is nog op zoek naar een permanente locatie voor zijn restaurant.

Foodsy blijkt PR-stunt van FNV Horeca

Net als de verschillende andere media die berichtten over Foodsy is Het Parool verkeerd geïnformeerd. Het restaurant blijkt namelijk opgezet door FNV Horeca, dat aandacht vraagt voor de situatie van Horeca-personeel. Lees hier hoe het wel zit.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden