Han Lips

In Made in Europe wordt de kijker iets té serieus genomen

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Made in Europe.

Made in Europe Beeld NPO 2
Made in EuropeBeeld NPO 2

'Er zat te veel kut in mijn kop en te weinig verstand in mijn lul." Het is een van de vele woordspinsels die aan de lopende band van de tong van Dimitri Verhulst rollen. Zijn diep verwarmende timbre maakt dat je als kijker direct naar een fles whisky en sigaretten verlangt en woorden als ­clochard wilt bezigen.

Met de esthetiek en sfeer in de achtdelige VPRO-serie Made in Europe zit het dan ook wel snor. Tijdens de zoektocht naar het Europese dna lijkt voorop te staan dat de materie vooral lekker moet wegkijken en luisteren.

Zo ook in de derde aflevering, waarin de bevrijding van de vrouw centraal staat. Muziek van Philip Glass, The Rolling Stones en Ennio Morricone en poëtische drone­beelden van het landelijke Sussex, waar Virginia Woolf besloot uit het leven te stappen.

Prachtig allemaal, echt. Maar de rode draad die tot inzichten zou moeten leiden over het continent waarop we leven, is dunnetjes.

In een interview gaf Verhulst hiervoor als verklaring dat hij vindt dat de kijker voortdurend ­onderschat wordt en dat hij die 'verkleutering' wil ­tegengaan.

Hoe? Nou, door te denken: wie Henrik Ibsen niet kent, googelt hem maar.

Lips is niet vies van uitdagende televisie, maar dan moet die uitdaging wel gerechtvaardigd worden door de keuzes die het programma maakt.

Verhulst hoeft niet in spreekbeurttaal, kijkend in de camera uit te leggen hoe Scandinavische series als The Bridge hebben bijgedragen aan de bevrijding van de vrouw in Europa. Maar kostbare minuten uittrekken voor een zwoel rokende Verhulst tegen motorkappen en brugleuningen? Of een Verhulst die bij een meertje wat voor zich uit zevert over een verbroken Scandinavische verkering?

Daar zal ook geen kijker wijzer van worden. Zelfs niet door te googelen.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden