PlusPaff

In Girl is transgender Lara een voorbeeld voor velen

De Belgische regisseur ­Lukas Dhont baseerde zijn speelfilmdebuut Girl op een kranten­bericht over een jonge transgender. 'Dit is mijn eigen verhaal, verpakt in een andere vorm.'

Lara (Victor Polster) is ­geboren in het ­lichaam van een jongen en wil ballerina worden.Beeld Kris de Witte

Girl, de debuutfilm van de jonge Belgische regisseur Lukas Dhont (1991), was de grootste ontdekking én de grootste gouddelver van het afgelopen festival van Cannes. Na afloop van de wereldpremière was er een minutenlange staande ovatie; juryvoorzitter Benicio Del Toro klapte van begin tot eind mee.

"C'est un grand moment pour nous," zei Dhont zichtbaar geëmotioneerd. Op de aansluitende minipersconferentie kwam de Belgische minister van Cultuur Sven Gatz het grote talent ook nog even feliciteren.

Internationaal gelauwerd
Dhont kreeg niet alleen de Camera d'Or, de prijs voor de beste debuutfilm in alle deelcompetities, die eerder werd gewonnen door Jim Jarmusch, Jafar Panahi en Steve McQueen, maar ook de Queer Palm voor de beste lhbt-film en een van de prijzen van de internationale filmkritiek.

De debuterende, pas 15-jarige Victor Polster - scholier aan de Koninklijke Antwerpse Balletschool - kreeg volkomen ­terecht de prijs voor beste acteerprestatie. Vanwege het onderwerp deelde de jury maar één prijs uit voor beste acteerprestatie in plaats van prijzen voor beste acteur en actrice.

Inmiddels hebben Dhont en hoofdrolspeler Polster in alle uithoeken van de wereld prijzen gewonnen; Girl is de Belgische inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film en is aangekocht door Netflix.

Het is terechte lof voor een prachtig, zeer beheerst en indringend drama, waarin Dhont de hoop, wanhoop, pijn, twijfel en eenzaamheid van de 15-jarige Lara invoelbaar maakt. Het meisje droomt ervan ballerina te worden, maar heeft te kampen met de beperkingen van haar lichaam: ze is namelijk geboren in het lichaam van een jongen.

"Je bent een voorbeeld voor velen," zegt haar lieve vader op een gegeven moment tegen de vastberaden Lara. "Ik wil geen voorbeeld zijn," riposteert zij. "Ik wil een meisje zijn."

IJzersterke wil
Dhont benadert Lara's transformatie niet als een maatschappelijk issue of een problematische exercitie; ze groeit op in een warm nest, met een begripvolle vader (Arieh Worthalter), een lief broertje, de nodige vriendinnen, wijze dokters en een strenge doch rechtvaardige balletmeesteres.

Al te veel externe weerstand is er niet, en toch voert Lara dagelijks strijd - tegen zichzelf. Tegen haar lichaam, dat naar haar zin niet snel genoeg verandert, en niet doet wat haar ijzersterkte wil ervan verlangt.

Dhont baseerde zijn film op een krantenbericht uit 2009 over de 15-jarige Nora Monsecour, die een dansopleiding volgde in Engeland. Eerder deed ze dat aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen, maar dan in het lichaam van een jongen.

Nora werd geboren als Aaron; haar opleiding werd een publieke kwestie toen ze in het tweede jaar de overstap naar de meisjesklas wilde maken, maar de artistiek directeur daar geen toestemming voor wilde geven.

Coming-out
Genderdysforie was destijds een onaangeroerd thema, zeker voor jonge tieners; rolmodellen waren er nauwelijks. "Ik wilde even sterk zijn als zij - ook al besefte ik dat toen nog niet," zegt Dhont daags na de wereldpremière in Cannes.

"Ik voelde al lang dat ik homo was, maar ik was nog niet uit de kast. Nora had dus op haar vijftiende al iets overwonnen waar ik op mijn achttiende nog ontzettend mee aan het worstelen was. Ik was er destijds nog niet aan toe. Dat is denk ik ook de reden dat ik er negen jaar over heb gedaan om Girl te maken; ik kon pas iets over dit onderwerp zeggen als ik zelf stappen had gemaakt."

Nora Monsecour was betrokken bij alle fases van de totstandkoming. "Het was een enorme verantwoordelijkheid om zo'n personage te representeren. Ik wil dat jonge mensen die transgender zijn en naar de film komen kijken, het gevoel hebben dat ze worden begrepen. Alles moest kloppen, dus haar inbreng was cruciaal."

Na afloop van de première viel Dhont Monsecour als eerste in de armen. "Ze was in tranen en kon geen woord uitbrengen. Maar later zei ze me dat de film voor haar een van de grootste cadeaus is die ze gekregen heeft. Ze was enorm geëmotioneerd om te zien dat mensen zo positief reageren op wat ze zien; dat ze de dapperheid en elegantie zien van iemand als Lara."

Hij heeft nooit overwogen zijn eigen coming-out te verfilmen. "Het moest persoonlijk zijn, maar aan de andere kant vond ik het belangrijk dat er een bepaalde afstand was. Dit is mijn eigen verhaal, maar verpakt in een andere vorm."

Volg al het nieuws over paff op www.parool.nl/paff

Kijk Girl op Paff op:

11 oktober:
- 20.30 uur, Studio K
- 21.30 uur, Ketelhuis

12 oktober:
-10.30 uur, Ketelhuis
- 11.30 uur, FC Hyena

13 oktober:
- 16.45 uur, Ketelhuis
- 19.00 uur, Studio K
- 21.30 uur, Cinecenter

14 oktober:
- 13.00 uur, Cinecenter

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden