Schuim

In deze winkel is niks te koop

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de lancering van #ikwilniks.

Presentator Sophie Hilbrand: 'Niks geven, ik doe mee! Spullen worden overgewaardeerd.' Beeld Schuim

De feestdagen komen eraan en daarom vindt Greenpeace het een goed idee om te starten met de campagne #ikwilniks.

In de Amstelpassage van CS hebben ze er een speciale pop-up voor geopend. Niks is hier te krijgen in meerdere maten: echt niks, bijna niks, gewoon niks, helemaal niks, drie keer niks, net niks en alles voor niks. Ze kosten van niks tot 150 euro. Dan krijg je er een doosje bij dat nog net door de brievenbus past.

Hier heeft een pr-team zich tijdens de brainstorm uitstekend mee geamuseerd. Op de deksel van zo'n doosje staat 'Hoera!' en binnenin: 'Je hebt NIKS gekregen.'

NIKS in gouden letters. In de winkel hangt ook nog een bord: het meest gevraagde cadeau van Nederland, NIKS, is hier verkrijgbaar. Het meest gevraagde cadeau van Nederland? Greenpeace woont duidelijk niet bij mij thuis.

Faiza Oulahsen van Greenpeace legt de actie uit. "Iedereen heeft dierbaren die bij een verjaardag of met kerst altijd zeggen: 'Ik heb alles al.'"

Dat is waar. "En goed gedrag," zei mijn vader vroeger elk jaar, al was dat wat veel gevraagd, dat wist hij ook wel.

Natuurlijk is niks niet niks. Greenpeace hoopt wel op een eenmalige donatie, vertelt Oulahsen. Het geld wordt gebruikt voor campagnes tegen de kap van regenwouden en boren in de Noordpool.

Boegbeeld Sophie Hilbrand, ook niet gek, ziet een klein obstakel voor de feestdagen. "Misschien is het niet geschikt voor de schoen. Of moet je tegen je kind zeggen: 'Kijk, de Sint heeft niks voor jou!'"

Maar Oulahsen is hardcore. "Wel als je het kind plaatjes laat zien van uitstervende dieren. Geloof me, ik zou dit aan een vijfjarige kunnen uitleggen."

Ik geloof dat de ouders in dit gezelschap Oulahsen daar veel succes bij wensen. Ik word gewezen op het meisje dat als eerste niks kocht. Een medewerker van Greenpeace wilde haar fotograferen, maar ze zei: "Ik ben niet social."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Mooie quote, daar wil ik meer van weten. Maartje Joosten: "Ik ben nihilist. Ik verbruik zo min mogelijk en heb geen smartphone. Ik ben ook trots dat ik de eerste koper ben. Mijn schoonouders hebben alles al, dus dit is het perfecte cadeau."

Maar nog eventjes: geen smartphone? Iemand van haar leeftijd? En bestaan er daar nog meer van?

"Jazeker, ik ken er een aantal, ook bij mij in de woongroep. Het kan gewoon, hoor. Iedereen kan met niks."

Het is tijd voor de lunch. Even ben ik bang dat we van de wind moeten eten, maar er zijn salades en brood met rode bieten, kortom, de Greenpeace Specials.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat lancering #ikwilniks
Waar Greenpeace pop-upwinkel, Centraal Station
Wie Sophie Hilbrand, Faiza Oulahsen, Ilona van den Ouden, Anna Schoemakers, Joris Thijssen, Maartje Joosten
Wanneer woensdag 1 november, 11.45 tot 14.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans vond het natuurlijk maar niks

Faiza Oulahsen en Ilona van den Ouden van Green­peace. 'Het is een dubbele boodschap: in plaats van nóg meer spullen de wereld schoner en mooier maken.' Beeld Schuim
Anna Schoemakers (Greenpeace) en Annouk Post en Marieke Vink van True Fashion Collective. Ook zij doen lekker niks cadeau aan dierbaren. Beeld Schuim
Vlogger Rianne Meijer: 'Ik ben het er heel erg mee eens.' Fotograaf Vivian Hoorn: 'Het gaat om bewustzijn. Geen geld voor spullen die je toch niet nodig hebt.' Beeld Schuim
Nog meer team Greenpeace: Stephanie van Lith, Joris Thijssen en Rabia Omanette. Beeld Schuim
Maartje Joosten (Vandebron) kocht als eerste niks. 'Als we allemaal minder, liefst niks, verbruiken, komt het wel goed met deze aarde.' Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden