In Brussel wint de voetganger het van de auto

Amsterdam kijkt met interesse naar Brussel waar sinds deze zomer een groot deel van de straten in de binnenstad autovrij is geworden.

De Anspachlaan in juni van dit jaar. De inwoners van Burssel nemen de ruimte in het centrum in voor een picknick. Beeld Nicolas Maeterlinck/ Belga
De Anspachlaan in juni van dit jaar. De inwoners van Burssel nemen de ruimte in het centrum in voor een picknick.Beeld Nicolas Maeterlinck/ Belga

Gemeenteraadsleden suggereerden afgelopen week al dat er een voorbeeld kan worden genomen aan de Belgische hoofdstad.

Ger Jager (PvdA) stelde tijdens een commissievergadering dat Brussel door de maatregelen eindelijk kan ademen. 'Waarom kijken wíj niet of we het Damrak en het Rokin autovrij kunnen maken?' Ook gingen geluiden op om auto's te weren op de Nieuwezijds Voorburgwal. Wethouder Litjens (Verkeer) reageerde afhoudend op de suggesties.

In de Belgische hoofdstad is sinds eind juni onder de meer de Anspachlaan, de Brusselse evenknie van de Vijzelstraat of het Damrak, acht maanden gesloten voor autoverkeer. De eerste reacties zijn positief, hoewel de maatregelen pas begin volgend jaar zullen worden geanalyseerd. Wel wordt er in de omliggende buurten geklaagd over meer drukte op straat. Komende week wordt een vuurproef voor Brussel als de vakanties afgelopen zijn en zich waarschijnlijk her en der opstoppingen zullen voordoen. Volgens een woordvoerder van Brussel kenmerkt 'de rentree' zich traditioneel door vele files.

Auto onder druk
Steeds meer steden lijken de auto liever kwijt dan rijk te zijn. Madrid, Parijs, Helsinki, Hamburg en Basel kwamen met ambitieuze plannen om de bewegingsruimte van de auto in te perken. Gent en Antwerpen namen al maatregelen.

Ook in Amsterdam staat de auto onder druk. In de binnenstad daalde het aantal auto's in de avondspits in elf jaar met bijna een derde tot 23.000.
Bovendien lijkt zich een steeds breder front te vormen tegen de ruimtevretende auto in de stad. Zelfs de ondernemers in de binnenstad stelden eerder dit jaar dat er meer ruimte moet komen voor voetgangers en fietsers. Dit gaat dan ten koste van de auto. Volgens MKB Amsterdam komt de bereikbaarheid van de binnenstad in het gedrang. Daarnaast staan steeds meer straten op de nominatie om autoluw of autovrij te worden.

Lees meer over de voetganger als koning in Brussel in Het Parool vandaag (29 - 08).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden