Filmrecensie

In Blue

In de derde speelfim van Jaap van Heusden raakt een stewardess in de ban van een Roemeense dakloze jongen. In Blue gaat over ontmoetingen tussen werelden die zelden bij elkaar komen.

Beeld Jaap van Heusden / IJswater films

Wat gebeurt er met ons als we uit onze vertrouwde denk-kaders worden geslingerd? Regisseur Jaap van Heusden moet wel gefascineerd zijn door dit onderwerp, want In blue is zijn derde film erover.

In Win/win (2010) belandt een snelle maatpakjongen, die voor een bank flitskapitaal over de wereld jaagt, in een crisis als hij zich een pion in een schijnwereld begint te voelen. In De nieuwe wereld (2013) wankelt het wereldbeeld van een schoonmaker als een asielzoeker in een opvangcentrum niet aan haar ­clichébeeld van vluchtelingen blijkt te voldoen. In In blue stort de vertrouwde wereld van een stewardess in na een ontmoeting met een straatjongen in Boekarest.

Dertiger Lin (Maria Kraakman, altijd goed) is een superprofessionele Nederlandse stewardess, die zelfs niet van haar stuk raakt als een vrouw in het vliegtuig moet bevallen. Maar als ze in Boekarest in een taxi zit die een straatjongen aanrijdt - onduidelijk is of het een ongeluk is of dat de jongen in de hoop op een schadevergoeding voor de ­wagen is gesprongen - roept dat enorm veel emoties bij haar op. Ze ontfermt zich over de 15-jarige jongen (Bogdan Iancu), die Nicu heet en nauwelijks iets mankeert. Ook in de maanden na de aanrijding blijft ze contact met hem zoeken. En hij met haar.

Regie Jaap van Heusden
Met Maria Kraakman, Bogdan Iancu
Te zien in City, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis

Wat zoeken ze bij elkaar? Bij Nicu is dat het duidelijkst: hij ziet Lin als een rijke prooi. Maar wat beweegt Lin? Menselijkheid? Wil ze een straatkind redden, een jongen die met verslaafde leeftijdgenoten in metrobuizen bivakkeert? Of speelt er iets anders?

Financiële prooi
In blue gaat over een ontmoeting tussen twee werelden die zelden bij elkaar komen. Het drama is bijna een illustratie van het feit dat echt contact tussen mensen gevolgen heeft. Kan Nicu stewardess Lin nog als financiële prooi zien als duidelijk is dat zij hem vertrouwt en veel om hem geeft? En wat gebeurt er met Lin als ze merkt dat ze niet alleen medelijden met Nicu heeft, maar ook andere gevoelens voor de jongen koestert?

Met In blue doet Van Heusden een intrigerende poging om de ontmoeting tussen twee werelden te laten zien. Dat het resultaat toch niet helemaal bevredigt, komt doordat de film zowel een sociaal drama over straatkinderen als een psychodrama over een westerse vrouw wil zijn. De twee genres schuren ongemakkelijk langs elkaar.
Jos van der Burg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden