In Amsterdam smaakt de haring anders dan in Limburg

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is geveild en daarmee is het haringseizoen begonnen. Wat blijkt? In Amsterdam smaakt de zilvergrijze vis anders dan in Limburg.

Beeld ANP

Voorzitter Gerbrand Voerman van de Stichting Vlaggetjesdag Scheveningen zegt dat inwoners van Den Haag en Rotterdam hun haring het liefst zo fris mogelijk eten, terwijl Amsterdammers en Volendammers over het algemeen houden van een iets doorgerijpte haring. In het hoge noorden en het lage zuiden gaat de voorkeur uit naar fris en iets minder zout.

"Een frisse haring wordt kort ingevroren en dan meteen doorverkocht. Bij een doorgerijpte haring duurt het ontdooiingsproces langer, waardoor de vis langer in het zout ligt en dus ook een zoutere smaak heeft. Het ligt er daarnaast ook altijd aan waar de haring is ingekocht," aldus een werknemer van de Volendammer Vishandel in Amsterdam.

Dat Amsterdammers liever een doorgerijpte haring happen, is niet zonder reden.

Frisse haring
"Veel klanten vinden dit lekkerder, omdat de vis er zachter van wordt waardoor je de haring makkelijker kunt eten," aldus een woordvoerder van Viswinkel en Traiteur de Haven. Bij deze Volendamse winkel laten ze de haring altijd 24 uur ontdooien, daarna worden de vissen gesneden en verkocht.

Bij Vishandel Atlantis in het Limburgse Hoensbroek vliegen de vissen over de toonbank. "Ze houden hier van frisse haring, ik heb geen idee waarom. Een regiogebonden smaak misschien?"

Gerbrand Voerman van de Stichting Vlaggetjesdag heeft geen voorkeur: "Goede Hollandse Nieuwe, lang gerijpt of niet, is mooi glimmend, ruikt naar de zee en smaakt goddelijk."

76 miljoen

Nederlanders eten jaarlijks 76 miljoen haringen. Nog eens 90 miljoen exporteren we naar Duitsland en 14 miljoen naar België.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden