Cannes 2015

Immigrantendrama Dheepan wint Gouden Palm

Het 68ste festival van Cannes is afgesloten met het traditionele prijzengala. De belangrijkste prijs ging verrassend naar de Franse regisseur Jacques Audiard. Het indringende migrantendrama Dheepan van de Franse regisseur Jacques Audiard werd op de slotceremonie van de 68ste editie van het festival van Cannes bekroond met de belangrijkste prijs, de Palme d'or.

Regisseur Jacques Audiard (midden) op de foto met actrice Kalieaswari Srinivasan (rechts) en acteur Jesuthasan Antonythasan (links) na het winnen van de prestigieuze Gouden Palm. Beeld EPA/Franck Robichon

'Ik ben enorm geraakt,' zei de laureaat nadat hij de Palm had ontvangen uit handen van de juryvoorzitters Joel en Ethan Coen. 'Ik wil graag mijn acteurs bedanken, zonder wie deze film er niet zou zijn geweest. En ik wil Michael Haneke bedanken omdat hij dit jaar geen film heeft gemaakt.'

Met zijn grapje refereerde de 63-jarige Audiard aan het feit dat de Oostenrijkse regisseur hem in 2012 en 2009 met Amour en Das Weisse Band had afgetroefd in de strijd om de Gouden Palm; Audiards melodrama De Rouille et d'Os greep naast alle prijzen, voor Un Prophète ontving Audiard de Grand Prix. In 1996 won hij in Cannes ook al de prijs voor het beste scenario met Un Héros Très Discret.

Niet als groot kanshebber gezien
In Dheepan doen drie Tamilvluchtelingen uit Sri Lanka alsof ze een gezin zijn om kans te maken op een verblijfsvergunning. Ze belanden in Le Pré, een buitenwijk van Parijs waar drugscriminelen de dienst uitmaken. De hoofdrol wordt gespeeld door de onbekende acteur en schrijver Jesuthasan Antonythasan, die net als hoofdpersoon Dheepan als oud-strijder van de Tamil Tigers naar Frankrijk kwam. De film wordt dit najaar in de Nederlandse bioscopen verwacht.

De film werd vooraf niet als groot kanshebber gezien; Dheepan werd goed ontvangen door de critici, maar wordt niet tot Audiards beste werk gerekend. 'Wij vonden het allemaal een prachtige film,' zei juryvoorzitter Ethan Coen na de uitreiking. 'Wij zijn geen filmcritici,' benadrukte zijn broer Joel. 'We zijn kunstenaars die hebben bekeken wat we wilden bekronen in elk van de inzendingen.' Hij voegde eraan toe dat de negenkoppige jury sommige films meerdere prijzen had willen geven, maar dat het reglement dat in de weg staat.

Nederlands succesje
De Grand Prix, die wordt gezien als de tweede prijs, ging naar Saul Fia van de Hongaar László Nemes (38), waarin een Sonderkommando in vernietigingskamp Auschwitz een dag lang van dichtbij wordt gevolgd bij zijn verschrikkelijke werk. Saul fia werd ook bekroond met de Fipresci-prijs, de onderscheiding van de internationale filmcritici, maar greep naast de Camera d'or, de prijs voor het beste debuut die door een aparte jury wordt vergeven. Die ging verrassend naar La Rierra y la Sombra van César Augusto Acevedo, een Colombiaanse film die werd gecoproduceerd door het Amsterdamse Topkapi Films.

Er was nog een Nederlands succesje: de originele tragikomedie The Lobster van de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos, gecoproduceerd door het Amsterdamse Lemming Film, werd bekroond met de Juryprijs, zeg maar de bronzen medaille. De Taiwanese meester Hou Hsiao-hsien werd onderscheiden als beste regisseur voor zijn even fijnzinnige als epische, in de Tang-dynastie gesitueerde martial arts-drama The Assassin; de prijs voor beste script ging naar het euthanasiedrama Chronic van de Mexicaan Michel Franco.

Cate Blanchett
Hoewel het enorme Franse aandeel in de officiële selectie op weinig waardering van de filmkritiek kon rekenen, waren er naast de hoofdprijs voor Dheepan nog twee opvallende prijzen voor Franse acteurs. Vincent Lindon werd onderscheiden voor La Loi du Marché; de jonge Amerikaanse Rooney Mara werd bekroond voor haar rol in Todd Haynes' prachtige, vooraf als grootste kanshebber voor de hoofdprijs aangemerkte melodrama Carol.

Mara moest de prijs delen. Niet met haar tegenspeelster Cate Blanchett, zoals alom werd verwacht, maar met Emmanuelle Bercot, die de hoofdrol speelt in het weggehoonde Franse liefdesdrama Mon Roi - en tevens tekende voor de regie van de buiten competitie vertoonde openingsfilm La Tête Haute.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden