Plus

Imagine Film Festival, waar mode en de fantastische film elkaar raken

Barbarella en Wonder Woman als culturele ­fenomenen: met het thema Fantastic Fashion ­onderzoekt het Imagine Film Festival in Eye waar ­mode en de fantastische film elkaar raken.

Gal Gadot vertolkte Wonder Woman in Batman v Superman. Op Imagine wordt vooruitgekeken op Wonder Womans eerste soloavontuurBeeld Warner Bros

Een jaar geleden pakte regisseur Nicolas Winding Refn mooi uit met horrorfilm The Neon Demon, waarin hij de modewereld als een slangenkuil voor leeghoofdige narcisten weergaf.

"Schoonheid is niet alles, het is het enige," verklaarde de fictieve ontwerper in de film. Dat motto raakt de essentie van Refns recente werk, dat uiteenloopt van genrefilms als Drive en Only God Forgives tot een Gucciparfumreclame en een commercial voor Hennessycognac, die bij het Imagine Film Festival wordt vertoond.

Een paar jaar geleden was Refn betrokken bij plannen voor een nieuwe tv-serie rond Barbarella, de Franse stripheldin die in het midden van de jaren zestig door Roger Vadim tot film­icoon werd getransformeerd. Om zijn muze Jane Fonda tot de ruimteheldin te transformeren deed Vadim een beroep op modeontwerper Paco Rabanne, die furore maakte met kleding waarin metaal, plastic en papier werd verwerkt.

Psychedelische bustiers
Rabanne kwam fraai over de brug met psychedelische bustiers en kokette ruimtepakjes, die echte astronauten fataal zouden worden maar in mode, popmuziek en fantastische films nog steeds navolging krijgen.

Rabanne werd op eigen kracht een fenomeen in de modewereld, maar Vadims Barbarella gaf zijn metal couture uit 1968 eeuwigheidswaarde.

Als stijlicoon inspireerde ze kosmonaute ontwerpers als Thierry Mugler en Jean Paul Gaultier, die er met zijn kostuums voor de Franse ­sciencefictionfilm The Fifth Element (1997) nadrukkelijk op teruggreep. Beyoncé en Lady Gaga worden ook tot haar fans gerekend.

Artistieke vrijheid
Of de plannen voor een Franse tv-serie en een Amerikaanse herverfilming van Barbarella vruchten zullen afwerpen, is onduidelijk. Maar in de zomer wordt een poging ondernomen om een stripheldin via de bioscoop tot stijlicoon en cultureel fenomeen te verheffen.

Vorig jaar dook de door Gal Gadot vertolkte Wonder Woman al op in Batman v Superman, waarin ze beide superhelden het nakijken gaf. Imagine blikt royaal vooruit op haar eerste soloavontuur, met lezingen, een tentoonstelling en een masterclass door de Britse kostuumontwerpster Lindy Hemming, die een oeuvreprijs ontvangt.

De artistieke vrijheid die branieschoppers Vadim en Rabanne in 1968 hadden, is vermoedelijk ver te zoeken bij een hedendaags superheldenfilm. Voor een grote stripuitgeverij, een filmstudio en een conglomeraat van kleding en speelgoedfabrikanten vertegenwoordigt Wonder Woman enorme belangen.

De in Italië bejubelde restauratie van Dario Argento's meesterwerk Suspiria is ook te zien op het festivalBeeld -

Hemming kent het klappen van de zweep: ze sleutelde eerder aan het uiterlijk van James Bond, Lara Croft en Batman en Catwoman in Christopher Nolans Dark Knight-trilogie. Het maakt haar tot een uitgelezen spreker over de mogelijkheden en beperkingen die kostuumontwerpers bij dergelijke monsterproducties hebben.

Geweldsuitbarsting
In het programma dat met het modethema verbonden is, toont het festival een bont allegaartje aan genrefilms waarin de kostumering of de stijlopvatting van de makers extra in het oog springt. De films lopen uiteen van het Australische Girl asleep, een aandoenlijk coming-of-agedrama dat in de vormgeving met de mode en trends van de jaren zeventig aan de haal gaat, tot cultfenomeen The Greasy Strangler, waarin de wansmakelijke kostumering de rivaliteit tussen de glibberige wurger en diens hevig verliefde zoon extra cachet geeft.

Als loflied op de lelijkheid herinnert de film aan de vlegeljaren van provocateur John Waters, die er ook eer in legde om heersende opvattingen over schoonheid in uiterlijk en garderobe met voeten te treden.

Eigenzinnige thrillers
Aan het andere eind van het spectrum staat de Italiaanse veteraan Dario Argento, die als begenadigd stilist in de jaren zeventig naam maakte met eigenzinnige thrillers en horrorfilms. De oude festivalfavoriet keert terug naar Amsterdam met een in Italië bejubelde restauratie van zijn meesterwerk Suspiria, waarin een studente in een dansacademie op een heksenkring stuit.

De film uit 1977 blijft onverminderd schokkend in de barok gestileerde geweldsuitbarstingen, maar Argento buitte het fotografische technicolorprocedé ook uit om de kijker met wonderschone beelden te verleiden en bedwelmen. Suspiria is de mijlpaal waar Darren Aronofsky met Black Swan op inhaakte en waar Refn voor The Neon Demon de mosterd haalde. Luca Guadagnino, de maker van A Bigger Splash, legt momenteel de laatste hand aan de herverfilming. Je moet maar durven.

Imagine Film Festival: 12 t/m 22 april in Eye

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden