Plus

Illusionist Victor Mids naar primetime: 'Ik wil mijn gasten niet voor schut zetten'

Een illusionist die op 1 april is geboren - tuurlijk. Victor Mids (30) zweert dat hij ons niet in het ootje neemt. Vanavond begint het derde seizoen van zijn programma Mindf*ck, ook al geen grap.

Victor Mids: 'Om iemand iets onmogelijks te laten ervaren, moet er een geheime achterkant zijn, een blinde vlek'Beeld Ilja Keizer

'Kun je eens iets laten zien?' Het zal de meest gestelde vraag aan illusionist Victor Mids (in zijn paspoort staat Victor Middelkoop) zijn. Je weet het en toch wil je met eigen ogen zien hoe Mids de werkelijkheid een eigen draai geeft.

"Of ik het vervelend vind een kunstje te moeten doen? Nee, joh. Je mag me er midden in de nacht voor wakker maken. Ik kan ervan genieten als iemand verbaasd is, maar het kan nooit een doel zijn om iemand voor gek te zetten. Het gaat om de verwondering."

En verwondering ís er, als Mids vraagt een film (Moonlight), een artiest (Bruce Springsteen) en een kaart uit het dek (hartenvrouw) in gedachten te nemen, waarna hij op drie briefjes exact de juiste namen opschrijft. Mids, bij het aanzien van een moedeloos hoopje verbouwereerdheid: "Haha, hier draait mijn vak om. Gewoon loslaten, joh."

Tv-beeld
Vanavond is Mids terug op televisie met het derde seizoen van Mindf*ck, het programma dat hij samen maakt met zijn middelbareschoolvriend Oscar Verpoort (producent en regisseur). Het goochelprogramma wordt niet langer op maandagavond op NPO 3 uitgezonden, maar is verhuisd naar primetime op zaterdagavond: 20.25 uur op NPO 1. Familieavond.

Dinsdag nam Mids met zijn team nog een Tv-beeld voor beste amusement in ontvangst - ze waren Geer & Goor Zoeken een Hobby en Zondag met Lubach te snel af. In december kwam het boek Mindf*ck: 101 illusies & experimenten uit, dat al ruim 75.000 keer over de toonbank is gegaan. Niet slecht, voor een beetje gegoochel.

Een illusionist die op 1 april geboren is en op dezelfde dag begint met de uitzendingen van een nieuw seizoen. Het roept argwaan op.
"Haha, dat snap ik, maar daarvoor moet je bij mijn moeder zijn. Het is wel mooie timing: ik word 30, het derde seizoen begint en we zitten voor het eerst op zaterdagavond op NPO 1."

Verandert er iets door de verhuizing naar die zender?
"Niet veel. Het programma duurt nu bijna 45 minuten, eerst was het een half uurtje. Voor Mindf*ck hebben we altijd nagedacht over voldoende diversiteit: ik wil op straat niet alleen jonge of oude mensen aanspreken. Hetzelfde geldt voor de locatie: we maken het programma dan wel in Amsterdam, maar we moeten niet alleen op de Dam staan, we willen ook naar Utrecht en een keer naar het oosten van het land. Dat kost extra tijd, maar zeker voor NPO 1 wilden we dat een goede doorsnee van Nederland te zien is in het programma."

In de eerste aflevering ziet Wendy van Dijk haar trouwring wegvliegen aan een heliumballon, maar echt in paniek raakt ze niet. Ze lijkt te denken: het is Mindf*ck, dus het komt vast wel goed. Is dat wenselijk?
"Ze trapte er niet helemaal in, inderdaad. Toch vliegt de ring wel echt weg, dat is het magische. Maar Mindf*ck is vanaf het begin geen prankshow geweest, het gaat ons om de verwondering. Dat betekent dat we onze gasten heel duidelijk maken dat ik ze niet voor schut ga zetten. Dat is heel belangrijk."

"In seizoen 1 hadden sommige mensen wel wat weerstand: goochelen wordt toch vaak geassocieerd met iemand te slim af zijn. Als iemand denkt dat ik hem of haar te kakken ga zetten, houdt dat die persoon tegen zich te laten gaan. Wat er ook gebeurt, uit een soort eigenwaarde ga je je reactie inhouden. Daar probeer ik bewust mee om te gaan."

"In seizoen 2 hadden we een experiment waarbij een jongen zijn telefoon in de gracht moest gooien. Ik denk dat jij - ondanks het feit dat die jongen zijn telefoon via een truc terug kreeg - niet zomaar je telefoon in de gracht gooit onder het mom van: waarom niet, het is Victor Mids. Hooguit maakt het vertrouwen in mij het makkelijker mensen mee te krijgen in een experiment."

Hoe bent u bezig met nieuwe illusies?
"Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met het boek. De research die we daarvoor gedaan hebben, hebben we uiteindelijk gebruikt als fundament voor de experimenten in het nieuwe tv-seizoen."

Waar bestaat de research uit?
"Ik heb veel wetenschappelijke onderzoeken gelezen. Ik ben afgestudeerd als arts en neem dat vaak als startpositie. Ik gebruik mijn wetenschappelijke achtergrond indirect. Het feit dat ik wetenschappelijk heb leren denken, kan ik gebruiken voor Mindf*ck."

"Ik lees eigenlijk alles wat met gedragswetenschap te maken heeft: dat kan over psychologie gaan, maar ook over linguïstiek, hypnose of sociologie. Ter voorbereiding op het boek zijn Oscar en ik naar Terschelling geweest. In een hotel, boeken op tafel, laptop erbij en heen en weer tikken."

"Ik had iets gelezen over wat het knipperen van je ogen precies betekent: het is gerelateerd aan cognitieve processen in je brein. In onderzoek komt veelvuldig naar voren dat mensen meer knipperen in een pauze en aan het einde van een zin. Je knippert om een stukje informatie af te ronden. Zoiets resulteert in een experiment in een casino waarbij we die kennis gebruiken om pokerfaces af te lezen. Zo ontstaat een verhaal."

Critici vinden het ongepast dat u Mindf*ck soms doet voorkomen als wetenschap.
"Ik zal nooit beweren dat het een hardcore­scienceshow is, maar ik mag er wel mee flirten. Dat is het leuke aan neuromagic, zoals ik dat ooit genoemd heb. Ik vind het interessant om mensen iets te leren over zichzelf. Hoe je de wereld waarneemt, hoe je gedachten lopen. Het is aan de kijker te beslissen waar de scheidslijn ligt tussen meer klassieke trucs met een dubbele bodem en wetenschap."

Waarin ligt voor u het verschil?
"Ik ervaar geen groot verschil, maar voor de ­kijker gaat het om de balans. Als ik je iPhone-oortjes doorknip en daarna weer heel maak, is dat streetmagic. Dat kan je mooi afwisselen met een uitgebreider betoog over zoiets als dat pokerverhaal."

'In een wereld waar alles toch wel rationeel wordt benaderd en alles op Wikipedia wordt opgezocht, blijven illusies een krachtige tool'Beeld Ilja Keizer

"In de basis draait goochelen om beïnvloeding. Als ik een beïnvloedingstechniek ken waarvan jij niet op de hoogte bent en ik pas die op jou toe, waardoor jij verdrag vertoont waarvan je niet doorhebt dat ik het heb geactiveerd, is dat een truc. Als ik iPhoneoortjes doorknip en weer heel maak, lijkt dat een klassieke truc, maar ik heb alsnog een techniek gebruikt waardoor je aandacht is afgeleid. De overeenkomst: beide trucs kennen een geheimpje."

Een aantal van die geheimpjes onthult u in het boek. Is dat geen doodzonde?
"Het is een fijne balans die we hebben moeten opzoeken. Het is nooit de bedoeling alleen een geheim achter een illusie te vertellen - en that's it. Nadat een truc is uitgelegd, moet er altijd iets duidelijk worden over hoe, bijvoorbeeld, aandacht werkt. We vertellen ook lang niet alles. Er moet verwondering overblijven, maar een inkijkje kan prikkelend werken. Voor de app die we hebben ontwikkeld, geldt hetzelfde."

Vorig jaar ontleedde een YouTuber trucs uit Mindf*ck. Dat vond u vervelend. Waarin is dat anders dan het boek?
"In het boek zoeken we de nuance op. We zijn in control over wat we wel en niet vertellen en kunnen ervoor zorgen dat wat je te weten komt over het vak, en de manier waarop je er tegenaan kijkt, wordt verrijkt. Dat is anders dan sec aanwijzen waar een dubbele bodem zit en waar een spiegel wordt gebruikt."

"Ik kijk die filmpjes niet, maar die jongen had vooral als doel even een succesje te scoren. Dat minimaliseert dingen waar wij heel lang aan werken. Om iemand iets onmogelijks te laten ervaren, moet er een geheime achterkant zijn, een blinde vlek. Het is jammer als iemand dat doorprikt."

Wat kunt u eraan doen?
"Niets. Ik vind ook niet dat hij het niet mag doen. Ik maak gewoon content en vertel een verhaal, daar mag iedereen mee doen wat hij wil. Het is out of my control. Het is overigens niet zo dat hij elke truc precies uitlegt zoals wij het doen - er zijn altijd verschillende methoden en subtiliteiten om een truc uit te voeren. Dat is moeilijk te vatten in een YouTubefilmpje."

Hoe onuitputbaar is de bron van goede trucs?
"Die is eindeloos. Vergelijk het met het maken van speelfilms. Hoeveel verhalen kun je vertellen? Je kunt dingen voorspellen, dingen van A naar B laten verplaatsen, je kunt materieel van gedrag laten veranderen, en daarmee kun je eindeloos variëren."

"Je kunt ook variëren in de vorm: op Oudjaarsdag brachten we een teleportatiespecial, waardoor je vol in één onderwerp kan duiken. Het zou kunnen dat we meer van dat soort specials gaan maken. Het lijkt me bijvoorbeeld leuk een special te maken over het placebo-effect."

Inmiddels heeft u een spin-off gemaakt voor de Duitse televisie.
"Ik ben voorafgaand aan de opnames een week bij de nonnen geweest om mijn Duits wat bij te spijkeren. Het was nodig. Het programma, dat in Duitsland Mindmagic heet, is twee weken geleden afgelopen. Het was best even aanpoten, omdat we ook druk waren met het nieuwe seizoen in Nederland."

"Toch leeft het daar wel: we hadden gemiddeld zo'n 1,5 miljoen kijkers. Ik treed in Nederland al veel op op congressen - marketinglieden vinden vooral salestechnieken erg interessant - nu komen ook de aanvragen vanuit Duitsland binnen. Het is best surrealistisch om in zo'n groot land ook bekend te zijn."

Heeft u grote ambities richting het buitenland?
"Ja, het is een ambitie, maar absoluut niet mijn grootste doel. Duitsland had ik wel in mijn achterhoofd, maar het kwam op een gegeven moment gewoon op ons pad. Toen zijn we er vol voor gegaan. Op een tv-beurs in Cannes moesten we het format verkopen. Vanaf het moment dat ik in een ruimte met tv-bobo's het horloge van de grote baas rolde, konden ze niet meer om ons heen."

Dat lijkt me een ontzettend groot voordeel van goochelen: je kunt iemand meteen inpakken.
"Absoluut. Met zingen kan dat overigens ook, maar is het toch moeilijker. Dat staat nog veel meer open voor meningen. Mijn vak is overal uit te voeren. Ik zie aan jou dat je die voorspeltruc met die kaartjes ook moeilijk kunt loslaten. Dat is het mooie: je kunt alles om je heen verklaren, maar op het moment dat ik ineens je horloge heb of een naam achterhaal die jij in je hoofd heb, ontregel je dat 'veilige' beeld."

"Zeker in een wereld waar alles toch wel rationeel wordt benaderd en alles op Wikipedia wordt opgezocht, blijven illusies een krachtige tool. Je kunt de verwondering hooguit geen prettige emotie vinden. Een klein percentage vindt het verschrikkelijk als je niet kunt verklaren wat er gebeurt. Gelukkig loop ik niet echt vaak tegen zo'n situatie aan."

Mindf*ck, zaterdagavond, NPO 1, 20.25 uur.

CV

Geboren
1 april 1987, Delft

Opleiding
Geneeskunde, Erasmus Universiteit (Rotterdam), doctoraal in Leiden

Loopbaan
2007: Tv-programma De Nieuwe Uri Geller
2015: Eerste seizoen Mindf*ck op tv
2016: Verschijning boek Mindf*ck: 101 Illusies & Experimenten
2017: Tv-beeld voor beste amusement met Mindf*ck

Opgebiecht

Leermeester
"Professor Richard ­Wiseman, een Britse wetenschapper en illusionist. Hij doet leuke onderzoeken. Hij zoekt bijvoorbeeld uit wat de leukste grap ter wereld is en van welke muziek je het beste in slaap valt."

De beste uit het vak
"Derren Brown, een geniale illusionist."

De slechtste uit het vak
"Goochelaars die hun vak degraderen tot prank-achtige shows en er daarbij vooral op uit zijn anderen voor schut te zetten."

Het beste advies gegeven
"Maak je studie af; van mijn ouders. Ik ben blij dat ik ook mijn coschappen uiteindelijk heb afgerond."

Het slechtste advies
"Ik hoorde onlangs dat 50 procent van de adviezen totaal verkeerd is. Ik kan niet één slecht advies voor de geest halen, maar het moeten er dus heel wat zijn geweest."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden