Plus

'Ik wil mannenverzorging naar een hoger plan tillen'

Rotterdammer Gregor Jaspers (42) werkte drie jaar aan The Grey Men's Skincare, een niche huidverzorgingslijn voor mannen. Koud drie maanden op de markt is het op weg een hit te worden in Europa.

The Grey Men's Skincare werd ontwikkeld in een lab gespecialiseerd in medische crèmes. In de facewash uit de lijn zit onder andere houtskool Beeld Philippe Vogelenzang

Wij geloven in The Grey Men's Skincare," zegt Philip Hillege (47), mede­oprichter van Skins Cosmetics (elf vestigingen in Nederland). Elke week staan er vijf tot tien nieuwe merken op de stoep die dolgraag bij hem in het schap willen, maar hij is zeer selectief. "We voegen jaarlijks slechts vijf merken toe en werken met een testpanel."

Vijftien procent van zijn klanten is man. "Je hebt de diehards van het eerste uur, daarnaast de mannen die met hun vrouw meehobbelen en uiteindelijk ook wat voor zichzelf kopen én de hetero die op een dag merkt dat hij toch wel een droge kop heeft na het douchen en denkt: laat ik eens wat anders kopen dan dat spul van de drogist."

Het kersverse merk The Grey Men's Skincare, van Gregor Jaspers, kwam door de strenge keuring. Veel huidverzorgingsmerken bij Skins zijn uniseks, Jaspers richt zich op gelaatsverzorging voor mannen. Een markt waar in Nederland vorig jaar circa 16,5 miljoen euro in omging.

"De grooming-markt (baard- en haarproducten) heeft de afgelopen jaren een vlucht
genomen. Veel mannen hebben daardoor al een badkamerritueel waardoor de stap naar huidverzorging kleiner is geworden," zegt Jaspers. En, hij baseert zich op statistieken uit Amerika, het modebeeld wordt cleaner met minder gezichtshaar. "De man die in de weer was met baardolie gaat nu een gezichtscrème kopen, want hij is gewend geraakt aan verzorging."

Gedoe
Mannen willen liever niet tig tubetjes en potjes in de badkamer. Iets wat Hillege beaamt, hij gebruikt zelf het liefst één potje voor alles. Daarom voegt Jaspers zo veel mogelijk samen, om het mannen eenvoudig te maken. De zes producten, onder andere crèmes maar ook supplementen, zijn handzaam, zien er strak en clean uit, en moeten in de sportschool desnoods in de tas in een hoek gesmeten kunnen worden.

Het idee voor The Grey Men's Skincare (door zijn vrienden wordt Gregor Jaspers Grey genoemd) is ontstaan uit ongemak, zegt hij. "Ik kom uit een nest waar verzorging hoog in het vaandel staat. Mijn moeder werkt in de cosmeticawereld, als puber gebruikten mijn broer en ik geen Clearasil maar Chanel en La Prairie. Toen ik voor werk veel begon te reizen, sleepte ik halve koffers vol vrouwenskincare mee, die sprak me aan vanwege de werkzame stoffen.

Maar dan zat ik met een gouden pot van doorsnee tien centimeter waar uiteindelijk maar 30ml in zit, niet handzaam. Skincareproducten voor mannen daarentegen vind ik te schraal. De meeste zijn in de jaren tachtig op de markt gebracht, uiteraard wel verbeterd, maar ze zitten absoluut niet op het niveau van 300 euro kostende vrouwencrèmes vol vernieuwde anti-aging ingrediënten."

Hoger plan
"Mannen worden op dat gebied achtergesteld. Dat weet ik, omdat ik veel crèmes heb laten analyseren in een laboratorium. Ik wil mannenverzorging naar een hoger plan tillen en vergemakkelijken. Zo heb ik een facewash met houtskool die reinigt, maar er zit ook een ingrediënt in dat je baardhaar verzorgt én voorkomt dat baard­haren ingroeien.'''

Gregor Jaspers: 'Ik wil mannenverzorging naar een hoger plan tillen.' Beeld Philippe Vogelenzang

''De witte scrub heeft een fijne korrel van bamboe en zwarte grovere scrubdeeltjes met vitamine E en A. Je kunt 'm ook als eenminuutmasker gebruiken. En de crème is geen dag-, nacht- of oogcrème, maar alles ineen, waardoor je maar één tube nodig hebt. Al die gebieden van de huid splitsen werkt niet bij een man. Te veel gedoe. Het is een one stop-product."

Volgens zijn testteam - 'vrienden en vooral kennissen, want ik kan slecht tegen kritiek van mensen die dicht bij me staan' - verdwijnen ook rode vlekken en schilfers als sneeuw voor de zon.

Gezonde glow
Je kunt smeren tot je een ons weegt, maar als je rookt, drinkt en slecht eet, ga je volgens Jaspers nooit die gezonde glow krijgen. Met een laboratorium in Amerika ontwikkelde hij daarom vijf supplementen, waaronder een 'turn wrinkles away'-pil en een pil ter ondersteuning van huid, haar en nagels. "Alles verpakt in een zakje, zo heb je altijd alles bij je."

Winkels in Spanje, Portugal, Engeland, Duitsland, Nederland en België kochten The Grey al in. Wat volgt? New York? Beeld Philippe Vogelenzang

Over drie weken lanceert hij zijn The Grey Men's Skincare groot in Duitsland in samenwerking met conceptstore Apropos in München, Hamburg, Düsseldorf en Keulen. Vandaag heeft hij een afspraak bij Beast in Londen, een prijswinnende high-end winkel voor mannen. Koud drie maanden gestart ligt het merk binnenkort in 22 winkels in Spanje, Portugal, Engeland, Duitsland, Nederland en België.

De eerste contacten met Barneys in New York en Liberty in Londen zijn gelegd. In Nederland ligt het merk bij Skins Cosmetics en conceptstore X Bank in Amsterdam. Daarnaast staat De Bijenkorf op Jaspers' wishlist, maar daar is 'op dit moment geen plek voor kleine niche huidverzorgingsmerken'.

Gunstige genen
Drie jaar is hij bezig geweest met ontwikkelen. "Ik heb geluk gehad dat vanaf dag één iedereen enthousiast was, van de verpakkingsleverancier tot de fotograaf, ze geloofden allemaal in het potentieel."

"Het laboratorium in Nederland - de naam blijft geheim - is een medisch lab gespecialiseerd in crèmes voor huidaandoeningen en zag het als een verrijking van het portfolio. Ik heb besloten alleen voor het beste te gaan en geen concessies te doen.''

''In het verleden (hij werkte jarenlang als inkoper en adviseur in de modewereld, onder meer voor agentuur Moshi Moshi, merken Blue Blood, Dante6 en Velvet, conceptstore Spoiled en De Bonneterie, red.) heb ik genoeg grootse plannen moeten realiseren waar de wil om te investeren of de visie en strategie er niet waren. Dan lukt het niet. Verpakking, geur, gevoel, communicatie, kleur van de crème: álles moet kloppen."

Niet té streng
Voor de communicatie riep hij de hulp in van modefotograaf Philippe Vogelenzang en stylist Ferry van der Nat. "Sommige beelden gaan voor klassiekere retailers te ver, maar ik ben nu eenmaal geen Acqua di Parma en heb een modeachtergrond."

Met zijn gunstige Russische genen (zijn oma kwam uit Koersk) en mooie huid is Jaspers zelf de beste reclame voor zijn merk. Gaat hij zich weleens te buiten aan vette happen en alcohol? "O jazéker, ik ben niet zo streng hoor."

Zijn doel is over vijf jaar wereldwijd een van de belangrijkste spelers te zijn in de herenhuid­verzorging. Volgende stap voor nu: instructiefilmpjes maken. "Niet elke man weet dat je een serum ónder een nachtcrème gebruikt."

Ook worden er drie nieuwe producten ontwikkeld, waaronder een verzorgende en matte zonnebrand. Dat blijkt zo makkelijk niet. "De baas van het lab heeft er een hard hoofd in, maar 'mijn twee laborantes', samen veertig jaar kennis, zijn er met veel enthousiasme op gedoken. Dat is een goed teken: het bestaat nog niet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden