'Ik kende Malevitsj alleen van foto's'

De Hermitage exposeert werk van in Amsterdam wonende Russische kunstenaars. 'Amsterdam is het paradijs.'

Masha Trebukova Beeld Janiek Dam
Masha TrebukovaBeeld Janiek Dam

Het idee voor een expositie van hedendaagse Russische, in Amsterdam wonende kunstenaars komt van Masha Trebukova (1962). Aanleiding: het Nederland-Ruslandjaar. Gedroomde locatie: de Hermitage. Haar idee is met boeiend resultaat uitgevoerd, hoewel de Hermitage nauwelijks ervaring heeft met hedendaagse kunst.

Trebukova, die hier al 23 jaar woont, is de enige van de tien kunstenaars die abstract werk maakt. De tegenstelling met wat zij in de jaren tachtig op de Moskouse kunstacademie heeft geleerd, kan niet groter zijn. Trebukova: 'De opleiding was puur om je voor te bereiden op het sociaal realisme. We moesten elke dag modeltekenen. De helft van de modellen was KGB'er, de anderen waren refoeseniks: mensen die wilden emigreren, maar dat niet mochten. Over kunst werd niet gesproken. Kunst was een scheldwoord. Ik kende Malevitsj alleen van foto's.'

Abstracte kunst
Al tijdens haar opleiding wierp Trebukova zich - toen nog in het geniep - op abstracte kunst. 'Ik kon me voor het eerst uiten zonder iets te hoeven maskeren. We waren op de academie bewust invalide gemaakt. Nu had ik eindelijk een gevoel van vrijheid.'

Amsterdam
Haar werk werd gezien door de Amsterdamse kunsthandelaar De Boer. Zo kwam zij voor het eerst, na de val van het communisme in 1989, in Nederland. 'Mijn eerste indruk toen ik aankwam op het station van Amsterdam: dit is het paradijs. Ik vond het fantastisch. Iedereen keek je aan. In Rusland keek je naar beneden, anders werd je brutaal gevonden, trok je te veel de aandacht, was je verdacht.'

Kunsthandelaar De Boer verkocht al haar zeventig schilderijen. Trebukova wist dat dit haar plek was. Zij is in al die jaren maar twee keer teruggeweest in Rusland.

Russische kunstenaars
De tien exposanten zijn lang niet alle Russische kunstenaars in Amsterdam. Maar Trebukova kent er maar enkele. Kunstenaars zijn te eigenzinnig om zich in een Russische gemeenschap te voegen. De getoonde werken hebben ondanks die eigenzinnigheid toch veel gemeenschappelijks: soms letterlijk Russische onderwerpen, maar ook Russische melancholie en verwijzingen naar de migratie.

Lees vandaag (27-11) in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden