Plus

'Ik heb lang niet altijd zin om over sekse te praten'

Ruim twee jaar zit radio-dj Eva Koreman (32) nu bij NPO 3FM. De zender zit niet bepaald in rustig vaarwater. Inmiddels maakt ze ook tv. 'Een onrustige periode geeft je ook de kans mee te bouwen aan een zender.'

Eva Koreman: 'Mensen vragen wanneer ik de overstap naar televisie definitief ga maken 'alsof dat het heilige doel is'Beeld Texas Schiffmacher

Vrouwelijke dj's bij 3FM, ze staan in de belangstelling sinds Roosmarijn Reijmer afgelopen week in NRC Handelsblad een gloedvol pleidooi hield voor meer vrouwen op de radio. Te lang had ze haar mond gehouden, de vrouwonvriendelijke grappen geslikt en zich gedragen als one of the guys, maar daar moest nu maar eens verandering in komen. Er moet dit jaar een vrouw in het Glazen Huis van 3FM's Serious Request. Daarna moet er een extra vrouw, naast Reijmer zelf (maandag t/m donderdag van 21.00 tot 00.00 uur), doordeweeks op de zender.

Eva Koreman (32), sinds 2015 dj bij 3FM kan zich helemaal vinden in het betoog van haar collega, zegt ze onmiddellijk als ze aanschuift. "Het is niet een exclusief probleem van 3FM. Het is een probleem van de radiowereld, de muziekindustrie en de maatschappij. Ik heb Roos 's nachts nog gebeld om haar te zeggen hoe goed ik het vond dat ze zich zo duidelijk uitspreekt."

Inmiddels wordt er in de whatsappgroepen van 3FM over gesproken en staan er gesprekken gepland. NPO-directeur Jurre Bosman, die momenteel ook de leiding heeft bij 3FM, na het vertrek van Basyl de Groot als zendermanager, heeft aangekondigd dat er binnen een half jaar een extra vrouw in de dagprogrammering van 3FM zit. "Er is duidelijk iets in gang gezet, terwijl het probleem al vaker op kleine schaal is aangekaart, denk ik. Het wordt nu serieus genomen. Dat is fijn."

Laat een dagprogramma nu net uw ambitie zijn.
"Ik ben ambitieus, ja. Ik zit nu nog op zaterdag en zondagmiddag, maar uiteindelijk wil ik gewoon de weekprogrammering in. Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Ik maak liever vijf dagen radio dan twee, zo simpel is het. Maar dit gaat over meer dan mijn persoonlijke plannen. Wie ook in de dagprogrammering komt, komt daar omdat zij er recht op heeft."

Angelique Houtveen zei in een interview met Het Parool dat ze niet de behoefte heeft op de barricade te gaan staan. Hoe is dat voor u?
"Ik begrijp Angelique wel. Nu hebben we het erover omdat er een actuele aanleiding is, dus dat snap ik van jouw kant, maar het komt eigenlijk nooit voor dat ik een interview heb waarin sekse niet ter sprake komt. Ik snap heel goed dat er vrouwen zijn die daar geen thema van willen maken. Ik heb ook niet altijd zin om erover te praten, als ik eerlijk ben. Bij Angelique komt er nog bij dat het niet alleen over haar sekse gaat, maar ook over haar huidskleur."

"Als je dat gevecht aangaat - ik zeg het even dramatisch - sta je daar in het witte Hilversum best wel alleen in. Roos heeft het gewoon perfect gedaan, nu. Heerlijk ook, dat ze dat zogenaamde onderzoek dat zou aantonen dat vrouwenstemmen irritant zijn om naar te luisteren van tafel heeft geveegd."

U hebt met vriendinnen een clubje waarin u dit soort zaken bij een biertje bespreekt, ­hoorde ik. Het Feministisch Alcoholistisch Verbond.
"Haha, til daar niet te zwaar aan. We hebben het gewoon over zaken die ons bezig houden. Nederland loopt in veel dingen best wel achter, vind ik. Tien jaar geleden had ik dat niet zo door, toen was ik druk genoeg met mijn veilige studentenleventje, maar als je het hebt over emancipatie, racisme en ook homofobie, heb ik niet het idee dat we het heel goed doen in Nederland.

Neem het vaderschapsverlof: mannen krijgen twee dagen. Twee dagen! Jesse ­Klaver moet vechten om het naar vijf dagen te krijgen. Is dát serieus het gevecht? Trek het gewoon gelijk met zwangerschapsverlof, dan wordt de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt meteen een stuk beter."

Wat een stevig begin van dit interview.
Koreman schiet weer in de lach. "Ja, hè? Terwijl ik helemaal niet iemand ben die zich voortdurend boos maakt over dingen. Ik denk wel na over dit soort zaken, maar de hele tijd met woede rondlopen? Daar word je volgens mij niet echt een leuker mens van."

Koreman stapte bijna twee jaar geleden over naar 3FM, nadat ze vijf jaar radio had gemaakt bij Qmusic. Het afgelopen tv-seizoen was ze voor het eerst te zien als tv-presentatrice. Bij het teruggekeerde Jules Unlimited deelde ze de presentatie met Maurice Lede en Jamie Trenité. Bij Radio Gaga ging ze met Chris Zegers op pad om in een mobiele radiostudio lokale radio te maken op bijzondere plekken.

Bent u nog nieuw bij 3FM?
"Dat vind ik wel een goeie vraag. Nee, zo voelt het niet meer. Ik ben me erg thuis gaan voelen bij de zender en BNN-Vara is voor mij ook een warme plek. Bovendien heb ik alweer van alles meegemaakt bij 3FM."

Het was niet bepaald rustig vaarwater waarin u belandde.
"Niet hè?"

De luistercijfers zaten tot voor kort in een vrije val, de zendermanager stapte op en er kwam een nieuwe programmering. Was dat lastig?
"Natuurlijk is dat lastig. Toen ik kwam, waren er net een boel mensen weggegaan. Veel dj's begonnen aan een nieuw programma, daar komt best wat onzekerheid bij kijken. Het is niet de meest ideale situatie als de zendermanager dan kort na aantreden weer vertrekt, maar Basyl werd door de NPO gevraagd het te doen."

"Hij deed het omdat de helft van zijn leven bij 3FM lag en hij de zender een warm hart toedraagt. Hij is een pure muziekman, maar misschien geen baas. Dan vind ik het heel krachtig als je kiest een stapje terug te doen zodat iedereen weer vooruit kan. Je kan van Basyl zeggen wat je wil, maar hij heeft nooit last van zijn ego."

"Dat maakt het dan even onrustig, maar van de andere kant ontstaat ook de kans om mee te bouwen aan iets. Een simpel voorbeeld: sinds maandag ben ik stationvoice met Sander ­Hoogendoorn: we spreken alle jingles in. Dat vind ik een mooie manier om mee te werken aan een zender. Het is echt fijn om te zien hoe het dj-team samen ten strijde trekt om er wat van te maken. Wat heb je te winnen als je binnenkomt bij het nummer 1 radiostation?"

Maandag werd weer een verandering doorgevoerd. 3FM gaat terug naar een bredere muziekkeuze. Af en toe The Beatles moet kunnen, zei Domien Verschuuren. Is het voor u nog duidelijk waar de zender voor staat?
"Nu? Ja, maar ik zal niet ontkennen dat we een tijdje in the dark zijn geweest. We hebben ons natuurlijk ook voorbereid op de laatste omslag. Sinds november is 3FM zich veel meer gaan richten op nieuwe muziek, nu hebben we besloten het toch weer iets breder te trekken. Tegelijkertijd blijf je de nieuwe dingen bij ons horen. De slogan is ook Music starts here."

Bent u tevreden over hoe het gaat als radiomaker?
"Ik merk dat ik een stuk vrijer en zelfverzekerder ben geworden bij 3FM. Eerst wilde ik het vooral heel graag heel goed doen, waardoor ik bang was om fouten te maken. Dat komt een ­radioprogramma niet ten goede. Bij 3FM werd ik meteen in het diepe gegooid. Mijn allereerste zaterdaguitzending, waar ik toch wel zenuwachtig voor was, moest ik maken vanaf ­Mysteryland. Zo ontwikkel je je snel."

Sterker nog: u won dit jaar de Zilveren RadioSter Vrouw, voor de beste vrouwelijke radio-dj.
"Ja, dat had ik nooit verwacht. Roosmarijn en Annemieke (Schollaardt, eveneens 3FM, red.) waren ook genomineerd. Wel leuk dat we hem nu alle drie in de kast hebben staan, dat gekke ding."

Voor uw tv-werk lijkt het me een voordeel dat u nu alleen in het weekend radio maakt.
"Simpel: anders valt het niet te combineren. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn radioprogramma niet wil afzeggen voor televisie. Voor Jules Unlimited heb ik één keer mijn programma gemist, maar Radio Gaga en ook 3 op reis midweek, waarvoor ik volgende week voor het eerst op reis ga, passen er mooi naast."

'Het is gewoon niet handig zomaar van alles te zeggen. In mijn radioprogramma flap ik er alles uit, maar dan heb ik daar zelf de regie over'Beeld Texas Schiffmacher

"Veel mensen vragen wanneer ik de overstap naar televisie definitief ga maken - alsof dat het heilige doel is waar iedereen in de media naartoe werkt. Als we het dan hebben over de dubbele standaard tussen mannen en vrouwen: Domien wordt nooit gevraagd wanneer hij de overstap naar tv maakt."

Help me even.
"Domien is een knappe jongen, maar hij krijgt de vraag aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld mijn collega-dj Saskia Weerstand. Dat laat voor mij zien dat vrouwen nog altijd meer op hun ­uiterlijk worden beoordeeld. "

Is dat iets waar u aan denkt als u benaderd wordt voor een tv-programma?
"Nou, Jules Unlimited is niet bepaald een sexy programma. Ik heb geloof ik één of twee items gedaan waarbij ik geen helm op had. Bovendien ben ik niet rechtstreeks gevraagd voor het programma, maar heb ik met 36 anderen auditie gedaan. Maar ja, ik realiseer me wel dat mijn tv-carrière wat moeilijker van de grond zou komen als ik ..." Koreman pauzeert even, zoals ze wel vaker doet tijdens het gesprek. "... als ik kaal was."

U denkt redelijk na over wat u zegt.
"Ja, ik wil niemand beledigen. Ik ben de hele tijd een beetje in conflict met mezelf. Ik wil graag met je praten, maar soms denk ik: kut Eef, dit is wel een interview. Het is gewoon niet handig zomaar van alles te zeggen. In mijn radioprogramma flap ik er alles uit, maar dan heb ik daar zelf de regie over."

"Op het moment dat je het opschrijft heb je daar de context en intonatie niet bij. Dan ben ik toch bang dat ik mensen kwets. Het is gewoon niet echt leuk als ik elke keer als ik mijn telefoon open, moet lezen dat ik een linkse feminazihoer ben die verkracht moet worden door een vluchteling."

Is dat het nadeel van bekendheid?
"Ah, joh. Dat valt allemaal reuze mee. Bekendheid is iets heel hols. Het scheelt misschien dat ik geen zestien meer ben, de wereld is al een stuk minder overweldigend en ingewikkeld. Volgens mij kan ik dat beetje bekendheid goed relativeren - al vind ik het best grappig als mijn fietsenmaker zegt dat hij me op tv heeft gezien. Als er voorlopig niet een of ander seksschandaal over mij naar buiten komt, is het wel te behappen."

Zien we u dit jaar in Het Glazen Huis?
"Ja, natuurlijk zou ik dat willen. Het is toch de heilige grond van 3FM. Als je dat voor elkaar hebt gekregen, ben je een eind op weg. Ga ik gezellig met Roos."

CV

Geboren
10 juli 1984, ­Abbekerk

Opleiding
Bachelor bèta-gamma, UvA

Loopbaan
2007: dj bij Amsterdam FM
2010: dj bij Qmusic
2015: dj bij 3FM, zaterdag en zondag van 12.00 tot 14.00 uur.
2017: Zilveren RadioSter Vrouw
2017: presentator Jules Unlimited
2017: duopresentatie Radio Gaga met Chris ­Zegers

Opgebiecht

Leermeester
"Joost van der Velde, hij was technicus bij Amsterdam FM toen ik op de nieuwsdienst werkte. Hij nodigde me voor het eerst uit om te komen sidekicken bij zijn programma. Daarna heeft hij me geholpen met de eerste stappen in de radiowereld."

De beste uit het vak
"Laat ik Domien Verschuuren zeggen. Hij vertegenwoordigt een nieuwe generatie radiomakers. Wat hij neerzet in de ochtend is waanzinnig. Hij snapt sociale media, voelt YouTube aan, hij kan het allemaal. Als je vraagt of radio nog bestaansrecht heeft, is Domien daarop het antwoord."

De slechtste uit het vak
"Ik kan er niet tegen als ik hoor dat wat ­iemand zegt niet gemeend is. Radiomensen die niet authentiek zijn, daar luister ik niet graag naar."

Het beste advies gegeven
"Het is een beetje cliché, maar ik kreeg in het begin van mijn radiocarrière het advies dicht bij mezelf te blijven. Mijn toenmalige baas zette bewust een ­radiocoach niet op me, omdat hij bang was dat die coach een ouderwetse radio-dj van me zou maken."

Het slechtste advies
"'Positioneer altijd het radiostation bij je intro.' Het is gewoon niet interessant. Dat sla ik meestal over."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden