Plus

Ik ga naar de VS en neem niet mee...elektronica

De druktecrisis op Schiphol dreigt nog groter te worden, nu de VS ook op vluchten uit Europa elektronica in de handbagage wil verbieden. Een nieuwe klap voor KLM, maar vooral voor de reiziger.

Elektronicaban heeft grote gevolgen voor reizigers Beeld anp

Zo erg als in Istanboel, waar de Amerikaganger zichzelf en zijn handbagage maar liefst drie keer mag laten controleren, wordt het op Schiphol net niet. Maar luchthaven en KLM hebben nu al hoofdpijn van de dreigende elektronicaban die de Amerikanen willen afkondigen.

Turkije is één van de landen waar de Amerikaanse 'laptopban' al geldt. Gisteren werd duidelijk dat het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid de maatregel wil uitbreiden tot Europa.

De puinhoop wordt volledig als, net als een maand geleden in het Midden-Oosten, het Verenigd Koninkrijk zich bij die maatregel aansluit.

Op Schiphol wordt ernstig rekening gehouden met invoering, maar is pas duidelijk wat de exacte gevolgen zijn als deze wordt afgekondigd. KLM houdt zich op de vlakte.

Die gevolgen zullen ingrijpend zijn: voor luchthaven, maatschappijen en voor de reiziger.

6,2 miljoen
Vorig jaar vlogen vanaf Schiphol 6,2 miljoen reizigers van en naar Noord-Amerika. KLM en partner Delta Air Lines nemen daarvan het overgrote deel voor hun rekening, maar ook United en American Airlines vliegen dagelijks naar de VS.

De controle wordt een zaak van de luchtvaartmaatschappijen en niet, zoals bij de huidige inspectie van handbagage en passagiers, van luchthavens.

De controle op elektronica in de handbagage kan ook helemaal niet worden gecombineerd met de reguliere veiligheidscontroles. De passagier kan daarna immers alsnog zijn slag slaan in de elektronicawinkels op de luchthaven: taxfree gekochte elektronica is immers net zo goed verboden in de handbagage bij VS-vluchten.

Schiphol kan ervoor kiezen de elektronicaverkoop 'achter de douane' stil te leggen, maar zal daarbij het Nederlandse Capi, dat er vier taxfreewinkels uitbaat, tegenover zich vinden.

Bovendien lost dat een ander probleem niet op: ook álle overstapreizigers - de bulk van de Amerikagangers - zullen dan opnieuw moeten worden gecontroleerd: nu wordt op Schiphol handbagage bij een overstap voor een groot aantal landen van herkomst niet geïnspecteerd.

5,5

Apparaten met een scherm groter dan 5,5 inch (tenminste 16 bij 9,5 bij 1,5 centimeter) moeten in het ruim: tablets,
e-readers, laptops, spelcomputers en dvd-spelers. Fotocamera’s zijn ook verboden.

Nachtmerrie
Eén van de pieren afzetten voor Amerikavluchten en daar alleen dubbel gecontroleerde reizigers toelaten, is een nachtmerrie voor Schiphol: vluchten naar de VS vertrekken nu vanaf drie verschillende pieren, en ruimte om te schuiven is er niet. De luchthaven heeft al te weinig gates.

Dus rest Schiphol een knieval: de terugkeer van controle aan de gate, net als voor 2015. Toen werd de securitycheck bij elke vlucht ingeruild voor centrale inspectie - mede de oorzaak van de huidige druktecrisis.

De gevolgen voor maatschappijen als KLM zullen nog groter zijn. Voor de nieuwe handbagagecontrole zullen extra personeel en extra scanners neergezet moeten worden.

De kosten zijn voor de luchtvaartmaatschappij - die ze ongetwijfeld doorberekent in de ticketprijzen. Slipt er een laptop door de controle, dan kan de maatschappij hoge boetes verwachten.

Boetes
Dubai, de grootste luchthaven die nu onder de elektronicaban zucht, geldt als voorland. Volgens grootgebruiker Emirates, dat tot nu dagelijks 26 keer naar de Verenigde Staten vliegt, is de impact van de maatregel 'enorm verstorend en operationeel uitdagend'. Omdat het aantal passagiers flink terugloopt, schrapt de maatschappij nu tientallen wekelijkse vluchten naar de VS.

In het ruim of toch thuislaten

Amerikareizigers worden straks voor een gewetensvraag gesteld: elektronica mag wel mee in de ruimbagage, voor wie de vaak weinig voorzichtige bagageafhandeling tenminste durft te vertrouwen. De maatregel is daarmee bovendien een open uitnodiging voor bagagedieven, die straks weten dat de kans op waardevolle buit bij VS-vluchten aanmerkelijk toeneemt.

Wie toch een niet toegestaan gadget meeneemt, zal dat alsnog moeten inchecken. De maatschappij moet dat innemen, maar een gevonden laptop kan alleen het bagageruim in als alsnog is vastgesteld dat deze geen explosieven bevat; een organisatorische en klantonvriendelijke nachtmerrie.

Kortom: wie richting VS geen risico wil lopen, laat alles met een draadje thuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden