'Ik bedacht de iPad eerder dan Steve Jobs'

Vandaag komen 150 jongeren naar De Nieuwe Liefde om bij TEDxYouth geïnspireerd te worden door succesverhalen van leeftijdgenoten. Vier van die geslaagde figuren hier aan het woord.

Bas de Vries was acht jaar toen hij een apparaatje tekende om via internet de krant te lezen.Beeld Maarten Steenvoort

Wilma Westenberg (18)
Student commerciële economie, Saxion Hogeschool Enschede

Donderdag sprak ze op een landelijk congres van Electronic Commerce Platform Nederland (ECP-EPN), in het bijzijn van prins Willem-Alexander. In september, één dag na de verkiezingen, stuurde ze een brief naar politici om meer aandacht te vragen voor een veilig internet. En vandaag spreekt Wilma Westenberg 150 leeftijdgenoten toe tijdens TEDxYouth.

Het begon allemaal met de website die Wilma in de brugklas maakte, waarop ze over haar leven schreef. Ze vertelde er dat ze met een goedaardige tumor in haar wang was geboren en dat artsen niet precies wisten hoe ze haar konden behandelen, omdat haar geval uniek was. 'Ik vond het namelijk erg vervelend dat ik steeds moest uitleggen wat mijn ziekte inhield.'

Nu kon ze vragenstellers naar haar website verwijzen. 'Ik was ook geïnteresseerd in websites; dus sloeg ik twee vliegen in één klap.'

Bas de Vries (16)
5 vwo, Stedelijk Dalton College Alkmaar

'Bedacht de iPad eerder dan Steve Jobs,' staat in de Twitterbio van Bas de Vries. 'Ja,' zegt hij lachend. 'Ik heb veel ideeën.' Hij was acht toen hij een apparaatje tekende om via internet de krant te lezen. 'Maar toen ik het mijn ouders en broertjes liet zien, vonden ze het niets.'

Het ondernemerschap zat er dus al vroeg in. In groep 8 begon Bas in aandelen te handelen. Een jaar later, in de brugklas, verkocht hij Snickers en KitKat bij de kluisjes. 'Ingekocht bij de groothandel.'

En nu is hij bezig met het opzetten van zijn eigen bedrijf: Carchoice.nl. Dat idee kwam twee jaar geleden, toen zijn ouders een nieuwe auto wilden kopen. Zodra ze een mooie auto op het oog hadden, trok het gezin er een halve dag voor uit om die te bekijken. 'Maar toen we er eenmaal in zaten, bleek hij toch te klein te zijn.' Dat kan beter, dacht Bas. 'Je moet via internet niet alleen op merk of model, maar ook op kenmerken kunnen zoeken. Hoe groot een auto is bijvoorbeeld.'

Hij schreef een bedrijfsplan en ging op zoek naar een websitebouwer. Inmiddels werkt hij met twee andere leeftijdgenoten, die 'tien keer zo snel' werken.

Michael Lindhout (20)
Student ondernemerschap, leiderschap en innovatie, Team Academie Haarlem

Je moet alleen doen wat je leuk vindt. Daar is Michael heel duidelijk over. 'Maak je eigen keuzes, jaag je dromen na en doe waar je goed in bent.' Hij heeft het niet zo op mensen die elke maandagochtend steunend en kreunend naar hun werk gaan. Of mensen die elke woensdag al reikhalzend naar het weekend uitkijken.

Zijn eigen eerste bijbaantje was bij McDonald's. Maar daar vond hij niet zo veel aan. 'Ik dacht ineens: wat doe ik hier eigenlijk?'

Op zijn zestiende kon hij via een promotiebureau aan de slag als leidinggevende. Bij de invoering van de ov-chipkaart in Rotterdam stuurde hij veertig informatiemedewerkers aan, met wie hij reizigers op metrostations begeleidde. 'Ik werkte veertig uur in de week, naast mijn lessen op school.' Een jaar later begon Michael als ondernemer marketing- en communicatieopdrachten te doen.

Myrthe Brak (17)
4 havo, Beekdal Lyceum Arnhem

Op haar dertiende fietste Myrthe zes keer de steile weg met de 21 beruchte haarspeldbochten naar Alpe d'Huez op. Met een trainer en haar vader. In groep 8 had ze gehoord van deze fietsactie voor KWF Kankerbestrijding, waarbij de deelnemers sponsors regelen.

Maar ze kende niemand voor wie ze kon fietsen. Totdat ze verhuisde. 'We kregen goed contact met de overbuurvrouw en die had borstkanker. Ik voelde me zo machteloos.' Daarom fietste Myrthe die berg op om geld in te zamelen. 'Hiermee kon ik iets doen. Zo zet je onmacht om in kracht.'

Haar actie bleef niet onopgemerkt. Steeds meer mensen sloten zich bij haar aan. In het team, om met haar mee te fietsen of in 'de kopgroep', een soort comité van aanbeveling. 'Ik hoefde maar met mijn ogen te knipperen en er waren er weer vijf bij. Ze vonden het natuurlijk bijzonder dat ik als dertienjarige die berg op had gefietst.'

Lees de volledige portretten van Wilma, Bas, Michael en Myrthe vandaag in Het Parool.

Wilma stuurde een dag na de verkiezingen een brief naar het nieuwe kabinet waarin ze meer aandacht vraagt voor een veilig internet.Beeld Maarten Steenvoort
Op haar dertiende fietste Myrthe al zes keer de Alpe d'Huez op.Beeld Maarten Bezem
Michael heeft het niet zo op de mensen die maandagochtend steunend en kreunend naar hun werk gaan.Beeld Maarten Bezem
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden