PlusAnalyse

IJs onder nieuwe bestuurlijk stelsel ziet er vooral heel dun uit

Deze week beslist de gemeenteraad over de invoering van een nieuw bestuurlijk stelsel. De macht verschuift daarin nog weer verder naar het stadhuis.

Inwoners van Nieuw-West laten zich in het stadsdeelkantoor op Plein '40-'45 voorlichten over de nieuwe opzet van het stads­deel­bestuurBeeld Dingena Mol

Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan. Dat in alle zeven stadsdelen voldoende betrokken burgers opstaan om echt iets te maken van die nieuwe stadsdeelcommissies.

Dat zij op hun beurt gezelschap krijgen van competente en dappere bestuurders die hun oren niet per definitie laten hangen naar de opvattingen van het college dat hen heeft benoemd. Het kan allemaal, maar het ijs onder het nieuwe bestuurlijk stelsel ziet er op voorhand vooral heel dun uit.

Zwakke plekken
In de aanloop naar een besluit van de raad ging een team van de gemeente deze weken alle stadsdelen af om uitleg te geven over de opzet van de stadsdeelcommissies. De opkomst was met ruim driehonderd aanwezigen niet slecht.

De zwakke plekken in het nieuwe stelsel werden met gerichte vragen uit het publiek feilloos blootgelegd. Zo roept de gemeente betrokken buurtbewoners op zich te melden, maar in de praktijk krijgen de gevestigde partijen een voorsprong.

Anders dan nieuwkomers hoeven bestaande politieke partijen namelijk geen steunverklaringen te verzamelen. Steunverklaringen die door tien mensen in aanwezigheid van een ambtenaar op het stadsdeelkantoor moeten worden ondertekend.

Tijdens de campagne hebben de politieke partijen ongetwijfeld veel profijt van het feit dat zij toch al in de hele stad zichtbaar zijn. En dan zijn er ook nog de verkiezingen zelf. Die worden gehouden volgens het zogeheten lijstenstelsel.

Een eenpitter kan dertig stemmen halen, maar als vijf kandidaten op een lijst ieder tien stemmen krijgen, gaan die er met de buit vandoor.

Een hele toer
Een medewerker van de centrale kiescommissie legde gisteren in Nieuw-West uit dat er een kiesbiljet komt met eerst alle deelnemende partijen aan de raadsverkiezingen en daarna de deelnemende lijsten voor de 22 gebieden in de stad.

Kiezers moeten er rekening mee houden dat zij straks in het stemhokje een rol behang moeten uitrollen om de kandidaat van hun voorkeur terug te vinden.

Het kan nog een hele toer worden om voldoende kandidaten op de lijst te krijgen. En hoeveel mensen zullen de moeite nemen zich in maart te verdiepen in de profielen van de verschillende kandidaten? De kans bestaat dat het gros van de mensen voor het gemak toch maar een stem uitbrengt op de partij die ook stedelijk op hun steun kan rekenen.

En daarna begint het pas. Want hoe zullen de leden van de commissie met elkaar omgaan?

Er worden adviezen van hen verwacht, maar daarvoor is wel een vorm van samenwerking nodig. Commissie en dagelijks bestuur vergaderen twee keer per maand.

Waakhond van het bestuur
Dat zal best soepel verlopen wanneer de inrichting van een speeltuin op de agenda staat, maar wat als het om de komst van een dagopvang voor verslaafden gaat?

Het dagelijks bestuur zal zich niet kunnen permitteren zijn benoemde kont tegen de krib te gooien. De buurt zal van de stadsdeelcommissie verwachten dat zij alles op alles zet om de komst van de voorziening tegen te houden.

Als dat niet lukt, hebben de leden meteen hun krediet verspeeld. En zullen zij zich zelf ook achter de oren krabben: zijn wij de waakhond van het bestuur of een schoothondje dat alleen mag kwispelen?

Maar nogmaals: het zou ook een groot succes kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden