Plus

Iggy Pop is vermakelijk stoer en kwetsbaar tegelijk

Iedereen gaat maar dood in de popmuziek, maar Iggy Pop vierde vorige maand gewoon zijn 69ste verjaardag. En in de Heineken Music Hall begint hij zijn optreden maar meteen met Lust for life.

Iggy Pop, 's werelds wildste bejaarde, in de HMH. Beeld Paul Bergen
Iggy Pop, 's werelds wildste bejaarde, in de HMH.Beeld Paul Bergen

Wat een geweldige opkomst. Eerst klinkt er woeste oerwoudmuziek, dan valt de band in. "Ladies and gentlemen: Iggy Pop," zegt een kermisstem. En daar is ie, 's werelds wildste bejaarde.

Hij trekt een beetje met een been, maar maakt verder een heel energieke indruk. Brullend in de microfoon banjert hij van links naar rechts over het podium. Heel groot is hij niet, maar als hij zijn schouders optrekt en zijn borst opblaast, ziet dat er best indrukwekkend uit.

Tralies
Bokito die elk moment door de tralies kan breken, daar gaan de gedachten naar uit. En ondertussen schreeuwt de hele zaal die hit van alweer bijna veertig jaar geleden hartstochtelijk met hem mee: 'I got a lust for life / Oh a lust for life.'

Iggy Pop, die toch bepaald geen leven van muesli en speltbrood leidde, lacht de dood recht in het gezicht uit? Dat nou ook weer niet. Op zijn eerder dit jaar verschenen album Post pop depression, dat hij opnam met de van Queens of The Stone Age en Eagles of Death Metal bekende Josh Homme, is Magere Hein alom aanwezig.

Post pop depression
'Death is a pill that's hard to swallow,' zingt Pop op de plaat waarvan hij heeft gezegd dat het zijn allerlaatste zou kunnen zijn. Mocht dat onverhoopt zo zijn, dan is Post pop depression een waardige afsluiting van een carrière. Na een hele serie platen die maar beter vergeten kunnen worden (er zat er zelfs een tussen met bewerkingen van Franse chansons), maakte Pop met Homme aan zijn zijde een waar rockmeesterwerk.

Het is een plaat die zich kan meten met de albums die Pop in de jaren zeventig, toen naast David Bowie, opnam in Berlijn. Zonder dat hij eenmaal bij naam wordt genoemd, waart de geest van Bowie rond bij het optreden in de Heineken Music Hall. Pop eert zijn overleden vriend en kunstbroeder met uitvoeringen van Tonight en China girl, nummers die vooral van Bowie bekend zijn, maar die mede door Pop werden geschreven.

Stagediven
Ze zijn goed voor kippenvel, die verwijzingen naar Bowie. Maar kippenvelmomenten zijn er volop in de show, waarin vermakelijke stoerdoenerij (opa doet op zijn leeftijd nog gewoon aan stagediven en kan nog steeds geen zin uitspreken zonder dat daar minimaal één fuck in voor komt) wordt afgewisseld met openhartige kwetsbaarheid.

Even nadrukkelijk als hij aanwezig is op Post pop depression, is Josh Homme dat op het podium van de Heinekenhal. De Amerikaanse gentlemanrocker (rood pochet in het borstzakje van zijn zwarte maatpak) leidt de begeleidingsband, die Pops beste is sinds zijn tijd met protopunkgroep The Stooges. Homme en de zijnen, onder wie Arctic Monkeysdrummer Matt Helders, excelleren in een geluid dat mooi log en zwaar is, maar op momenten net zo makkelijk ook elegant en licht.

Modeshow
Heel fraai is ook de aankleding van het concert. Simpeler kan een decor niet zijn. Gewoon een podium met muzikanten en versterkers erop, maar alles is mooi uitgelicht als bij een modeshow. En echt cool, die pakken die alle muzikanten dragen. Pop zelf heeft natuurlijk geen overhemd onder zijn jasje en loopt al snel met ontbloot bovenlijf rond. Hij laat zelfs een keer zijn broek zakken. Voor wie het interesseert: hij draagt blauw ondergoed.

Dat Josh Homme ook betrokken is bij Eagles of Death Metal, de groep die optrad in de Parijse Bataclan toen daar moslimextremisten een bloedbad aanrichtten, moet de reden zijn voor de zware veiligheidsmaatregelen in de Heinekenhal. Er hoort bij dat er, nogal ongebruikelijk in deze tak van de muziek, stoelen op de vloer staan. Ze staan er volkomen voor niets: vanaf Lust for life is weer gaan zitten simpelweg onmogelijk.

Iggy Pop
Gezien: 10 mei 2016
Waar: Heineken Music Hall

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden