Iets minder vorm graag

Martine Stig filmde in Tokio stiekem voorbijgangers. Beeld
Martine Stig filmde in Tokio stiekem voorbijgangers.

Werk van Nederlandse kunstenaars geproduceerd in het buitenland heeft niet altijd een meerwaarde, zo blijkt uit een rondgang langs galeries in de stad.

Nederlandse kunstenaars zijn zeldzame trekvogels. Succesvolle Nederlandse kunstenaars melden zich aan voor een werkverblijf in Berlijn, Sjanghai of New York. Ze willen de wijde wereld in. Nederlandse kunst wordt daarmee meer opgenomen in de vaart der volkeren, zou je zeggen.

Maar een rondje langs een aantal Amsterdamse galeries laat zien dat de praktijk anders is. Want onze kunstenaars maken in den vreemde precies hetzelfde werk dat ze overal hadden kunnen maken.

Neem de video van Martine Stig bij Motive Gallery. Stig werkte op uitnodiging drie maanden in Tokio. En wat deed de fotografe daar? Ze ging stiekem voorbijgangers filmen. Mensen die zwetend op de metro wachten, die voor een gebouw een sigaret roken of op straat staan te bellen. Stig deed geen moeite om zich in de Japanse cultuur te verdiepen, maar filmde drentelende en milkshakedrinkende mensen die ze overal had kunnen observeren.

Of kijk naar de foto's die Misha de Ridder laat zien bij Galerie Juliètte Jongma. De Ridder reisde naar de Zwitserse Alpen om daar foto's te maken van de avondzon, een fenomeen dat zich slechts twee keer per jaar voordoet. We zien opnieuw een extreme, typisch Hollandse aandacht voor de vorm. De massieve bergen spiegelen zich in rimpelloze waterpartijen en vormen zo bijna abstracte patronen. Het werk van de kunstenaar staat los van de sociale of economische realiteit ter plaatse.

Annet Gelink Gallery heeft een groepstentoonstelling ingericht met de titel Places to be. Hier wordt werk van zes reizende kunstenaars samengebracht en alle plaatsen die deze airport artists aandoen, figureren in hun werk. Opnieuw is het pijnlijk om te zien hoe de enige Nederlandse in dit gezelschap louter geïnteresseerd is in vorm, kleur en compositie. Yael Bartana (Israël) werkte enige tijd in Polen en maakte een video met een acteur die in een vervallen stadion het Poolse volk oproept om drie miljoen joden op te nemen. David Maljkovic (Kroatië) verkent het modernistische verleden in zijn woonplaats Zagreb, met collages over de optimistische wereldtentoonstellingen die hier enkele decennia geleden werden georganiseerd.

Carla Klein uit Nederland reisde daarentegen naar Texas. Daar maakte ze foto's vanuit de auto, die ze vervolgens in haar atelier naschilderde. Het regende in Texas, de luchten waren donker toen ze er was en er zijn stoplichten in Texas.

Nederlandse kunstenaars op reis. Hun formalistische aanpak is hartveroverend, maar mag het de volgende keer ietsje meer zijn? (KEES KEIJER)

Motive Gallery: t/m 28 maart
Julliette Jongma Gallery: t/m 11 april
Annet Gelink Gallery: t/m 11 april

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden