Opinie

'Iedereen wil de Johan Cruijff Arena, maar er gebeurt niks'

Zondag 2 april ontvangt Ajax Feyenoord in de Arena. Geen beter moment, vindt Yves Gijrath, om het stadion nu dan eindelijk om te dopen en Johan Cruijff te eren.

In de Arena werd een jaar geleden een minuut stilte in acht genomen om Johan Cruijff te eren Beeld Pim Ras
In de Arena werd een jaar geleden een minuut stilte in acht genomen om Johan Cruijff te erenBeeld Pim Ras

Het verbaast me niet dat de Amsterdam Arena nog niet officieel is omgedoopt tot de Johan Cruijff Arena. Typisch Nederlands durf ik te zeggen. Het voelt als politiek. We ­beloven, maar doen niet wat we beloven. We zeggen dat we het een goed idee vinden, maar handelen er niet naar.

Onverstandig. De gewenste naamswijziging heeft de steun van alle fans, relevante media en vrijwel alle grote sporters die ons land kent. Zonder de media-aandacht van vorige week was de discussie tot concrete actie zeer waarschijnlijk weer verschoven naar een volgend jaar.

Terwijl ze in Barcelona al een stadion naar Cruijff hebben vernoemd. Het voelt alsof de ­intentie, om deze buitengewoon eenvoudige beslissing te nemen, er bij de relevante stakeholders niet is.

Weinig weerstand
In mijn optiek was de gamechanger de afgelopen weken het interview met Jordi Cruijff in NRC. In zeer duidelijke en waardige woorden sprak hij de wens van de familie uit om de ­Arena om te dopen in de Johan Cruijff Arena.

Waar Johan Cruijff het adagium hanteerde dat je bereid moet zijn om weg te lopen van de onderhandelingstafel om je zin te krijgen, is zoon Jordi diplomatieker. De grote vraag is ­natuurlijk waarom het nog steeds niet is ­gebeurd.

Een korte vragenronde binnen Ajax leert dat er weinig weerstand is tegen deze historische wijziging bij zowel de raad van commissarissen als de directie. Natuurlijk zijn er altijd een paar notoire dwarsliggers, maar hun invloed is te verwaarlozen.

Burgemeester als groot Ajaxfan
Daarnaast is de rol van de gemeente Amsterdam relevant: die is per slot van rekening voor 39 procent eigenaar van de Arena. De burgemeester van Amsterdam en groot Ajaxfan, Eberhard van der Laan, heeft zich meermalen positief uitgesproken over de naams­wijziging. Dus daar liggen geen obstakels.

Met deze wetenschap en de wens van de miljoenen Ajaxfans is het niet heel ingewikkeld om te concluderen dat de directie van de Arena nog steeds de urgentie niet voelt om de wijziging door te voeren.

In de wandelgangen hoor je dat er sprake zou kunnen zijn van grote kapitaalvernietiging doordat de Arena niet meer verpacht kan worden aan een mogelijke naamsponsor. Zoals de Allianz Arena van Bayern München, die levert de club jaarlijks 7 tot 8 miljoen op. Of het Emirates Stadium van Arsenal.

Wat hier vergeten wordt, is dat beide clubs ­tevens eigenaar van het stadion zijn en dus baas in eigen huis. Daarnaast zijn dit soort bedragen in Nederland onhaalbaar.

Maar het debat over een mogelijke naamdrager is een non-discussie, omdat de directie van de Arena maar liefst twintig jaar de tijd heeft gehad om een naamsponsor te vinden, als men dat überhaupt zou wensen. Van Henk Markerink, directeur van de Amsterdam Arena, is bekend dat hij zich hier weleens over heeft uitgesproken.

De baas bepaalt
Dat brengt ons dus bij de man die daadwerkelijk de grote wens van bijna alle Ajaxsupporters, erdoorheen kan drukken. Markerink is de baas en, om in Cruijfftermen te blijven, de baas ­bepaalt.

Cruijff is zonder enige twijfel onderdeel van het Nederlands erfgoed. Cruijff en zijn familie verdienen deze relevante eer, en het laat ook een keer zien dat Nederland wel degelijk in staat is om zijn sporters te eren.

Op zondag 2 april ontvangt Ajax Feyenoord in de Arena. Er is geen beter moment om deze beslissing ­publiekelijk bekend te maken.

Yves Gijrath, mediaondernemer Beeld ANP Kippa
Yves Gijrath, mediaondernemerBeeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden