Festival

Iedereen houdt van Milkshake en Milkshake houdt van iedereen

Dit seizoen bezoekt Het Parool elk weekend een festival en maakt een verslag aan de hand van vier criteria: de mensen, het eten en drinken, de muziek en de aankleding. Aan de hand daarvan wordt een algemeen oordeel gevormd. Dit weekend: Milkshake.

Beeld Maarten Steenvoort

Mensen
Het is een bont gezelschap in het Westerpark. Want of je nou geel, groen of zwart bent: Milkshake is van iedereen die van liefde houdt. Er wordt uitgebreid gekust en iedereen lijkt wel een bekende tegen te komen, voornamelijk uit de homoscene.

Maar ook hetero's zijn meer dan welkom op het festival. Er hangt een ontspannen sfeer, iedereen drinkt een biertje in de zonnestralen die zo af en toe doorkomen en niemand wordt veroordelend aangekeken. Zelfs niet de twee mannen die naakt over het terrein lopen of de vrouw die wel erg lang op een attractie blijft zitten waarbij je, in plaats van op een bewegende rodeostier, op een groot mannelijk, bewegend geslachtsdeel moet blijven zitten: leven en laten leven is de norm.

Ook vandaag is de warmte van de afgelopen dagen nog goed te voelen. Mensen wapperen zichzelf en anderen koelte toe met waaiers en grote nevelkanonnen zorgen ervoor dat iedereen koel blijft.

Milkshake is een festival dat laat zien dat seks nog steeds het beste verkoopt. Mannen dragen in veel gevallen weinig verhullende kleding en lopen over het gras alsof het een catwalk betreft. Kijken en bekeken worden krijgt hier een nieuwe dimensie.

Eten en drinken
Het festivalterrein kent een aparte hoek waar alle eettentjes bij elkaar staan. Er is van alles te krijgen: van hotdogs tot Koreaans en van pizza tot köfta. Ook aan de 'foodies' is gedacht, al betalen zij net iets meer dan zij die in de rij staan bij de frietkraam: 5,40 euro voor een simpele fruitsalade die niet genoeg vult om een hele dag op te dansen.

Ook is te zien hoe verschillende merken aan een sterk staaltje brandmarketing doen. Drankmerk Jillz heeft een zweefmolen op het terrein staan waar je in mag na aankoop van een drankje, Desperados heeft zijn eigen r&b-club in een container waar gratis Desperados-biertjes worden uitgedeeld.

De merken zetten niet alleen hun naam in om het bezoekers naar hun zin te maken, maar trachten een beleving aan het merk te verbinden. En het lijkt te werken: de rijen voor de zweefmolen worden gedurende de dag steeds langer en de silent disco bij likeurmerk Southern Comfort trekt steeds meer mensen.

De organisatie heeft goed nagedacht over de locatie van verkooppunten voor muntjes. Op het eetplein en zowel voor als achter de entree worden muntjes verkocht voor 2,70 per stuk. Ook de lockers zijn voor de ingang te vinden, waardoor er geen rijen ontstaan.

Muziek
De muziek is, net als het hele festival, geschikt voor iedereen. Er is r&b en hiphop bij stage De Natte Poezenplek, house in één van de Gashouders en muziek van Rihanna en Britney vormt de boventoon bij de Paradiso-stage.

Te prijzen valt het aantal live acts dat op het festival te zien is. Niet alleen dj's, maar ook mensen die live zingen staan op het podium. Dat pakt vaak goed uit, maar niet altijd: drie mannen proberen een grote tent mee te krijgen met hun zang, maar klinken niet zuiver. Gelukkig maken de beats van David Guetta en Avicii veel goed voor het publiek.

Overal op het terrein is muziek te horen, zonder dat het elkaar overstemd. Zelfs in de wc en op het eetplein staan dj's die de gasten voorzien van muziek. Tegen de avond gaat het spatten en dan lopen mensen snel naar de overdekte stages. Als The Flexican begint bij de De Natte Poezenplek krijgt hij een flink aantal mensen weer naar buiten. Anderen verzamelen zich bij Bob Sinclar.

Aankleding
Een dag eerder was op ditzelfde terrein nog een compleet ander festival gaande, en het is bewonderenswaardig hoe snel het terrein is omgebouwd. Milkshake heeft zich het terrein eigen gemaakt: bij binnenkomt staat een enorme wand met foto's van mannelijke geslachtsdelen, waar mensen maar al te graag mee op de foto gaan. Op de Natte Poezenplek staat de dj voor een aantal reusachtige onderbroeken.

Als DJ Aiscream haar plaatjes draait, wapperen deze slips vrolijk in de wind als aan een waslijn. Opvallend zijn ook de dansers biij elk podium. De een staat in roze ondergoed, bij een andere stage dansen een tiental mannen en vrouwen in zwarte leren rokken en torenhoge hakken.

Het past bij het festival: iedereen wordt geaccepteerd, ook als je buiten de gebaande paden gaat. Opvallend zijn de vrouwen bij de Now&Wow-stage, die broekjes dragen met reusachtige piemels aan de voorkant. Ze staan opzichtig te zwaaien met 'hun' geslachtsdelen terwijl het publiek gefascineerd toekijkt.

Milkshake maakt duidelijk gebruik van de sfeer van acceptatie die op het festival hangt: alles kan. Blowjobs worden aangeboden voor vier muntjes (omgerekend 10,80 euro) en de Speedo Club Amsterdam doet goede zaken met het verkopen van kleine zwembroekjes aan mannen. Niets is vandaag te gek en dat is ook duidelijk te zien in de aankleding. Een zweefmolen, reuzenrad en rodeo-piemel zijn onderdeel van het assortiment.

Algemeen oordeel
Hoewel Milkshake zich profileert als een festival voor homo's en lesbo's, voel je je als hetero direct thuis. Het is een komen en gaan van bijzonder uitgedoste figuren, afgewisseld met mensen die vol verbazing naar de dansers kijken. Het kost wat inlevingsvermogen, maar laat je alle gêne eenmaal van je afglijden, dan is er voor ieder wat wils op het festival.

Milkshake heeft als slogan 'For all who love', en dat is in ieder geval meer dan gelukt: de liefde zit hem vooral in de acceptatie van andermans liefde, ongeacht wat voor liefde dat is.

Beeld Maarten Steenvoort
Beeld Maarten Steenvoort
Beeld Maarten Steenvoort
Beeld Maarten Steenvoort
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden