Iedereen beroemd bij 'One frame of fame'

Iedereen kan meespelen in de nieuwe videoclip van C-Mon & Kypski.

Fans die C-Mon & Kypski nadoen, kunnen zichzelf in de nieuwste videoclip van de band monteren. De opzet is simpel, maar achter de schermen schuilt een organisatorische puzzel.

Kleiner kan de afstand tussen een band en fans niet zijn. Iedereen kan meespelen in de nieuwe videoclip van C-Mon & Kypski. De website oneframeoffame.com vraagt het publiek met een webcam één frame van de video zo goed mogelijk na te doen. Binnen een uur staat een nieuwe versie van de clip More is less online, inclusief de zojuist gemaakte opname. Zo worden de vier leden van C-Mon & Kypski afgewisseld met een spervuur aan beelden die door het publiek zijn gemaakt.

Het idee kwam van grafisch ontwerper Jonathan Puckey en videokunstenaar Roel Wouters, die eerder onder andere furore maakte met de trampolineclip Grip van zZz. Na een overweldigende respons op internet - meer dan veertienduizend mensen deden tot nu toe mee - wordt More is less sinds kort vertoond op MTV en TMF.

In de video kijken de leden van CMon & Kypski aanvankelijk in de camera alsof het een spiegel is. Ze frummelen aan hun colbert, modelleren hun kuif en strikken een dasje.

Als de eerste 'vreemde' frames in beeld komen,worden de bandleden achterdochtig. Ze gaan vreemde poses aannemen om te zien of de indringers volgen, trekken gekke bekken, verbergen hun gezicht. Op den duur nemen de vreemdelingen het over en uiteindelijk wordt de band slachtoffer van zijn fans.

Achter de eenvoudige opzet van one frame of fame schuilt een innovatieve organisatie. Producent Vincent Lindeboom: ''Het lijkt simpel om een videoclip te maken waarvan de frames heel gemakkelijk kunnen worden nagedaan. Maar de opnames in een studio in Noord duurden vier dagen, met choreografen en alles er op en er aan. Achteraf werd wel gezegd: lekker goedkoop om het publiek te laten meespelen in een clip. Het tegendeel is waar.''

Martijn Pannevis, die de techniek achter de site bedacht: ''Het was uiteindelijk een gok. We wisten niet of het zou werken, tot we het daadwerkelijk deden.

We konden zelf proberen om frameste imiteren, maar dan doe je goed je best. Zou het publiek dat ook doen?'' Dat blijkt het geval. Sterker nog: mensen bedenken de gekste dingen om hun frame te laten lijken op het origineel. Een meisje schilderde een baard op haar kin. Sommigen halen allerlei trucs uit om de wapperende kleding van de bandleden vast te leggen. Anderen verzinnen juist iets creatiefs. Laten hun hond of een robot poseren, of tekenen een frame uit de clip na.

Om te voorkomen dat obsceniteiten en ongewenste boodschappen in beeld komen, worden de inzendingen gemodereerd. Pannevis: ''Elk plaatje wordt naar Crowdflower gestuurd, een bedrijf dat weer mensen inhuurt bij Amazon Mechanical Turk. Duizenden mensen in zestig landen vergelijken de frames met het origineel. Elk frame wordt door minimaal drie mensen gecontroleerd. Een technische puzzel, waarvoor de plaatjes de hele wereld over gestuurd worden. Achter de site schuilt een bedrijf met duizenden tijdelijke werknemers.''

Aandacht voor de videoclip werd vrijwel uitsluitend gegenereerd door sociale media. Deelnemers aan het project kunnen hun bijdrage delen op Facebook, Twitter en Hyves. Pannevis: ''Dat kun je ook aan de inzendingen zien. Als er 's nachts veel Aziatische gezichten binnenkomen, weten we dat iemand in Japan iets op Facebook gezet had.''

De versie die op de muziekzenders te zien is, bevat een compilatie van de beste inzendingen. Jammer genoeg wordt de clip niet steeds ververst, zoals op de site. Dat zou ronduit grensverleggende televisie hebben opgeleverd. Lindeboom: ''Wij hadden ook graag elke dag een nieuwe clip op MTV gezien, maar dat bleek technisch niet haalbaar. MTV is blijkbaar nogniet zo ver.'' (KEES KEIJER)

De website oneframeoffame.com vraagt het publiek met een webcam één frame van de video zo goed mogelijk na te doen.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden